Latihan neurofeedback: Rawatan inovasi bagi kanak-kanak ADHA

Menurut Kementerian Kesihatan Malaysia, 4.3% kanak-kanak Malaysia (5–15 tahun) mempunyai ciri-ciri Attention Deficit Disorder (ADHD). Simptom utama ADHD termasuklah kesukaran mengawal selia perhatian/tumpuan, mudah terganggu, dan hiperaktif. Gelombang otak teta yang tinggi dan beta yang rendah menye...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Jasmine Adela Mutang, Chua Bee Seok, Ferlis Bahari, Lailawati Madlan @ Endalan, Tracy Soidi
Format: Proceedings
Language:English
English
Published: Universiti Malaysia Sabah 2016
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31559/1/Latihan%20neurofeedback%2C%20Rawatan%20inovasi%20bagi%20kanak-kanak%20ADHA-ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31559/2/Latihan%20Neurofeedback%2C%20Rawatan%20Inovasi%20Bagi%20Kanak-kanak%20ADHA.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31559/
http://eprints.umbjm.ac.id/1126/1/ProsidingSPK-III2016.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.ums.eprints.31559
record_format eprints
spelling my.ums.eprints.315592021-12-28T09:55:32Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31559/ Latihan neurofeedback: Rawatan inovasi bagi kanak-kanak ADHA Jasmine Adela Mutang Chua Bee Seok Ferlis Bahari Lailawati Madlan @ Endalan Tracy Soidi RJ499-507 Mental disorders. Child psychiatry Menurut Kementerian Kesihatan Malaysia, 4.3% kanak-kanak Malaysia (5–15 tahun) mempunyai ciri-ciri Attention Deficit Disorder (ADHD). Simptom utama ADHD termasuklah kesukaran mengawal selia perhatian/tumpuan, mudah terganggu, dan hiperaktif. Gelombang otak teta yang tinggi dan beta yang rendah menyebabkan masalah tumpuan dan ingatan yang rendah bagi kanak-kanak ADHD. Pada masa ini, ADHD tidak boleh diubati dan hanya boleh dikawal menggunakan rawatan ubat. Namun, pengambilan ubat-ubatan (methylphenidate) sentiasa membawa kepada kesan sampingan dan kurang respons kanak-kanak ADHD terhadap ubat. Terdapat pengkaji yang menyarankan latihan neurofeedback sebagai pilihan rawatan tambahan atau alternatif untuk kanak-kanak ADHD. Latihan neurofeedback adalah ia selamat, tidak invasif berbanding dengan rawatan dengan ubat-ubatan. Artikel ini memperkenalkan berkenaan latihan neurofeedback sebagai salah satu teknik berpotensi dalam merawat kanak-kanak ADHD. Universiti Malaysia Sabah 2016 Proceedings PeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31559/1/Latihan%20neurofeedback%2C%20Rawatan%20inovasi%20bagi%20kanak-kanak%20ADHA-ABSTRACT.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31559/2/Latihan%20Neurofeedback%2C%20Rawatan%20Inovasi%20Bagi%20Kanak-kanak%20ADHA.pdf Jasmine Adela Mutang and Chua Bee Seok and Ferlis Bahari and Lailawati Madlan @ Endalan and Tracy Soidi (2016) Latihan neurofeedback: Rawatan inovasi bagi kanak-kanak ADHA. http://eprints.umbjm.ac.id/1126/1/ProsidingSPK-III2016.pdf
institution Universiti Malaysia Sabah
building UMS Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sabah
content_source UMS Institutional Repository
url_provider http://eprints.ums.edu.my/
language English
English
topic RJ499-507 Mental disorders. Child psychiatry
spellingShingle RJ499-507 Mental disorders. Child psychiatry
Jasmine Adela Mutang
Chua Bee Seok
Ferlis Bahari
Lailawati Madlan @ Endalan
Tracy Soidi
Latihan neurofeedback: Rawatan inovasi bagi kanak-kanak ADHA
description Menurut Kementerian Kesihatan Malaysia, 4.3% kanak-kanak Malaysia (5–15 tahun) mempunyai ciri-ciri Attention Deficit Disorder (ADHD). Simptom utama ADHD termasuklah kesukaran mengawal selia perhatian/tumpuan, mudah terganggu, dan hiperaktif. Gelombang otak teta yang tinggi dan beta yang rendah menyebabkan masalah tumpuan dan ingatan yang rendah bagi kanak-kanak ADHD. Pada masa ini, ADHD tidak boleh diubati dan hanya boleh dikawal menggunakan rawatan ubat. Namun, pengambilan ubat-ubatan (methylphenidate) sentiasa membawa kepada kesan sampingan dan kurang respons kanak-kanak ADHD terhadap ubat. Terdapat pengkaji yang menyarankan latihan neurofeedback sebagai pilihan rawatan tambahan atau alternatif untuk kanak-kanak ADHD. Latihan neurofeedback adalah ia selamat, tidak invasif berbanding dengan rawatan dengan ubat-ubatan. Artikel ini memperkenalkan berkenaan latihan neurofeedback sebagai salah satu teknik berpotensi dalam merawat kanak-kanak ADHD.
format Proceedings
author Jasmine Adela Mutang
Chua Bee Seok
Ferlis Bahari
Lailawati Madlan @ Endalan
Tracy Soidi
author_facet Jasmine Adela Mutang
Chua Bee Seok
Ferlis Bahari
Lailawati Madlan @ Endalan
Tracy Soidi
author_sort Jasmine Adela Mutang
title Latihan neurofeedback: Rawatan inovasi bagi kanak-kanak ADHA
title_short Latihan neurofeedback: Rawatan inovasi bagi kanak-kanak ADHA
title_full Latihan neurofeedback: Rawatan inovasi bagi kanak-kanak ADHA
title_fullStr Latihan neurofeedback: Rawatan inovasi bagi kanak-kanak ADHA
title_full_unstemmed Latihan neurofeedback: Rawatan inovasi bagi kanak-kanak ADHA
title_sort latihan neurofeedback: rawatan inovasi bagi kanak-kanak adha
publisher Universiti Malaysia Sabah
publishDate 2016
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31559/1/Latihan%20neurofeedback%2C%20Rawatan%20inovasi%20bagi%20kanak-kanak%20ADHA-ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31559/2/Latihan%20Neurofeedback%2C%20Rawatan%20Inovasi%20Bagi%20Kanak-kanak%20ADHA.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31559/
http://eprints.umbjm.ac.id/1126/1/ProsidingSPK-III2016.pdf
_version_ 1760230908832514048
score 13.214268