Pemvisualan model bangunan A’FAMOSA dengan menggunakan sistem augmentasi nyata tidak berasaskan penanda

Tujuan utama projek ini adalah untuk membangunkan sebuah aplikasi untuk memvisualkan model bangunan Kota A’Famosa 3D dalam peranti mudah alih. Teknik penjejakan ciri imej telah diimplementasi dalam projek ini untuk penjejakan ciri imej penanda. Teknik ini diimplementasi untuk menormalisasikan koordi...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Shia, Yan Yee
Format: Academic Exercise
Language:English
Published: 2015
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/26677/1/Pemvisualan%20model%20bangunan%20afamosa%20dengan%20menggunakan%20system%20augmentasi%20nyata%20tidak%20berasaskan%20penanda.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/26677/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.ums.eprints.26677
record_format eprints
spelling my.ums.eprints.266772021-01-21T06:55:29Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/26677/ Pemvisualan model bangunan A’FAMOSA dengan menggunakan sistem augmentasi nyata tidak berasaskan penanda Shia, Yan Yee QC Physics Tujuan utama projek ini adalah untuk membangunkan sebuah aplikasi untuk memvisualkan model bangunan Kota A’Famosa 3D dalam peranti mudah alih. Teknik penjejakan ciri imej telah diimplementasi dalam projek ini untuk penjejakan ciri imej penanda. Teknik ini diimplementasi untuk menormalisasikan koordinat skrin peranti mudah alih kepada koordinat asal imej. Koordinat yang telah dinormalisasi ini akan digunakan untuk proses pemadanan. Tapak pelan Kota A’Famosa digunakan sebagai imej penanda dalam projek ini. Lima eksperimen telah dijalankan untuk mengenalpastikan faktor-faktor yang memberi kesan terhadap proses pengesanan imej. Eksperimen pertama ialah ujian cahaya di mana proses pengesanan imej dijalankan dalam keadaan cahaya yang berbeza. Cahaya terang dalam bangunan adalah keadaan cahaya yang paling optimum untuk proses pengesanan imej. Eksperimen kedua ialah ujian jarak di mana proses pengesanan berjalan dalam julat jarak 10-50 sm. Julat jarak yang optimum antara tapak pelan dengan kamera peranti mudah alih adalah 25-40 sm. Eksperimen ketiga ialah ujian sudut orientasi di mana proses pengesanan diuji dengan tiga sudut yang berbeza iaitu 30◦, 60◦ dan 90◦. Hasil kajian menunjukkan sudut yang terbaik ialah 90◦. Eksperimen keempat ialah ujian occlusion di mana proses pengesanan dijalan apabila sebahagian kawasan imej penanda tertutup. Hasil kajian menunjukkan imej berjaya dikesan dengan baik dan cekap. Eksperimen yang terakhir ialah ujian masa sistem memuat. Purata masa yang diambil untuk memuat sistem ini ialah 5.56 saat. Sistem pemvisualan model bangunan 3D Kota A’Famosa telah berjaya dibina dengan menggunakan perisian Unity3D dan Vuforia. 2015 Academic Exercise NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/26677/1/Pemvisualan%20model%20bangunan%20afamosa%20dengan%20menggunakan%20system%20augmentasi%20nyata%20tidak%20berasaskan%20penanda.pdf Shia, Yan Yee (2015) Pemvisualan model bangunan A’FAMOSA dengan menggunakan sistem augmentasi nyata tidak berasaskan penanda. Universiti Malaysia Sabah. (Unpublished)
institution Universiti Malaysia Sabah
building UMS Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sabah
content_source UMS Institutional Repository
url_provider http://eprints.ums.edu.my/
language English
topic QC Physics
spellingShingle QC Physics
Shia, Yan Yee
Pemvisualan model bangunan A’FAMOSA dengan menggunakan sistem augmentasi nyata tidak berasaskan penanda
description Tujuan utama projek ini adalah untuk membangunkan sebuah aplikasi untuk memvisualkan model bangunan Kota A’Famosa 3D dalam peranti mudah alih. Teknik penjejakan ciri imej telah diimplementasi dalam projek ini untuk penjejakan ciri imej penanda. Teknik ini diimplementasi untuk menormalisasikan koordinat skrin peranti mudah alih kepada koordinat asal imej. Koordinat yang telah dinormalisasi ini akan digunakan untuk proses pemadanan. Tapak pelan Kota A’Famosa digunakan sebagai imej penanda dalam projek ini. Lima eksperimen telah dijalankan untuk mengenalpastikan faktor-faktor yang memberi kesan terhadap proses pengesanan imej. Eksperimen pertama ialah ujian cahaya di mana proses pengesanan imej dijalankan dalam keadaan cahaya yang berbeza. Cahaya terang dalam bangunan adalah keadaan cahaya yang paling optimum untuk proses pengesanan imej. Eksperimen kedua ialah ujian jarak di mana proses pengesanan berjalan dalam julat jarak 10-50 sm. Julat jarak yang optimum antara tapak pelan dengan kamera peranti mudah alih adalah 25-40 sm. Eksperimen ketiga ialah ujian sudut orientasi di mana proses pengesanan diuji dengan tiga sudut yang berbeza iaitu 30◦, 60◦ dan 90◦. Hasil kajian menunjukkan sudut yang terbaik ialah 90◦. Eksperimen keempat ialah ujian occlusion di mana proses pengesanan dijalan apabila sebahagian kawasan imej penanda tertutup. Hasil kajian menunjukkan imej berjaya dikesan dengan baik dan cekap. Eksperimen yang terakhir ialah ujian masa sistem memuat. Purata masa yang diambil untuk memuat sistem ini ialah 5.56 saat. Sistem pemvisualan model bangunan 3D Kota A’Famosa telah berjaya dibina dengan menggunakan perisian Unity3D dan Vuforia.
format Academic Exercise
author Shia, Yan Yee
author_facet Shia, Yan Yee
author_sort Shia, Yan Yee
title Pemvisualan model bangunan A’FAMOSA dengan menggunakan sistem augmentasi nyata tidak berasaskan penanda
title_short Pemvisualan model bangunan A’FAMOSA dengan menggunakan sistem augmentasi nyata tidak berasaskan penanda
title_full Pemvisualan model bangunan A’FAMOSA dengan menggunakan sistem augmentasi nyata tidak berasaskan penanda
title_fullStr Pemvisualan model bangunan A’FAMOSA dengan menggunakan sistem augmentasi nyata tidak berasaskan penanda
title_full_unstemmed Pemvisualan model bangunan A’FAMOSA dengan menggunakan sistem augmentasi nyata tidak berasaskan penanda
title_sort pemvisualan model bangunan a’famosa dengan menggunakan sistem augmentasi nyata tidak berasaskan penanda
publishDate 2015
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/26677/1/Pemvisualan%20model%20bangunan%20afamosa%20dengan%20menggunakan%20system%20augmentasi%20nyata%20tidak%20berasaskan%20penanda.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/26677/
_version_ 1760230529881341952
score 13.160551