Pengaruh status sosio-ekonomi dan penglibatan ibu bapa terhadap pencapaian matematik sekolah rendah: kajian di lima buah sekolah di zon 1 daerah Tambunan
Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti tahap sosio ekonomi ibubapa dan tahap penglibatan ibubapa di rumah dengan pencapaian akademik pelajar sekolah rendah bantuan penuh kerajaan di kawasan Zon 1 Daerah Tambunan. Seramai 100 orang pelajar terlibat di dalam kajian ini. Sosio ekonomi ibubapa diuk...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English |
Published: |
2012
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17611/1/Pengaruh%20status%20sosio-ekonomi.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17611/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.ums.eprints.17611 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.ums.eprints.176112017-11-23T05:14:03Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17611/ Pengaruh status sosio-ekonomi dan penglibatan ibu bapa terhadap pencapaian matematik sekolah rendah: kajian di lima buah sekolah di zon 1 daerah Tambunan Carnelia Rasin@ Antonia Rosin LC Special aspects of education Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti tahap sosio ekonomi ibubapa dan tahap penglibatan ibubapa di rumah dengan pencapaian akademik pelajar sekolah rendah bantuan penuh kerajaan di kawasan Zon 1 Daerah Tambunan. Seramai 100 orang pelajar terlibat di dalam kajian ini. Sosio ekonomi ibubapa diukur dari aspek pendapatan, pekerjaan, perbincangan, penyeliaan dan komunikasi ibubapa di rumah. Pencapaian akademik pelajar merujuk kepada keputusan peperiksaan penggal kedua. Kajian ini menggunakan soalselidik sebagai instrument kajian dengan kesahan dan kebolehpercayaan ialah 0.912 (Nilai pekali kebolehpercayaana lpha). Data-datak ajian dikumpul dan dianalisis menggunakan 'Stalisticai Package For Social Science" (SPSS). Hasil kajian mendapati tahap sosio ekonomi ibubapa ialah (min=1.53) iaitu sederhana manakala tahap penglibatan ibubapa di rumah ialah (min=3.28) iaitu sederhana. Terdapat hubungan yang signifikan antara SSE dengan pencapaian matapelajaran Matematik pelajar (r=436, p=000, p<0.01). Terdapat hubungan yang signifikan antara penglibatan ibubapa dengan pencapaian matapelajaran Matematik pelajar iaitu (r=395, p=000, p<0.01). Penemuan kajian ini mendapati status sosio ekonomi dan penglibatan ibubapa merupakan faktor penting yang berkaitan dengan pencapaian akademik. Tumpuan harus diberikan kepada penglibatan ibubapa di rumah secara khusus 2012 Thesis NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17611/1/Pengaruh%20status%20sosio-ekonomi.pdf Carnelia Rasin@ Antonia Rosin (2012) Pengaruh status sosio-ekonomi dan penglibatan ibu bapa terhadap pencapaian matematik sekolah rendah: kajian di lima buah sekolah di zon 1 daerah Tambunan. Masters thesis, Universiti Malaysia Sabah. |
institution |
Universiti Malaysia Sabah |
building |
UMS Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Malaysia Sabah |
content_source |
UMS Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.ums.edu.my/ |
language |
English |
topic |
LC Special aspects of education |
spellingShingle |
LC Special aspects of education Carnelia Rasin@ Antonia Rosin Pengaruh status sosio-ekonomi dan penglibatan ibu bapa terhadap pencapaian matematik sekolah rendah: kajian di lima buah sekolah di zon 1 daerah Tambunan |
description |
Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti tahap sosio ekonomi ibubapa dan tahap
penglibatan ibubapa di rumah dengan pencapaian akademik pelajar sekolah rendah
bantuan penuh kerajaan di kawasan Zon 1 Daerah Tambunan. Seramai 100 orang
pelajar terlibat di dalam kajian ini. Sosio ekonomi ibubapa diukur dari aspek
pendapatan, pekerjaan, perbincangan, penyeliaan dan komunikasi ibubapa di rumah.
Pencapaian akademik pelajar merujuk kepada keputusan peperiksaan penggal kedua.
Kajian ini menggunakan soalselidik sebagai instrument kajian dengan kesahan dan
kebolehpercayaan ialah 0.912 (Nilai pekali kebolehpercayaana lpha). Data-datak ajian
dikumpul dan dianalisis menggunakan 'Stalisticai Package For Social Science" (SPSS).
Hasil kajian mendapati tahap sosio ekonomi ibubapa ialah (min=1.53) iaitu sederhana
manakala tahap penglibatan ibubapa di rumah ialah (min=3.28) iaitu sederhana.
Terdapat hubungan yang signifikan antara SSE dengan pencapaian matapelajaran
Matematik pelajar (r=436, p=000, p<0.01). Terdapat hubungan yang signifikan
antara penglibatan ibubapa dengan pencapaian matapelajaran Matematik pelajar iaitu
(r=395, p=000, p<0.01). Penemuan kajian ini mendapati status sosio ekonomi dan
penglibatan ibubapa merupakan faktor penting yang berkaitan dengan pencapaian
akademik. Tumpuan harus diberikan kepada penglibatan ibubapa di rumah secara
khusus |
format |
Thesis |
author |
Carnelia Rasin@ Antonia Rosin |
author_facet |
Carnelia Rasin@ Antonia Rosin |
author_sort |
Carnelia Rasin@ Antonia Rosin |
title |
Pengaruh status sosio-ekonomi dan penglibatan
ibu bapa terhadap pencapaian matematik
sekolah rendah: kajian di lima
buah sekolah di zon 1
daerah Tambunan |
title_short |
Pengaruh status sosio-ekonomi dan penglibatan
ibu bapa terhadap pencapaian matematik
sekolah rendah: kajian di lima
buah sekolah di zon 1
daerah Tambunan |
title_full |
Pengaruh status sosio-ekonomi dan penglibatan
ibu bapa terhadap pencapaian matematik
sekolah rendah: kajian di lima
buah sekolah di zon 1
daerah Tambunan |
title_fullStr |
Pengaruh status sosio-ekonomi dan penglibatan
ibu bapa terhadap pencapaian matematik
sekolah rendah: kajian di lima
buah sekolah di zon 1
daerah Tambunan |
title_full_unstemmed |
Pengaruh status sosio-ekonomi dan penglibatan
ibu bapa terhadap pencapaian matematik
sekolah rendah: kajian di lima
buah sekolah di zon 1
daerah Tambunan |
title_sort |
pengaruh status sosio-ekonomi dan penglibatan
ibu bapa terhadap pencapaian matematik
sekolah rendah: kajian di lima
buah sekolah di zon 1
daerah tambunan |
publishDate |
2012 |
url |
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17611/1/Pengaruh%20status%20sosio-ekonomi.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17611/ |
_version_ |
1760229336886018048 |
score |
13.211869 |