Efikasi guru prasekolah dalam pengajaran bahasa inggeris

Kajian dijalankan bertujuan mengetahui tahap efikasi pengajaran Bahasa Inggeris dalam kalangan guru prasekolah di Sabah. Tahap efikasi pengajaran Bahasa Inggeris sebagai pemboleh ubah bersandar manakala kompetensi guru dan motivasi guru merupakan pemboleh ubah tidak bersandar. Kajian ini dijalankan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Sitti Idriyanih Bakri, Abdul Said Ambotang
Format: Proceedings
Language:English
English
Published: Pusat Penataran Ilmu Bahasa, Universiti Malaysia Sabah 2020
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27456/1/Efikasi%20guru%20prasekolah%20dalam%20pengajaran%20bahasa%20inggeris.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27456/2/Efikasi%20guru%20prasekolah%20dalam%20pengajaran%20bahasa%20inggeris1.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27456/
https://drive.google.com/file/d/1C9yDLG_AHE36SYG3N11iGEcMI7Jl8b-N/view
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.ums.eprints.27456
record_format eprints
spelling my.ums.eprints.274562021-06-27T05:49:19Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27456/ Efikasi guru prasekolah dalam pengajaran bahasa inggeris Sitti Idriyanih Bakri Abdul Said Ambotang PE English language Kajian dijalankan bertujuan mengetahui tahap efikasi pengajaran Bahasa Inggeris dalam kalangan guru prasekolah di Sabah. Tahap efikasi pengajaran Bahasa Inggeris sebagai pemboleh ubah bersandar manakala kompetensi guru dan motivasi guru merupakan pemboleh ubah tidak bersandar. Kajian ini dijalankan dengan menggunakan instrumen iaitu soal selidik. Populasi guru prasekolah di Sabah adalah seramai 1326 orang guru, namun hasil dapatan adalah berdasarkan kajian rintis yang dijalankan iaitu melibatkan 120 orang guru prasekolah yang terdiri daripada sekolah daerah Kota Kinabalu. Data dianalisis menggunakan perisian Statistical Package for Science (SPSS) untuk mendapatkan keputusan kajian yang tepat. Hasil dapatan kajian telah mendapati kompetensi guru prasekolah mempunyai hubungan yang positif dan mempunyai hubungan korelasi pada tahap sederhana dengan efikasi guru dalam mengajar Bahasa Inggeris di prasekolah. Manakala motivasi guru juga mempunyai hubungan yang positif dengan efikasi guru prasekolah dan mempunyai hubungan korelasi yang sangat kuat. Kedua-dua pemboleh ubah tidak bersandar mempunyai pengaruh terhadap efikasi guru apabila kedua-dua dapatan menunjukkan hasil kurang daripada 0.05. Pusat Penataran Ilmu Bahasa, Universiti Malaysia Sabah 2020 Proceedings PeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27456/1/Efikasi%20guru%20prasekolah%20dalam%20pengajaran%20bahasa%20inggeris.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27456/2/Efikasi%20guru%20prasekolah%20dalam%20pengajaran%20bahasa%20inggeris1.pdf Sitti Idriyanih Bakri and Abdul Said Ambotang (2020) Efikasi guru prasekolah dalam pengajaran bahasa inggeris. https://drive.google.com/file/d/1C9yDLG_AHE36SYG3N11iGEcMI7Jl8b-N/view
institution Universiti Malaysia Sabah
building UMS Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sabah
content_source UMS Institutional Repository
url_provider http://eprints.ums.edu.my/
language English
English
topic PE English language
spellingShingle PE English language
Sitti Idriyanih Bakri
Abdul Said Ambotang
Efikasi guru prasekolah dalam pengajaran bahasa inggeris
description Kajian dijalankan bertujuan mengetahui tahap efikasi pengajaran Bahasa Inggeris dalam kalangan guru prasekolah di Sabah. Tahap efikasi pengajaran Bahasa Inggeris sebagai pemboleh ubah bersandar manakala kompetensi guru dan motivasi guru merupakan pemboleh ubah tidak bersandar. Kajian ini dijalankan dengan menggunakan instrumen iaitu soal selidik. Populasi guru prasekolah di Sabah adalah seramai 1326 orang guru, namun hasil dapatan adalah berdasarkan kajian rintis yang dijalankan iaitu melibatkan 120 orang guru prasekolah yang terdiri daripada sekolah daerah Kota Kinabalu. Data dianalisis menggunakan perisian Statistical Package for Science (SPSS) untuk mendapatkan keputusan kajian yang tepat. Hasil dapatan kajian telah mendapati kompetensi guru prasekolah mempunyai hubungan yang positif dan mempunyai hubungan korelasi pada tahap sederhana dengan efikasi guru dalam mengajar Bahasa Inggeris di prasekolah. Manakala motivasi guru juga mempunyai hubungan yang positif dengan efikasi guru prasekolah dan mempunyai hubungan korelasi yang sangat kuat. Kedua-dua pemboleh ubah tidak bersandar mempunyai pengaruh terhadap efikasi guru apabila kedua-dua dapatan menunjukkan hasil kurang daripada 0.05.
format Proceedings
author Sitti Idriyanih Bakri
Abdul Said Ambotang
author_facet Sitti Idriyanih Bakri
Abdul Said Ambotang
author_sort Sitti Idriyanih Bakri
title Efikasi guru prasekolah dalam pengajaran bahasa inggeris
title_short Efikasi guru prasekolah dalam pengajaran bahasa inggeris
title_full Efikasi guru prasekolah dalam pengajaran bahasa inggeris
title_fullStr Efikasi guru prasekolah dalam pengajaran bahasa inggeris
title_full_unstemmed Efikasi guru prasekolah dalam pengajaran bahasa inggeris
title_sort efikasi guru prasekolah dalam pengajaran bahasa inggeris
publisher Pusat Penataran Ilmu Bahasa, Universiti Malaysia Sabah
publishDate 2020
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27456/1/Efikasi%20guru%20prasekolah%20dalam%20pengajaran%20bahasa%20inggeris.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27456/2/Efikasi%20guru%20prasekolah%20dalam%20pengajaran%20bahasa%20inggeris1.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27456/
https://drive.google.com/file/d/1C9yDLG_AHE36SYG3N11iGEcMI7Jl8b-N/view
_version_ 1760230624060243968
score 13.19449