Latihan neurofeedback: Rawatan inovasi bagi kanak-kanak ADHA
Menurut Kementerian Kesihatan Malaysia, 4.3% kanak-kanak Malaysia (5–15 tahun) mempunyai ciri-ciri Attention Deficit Disorder (ADHD). Simptom utama ADHD termasuklah kesukaran mengawal selia perhatian/tumpuan, mudah terganggu, dan hiperaktif. Gelombang otak teta yang tinggi dan beta yang rendah menye...
Saved in:
Main Authors: | , , , , |
---|---|
Format: | Proceedings |
Language: | English English |
Published: |
Universiti Malaysia Sabah
2016
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31559/1/Latihan%20neurofeedback%2C%20Rawatan%20inovasi%20bagi%20kanak-kanak%20ADHA-ABSTRACT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31559/2/Latihan%20Neurofeedback%2C%20Rawatan%20Inovasi%20Bagi%20Kanak-kanak%20ADHA.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31559/ http://eprints.umbjm.ac.id/1126/1/ProsidingSPK-III2016.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Menurut Kementerian Kesihatan Malaysia, 4.3% kanak-kanak Malaysia (5–15 tahun) mempunyai ciri-ciri Attention Deficit Disorder (ADHD). Simptom utama ADHD termasuklah kesukaran mengawal selia perhatian/tumpuan, mudah terganggu, dan hiperaktif. Gelombang otak teta yang tinggi dan beta yang rendah menyebabkan masalah tumpuan dan ingatan yang rendah bagi kanak-kanak ADHD. Pada masa ini, ADHD tidak boleh diubati dan hanya boleh dikawal menggunakan rawatan ubat. Namun, pengambilan ubat-ubatan (methylphenidate) sentiasa membawa kepada kesan sampingan dan kurang respons kanak-kanak ADHD terhadap ubat. Terdapat pengkaji yang menyarankan latihan neurofeedback sebagai pilihan rawatan tambahan atau alternatif untuk kanak-kanak ADHD. Latihan neurofeedback adalah ia selamat, tidak invasif berbanding dengan rawatan dengan ubat-ubatan. Artikel ini memperkenalkan berkenaan latihan neurofeedback sebagai salah satu teknik berpotensi dalam merawat kanak-kanak ADHD. |
---|