Sejauh mana tempoh perkhidmatan sebagai faktor penyederhanaan terhadap reka bentuk pekerjaan, motivasi dan kepuasan kerja? Kajian di Politeknik Kota Kinabalu, Sabah
Penyelidikan ini dibuat untuk melihat perhubungan di antara tempoh perkhidmatan, reka bentuk pekerjaan, motivasi dan kepuasan kerja dalam kalangan kakitangan akademik di Politeknik Kota Kinabalu, Sabah. Objektif khusus pertama yang ingin dicapai adalah untuk melihat perhubungan yang signifikan di an...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English English |
Published: |
Penerbit UMS
2017
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30784/1/Sejauh%20mana%20tempoh%20perkhidmatan%20sebagai%20faktor%20penyederhanaan%20terhadap%20reka%20bentuk%20pekerjaan%2C%20motivasi%20dan%20kepuasan%20kerja.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30784/2/Sejauh%20mana%20tempoh%20perkhidmatan%20sebagai%20faktor%20penyederhanaan%20terhadap%20reka%20bentuk%20pekerjaan%2C%20motivasi%20dan%20kepuasan%20kerja1.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30784/ https://jurcon.ums.edu.my/ojums/index.php/JAAAB/article/view/1294 https://doi.org/10.51200/jaaab.v0i0.1294 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.ums.eprints.30784 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.ums.eprints.307842021-10-26T12:24:05Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30784/ Sejauh mana tempoh perkhidmatan sebagai faktor penyederhanaan terhadap reka bentuk pekerjaan, motivasi dan kepuasan kerja? Kajian di Politeknik Kota Kinabalu, Sabah Syarifah Hanum Ali Arsiah Bahron Stephen Laison Sondoh Jr. BJ1725 Ethics of social groups, classes, etc. Professional ethics HF5549-5549.5 Personnel management. Employment management Penyelidikan ini dibuat untuk melihat perhubungan di antara tempoh perkhidmatan, reka bentuk pekerjaan, motivasi dan kepuasan kerja dalam kalangan kakitangan akademik di Politeknik Kota Kinabalu, Sabah. Objektif khusus pertama yang ingin dicapai adalah untuk melihat perhubungan yang signifikan di antara reka bentuk pekerjaan, motivasi dan kepuasan kerja. Objektif kedua adalah untuk menguji sama ada tempoh perkhidmatan merupakan faktor penyederhanaan di antara reka bentuk pekerjaan, motivasi dan kepuasan kerja. Populasi kajian adalah seramai 245 orang kakitangan akademik di Politeknik Kota Kinabalu, manakala sampel dipilih dengan menggunakan kaedah persampelan rawak. Seramai 231 orang telah memberi maklum balas kepada borang soal selidik yang diedarkan. Analisis data dilakukan menggunakan pakej SPSS21. Kajian mendapati bahawa terdapat perhubungan yang signifikan di antara reka bentuk pekerjaan, motivasi dan kepuasan kerja. Manakala, tempoh perkhidmatan didapati memainkan peranan sebagai faktor penyederhanaan di antara reka bentuk pekerjaan, motivasi dan kepuasan kerja. Kajian ini telah mengemukakan beberapa implikasi kajian berdasarkan dapatan dan sokongan sorotan kajian yang berkaitan. Hasil kajian ini akan dapat memberi input kepada pentadbiran Politeknik sebagai penunjuk untuk melakukan penambahbaikan bagi mencapai matlamatnya. Penerbit UMS 2017 Article PeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30784/1/Sejauh%20mana%20tempoh%20perkhidmatan%20sebagai%20faktor%20penyederhanaan%20terhadap%20reka%20bentuk%20pekerjaan%2C%20motivasi%20dan%20kepuasan%20kerja.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30784/2/Sejauh%20mana%20tempoh%20perkhidmatan%20sebagai%20faktor%20penyederhanaan%20terhadap%20reka%20bentuk%20pekerjaan%2C%20motivasi%20dan%20kepuasan%20kerja1.pdf Syarifah Hanum Ali and Arsiah Bahron and Stephen Laison Sondoh Jr. (2017) Sejauh mana tempoh perkhidmatan sebagai faktor penyederhanaan terhadap reka bentuk pekerjaan, motivasi dan kepuasan kerja? Kajian di Politeknik Kota Kinabalu, Sabah. Journal of the Asian Academy of Applied Business, 4. pp. 73-96. ISSN 1675-9869 https://jurcon.ums.edu.my/ojums/index.php/JAAAB/article/view/1294 https://doi.org/10.51200/jaaab.v0i0.1294 |
institution |
Universiti Malaysia Sabah |
building |
UMS Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Malaysia Sabah |
content_source |
UMS Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.ums.edu.my/ |
language |
English English |
topic |
BJ1725 Ethics of social groups, classes, etc. Professional ethics HF5549-5549.5 Personnel management. Employment management |
spellingShingle |
BJ1725 Ethics of social groups, classes, etc. Professional ethics HF5549-5549.5 Personnel management. Employment management Syarifah Hanum Ali Arsiah Bahron Stephen Laison Sondoh Jr. Sejauh mana tempoh perkhidmatan sebagai faktor penyederhanaan terhadap reka bentuk pekerjaan, motivasi dan kepuasan kerja? Kajian di Politeknik Kota Kinabalu, Sabah |
description |
Penyelidikan ini dibuat untuk melihat perhubungan di antara tempoh perkhidmatan, reka bentuk pekerjaan, motivasi dan kepuasan kerja dalam kalangan kakitangan akademik di Politeknik Kota Kinabalu, Sabah. Objektif khusus pertama yang ingin dicapai adalah untuk melihat perhubungan yang signifikan di antara reka bentuk pekerjaan, motivasi dan kepuasan kerja. Objektif kedua adalah untuk menguji sama ada tempoh perkhidmatan merupakan faktor penyederhanaan di antara reka bentuk pekerjaan, motivasi dan kepuasan kerja. Populasi kajian adalah seramai 245 orang kakitangan akademik di Politeknik Kota Kinabalu, manakala sampel dipilih dengan menggunakan kaedah persampelan rawak. Seramai 231 orang telah memberi maklum balas kepada borang soal selidik yang diedarkan. Analisis data dilakukan menggunakan pakej SPSS21. Kajian mendapati bahawa terdapat perhubungan yang signifikan di antara reka bentuk pekerjaan, motivasi dan kepuasan kerja. Manakala, tempoh perkhidmatan didapati memainkan peranan sebagai faktor penyederhanaan di antara reka bentuk pekerjaan, motivasi dan kepuasan kerja. Kajian ini telah mengemukakan beberapa implikasi kajian berdasarkan dapatan dan sokongan sorotan kajian yang berkaitan. Hasil kajian ini akan dapat memberi input kepada pentadbiran Politeknik sebagai penunjuk untuk melakukan penambahbaikan bagi mencapai matlamatnya. |
format |
Article |
author |
Syarifah Hanum Ali Arsiah Bahron Stephen Laison Sondoh Jr. |
author_facet |
Syarifah Hanum Ali Arsiah Bahron Stephen Laison Sondoh Jr. |
author_sort |
Syarifah Hanum Ali |
title |
Sejauh mana tempoh perkhidmatan sebagai faktor penyederhanaan terhadap reka bentuk pekerjaan, motivasi dan kepuasan kerja? Kajian di Politeknik Kota Kinabalu, Sabah |
title_short |
Sejauh mana tempoh perkhidmatan sebagai faktor penyederhanaan terhadap reka bentuk pekerjaan, motivasi dan kepuasan kerja? Kajian di Politeknik Kota Kinabalu, Sabah |
title_full |
Sejauh mana tempoh perkhidmatan sebagai faktor penyederhanaan terhadap reka bentuk pekerjaan, motivasi dan kepuasan kerja? Kajian di Politeknik Kota Kinabalu, Sabah |
title_fullStr |
Sejauh mana tempoh perkhidmatan sebagai faktor penyederhanaan terhadap reka bentuk pekerjaan, motivasi dan kepuasan kerja? Kajian di Politeknik Kota Kinabalu, Sabah |
title_full_unstemmed |
Sejauh mana tempoh perkhidmatan sebagai faktor penyederhanaan terhadap reka bentuk pekerjaan, motivasi dan kepuasan kerja? Kajian di Politeknik Kota Kinabalu, Sabah |
title_sort |
sejauh mana tempoh perkhidmatan sebagai faktor penyederhanaan terhadap reka bentuk pekerjaan, motivasi dan kepuasan kerja? kajian di politeknik kota kinabalu, sabah |
publisher |
Penerbit UMS |
publishDate |
2017 |
url |
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30784/1/Sejauh%20mana%20tempoh%20perkhidmatan%20sebagai%20faktor%20penyederhanaan%20terhadap%20reka%20bentuk%20pekerjaan%2C%20motivasi%20dan%20kepuasan%20kerja.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30784/2/Sejauh%20mana%20tempoh%20perkhidmatan%20sebagai%20faktor%20penyederhanaan%20terhadap%20reka%20bentuk%20pekerjaan%2C%20motivasi%20dan%20kepuasan%20kerja1.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30784/ https://jurcon.ums.edu.my/ojums/index.php/JAAAB/article/view/1294 https://doi.org/10.51200/jaaab.v0i0.1294 |
_version_ |
1760230810554728448 |
score |
13.209306 |