Pengaruh status sosio-ekonomi dan penglibatan ibu bapa terhadap pencapaian matematik sekolah rendah: kajian di lima buah sekolah di zon 1 daerah Tambunan

Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti tahap sosio ekonomi ibubapa dan tahap penglibatan ibubapa di rumah dengan pencapaian akademik pelajar sekolah rendah bantuan penuh kerajaan di kawasan Zon 1 Daerah Tambunan. Seramai 100 orang pelajar terlibat di dalam kajian ini. Sosio ekonomi ibubapa diuk...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Carnelia Rasin@ Antonia Rosin
Format: Thesis
Language:English
Published: 2012
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17611/1/Pengaruh%20status%20sosio-ekonomi.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17611/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.ums.eprints.17611
record_format eprints
spelling my.ums.eprints.176112017-11-23T05:14:03Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17611/ Pengaruh status sosio-ekonomi dan penglibatan ibu bapa terhadap pencapaian matematik sekolah rendah: kajian di lima buah sekolah di zon 1 daerah Tambunan Carnelia Rasin@ Antonia Rosin LC Special aspects of education Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti tahap sosio ekonomi ibubapa dan tahap penglibatan ibubapa di rumah dengan pencapaian akademik pelajar sekolah rendah bantuan penuh kerajaan di kawasan Zon 1 Daerah Tambunan. Seramai 100 orang pelajar terlibat di dalam kajian ini. Sosio ekonomi ibubapa diukur dari aspek pendapatan, pekerjaan, perbincangan, penyeliaan dan komunikasi ibubapa di rumah. Pencapaian akademik pelajar merujuk kepada keputusan peperiksaan penggal kedua. Kajian ini menggunakan soalselidik sebagai instrument kajian dengan kesahan dan kebolehpercayaan ialah 0.912 (Nilai pekali kebolehpercayaana lpha). Data-datak ajian dikumpul dan dianalisis menggunakan 'Stalisticai Package For Social Science" (SPSS). Hasil kajian mendapati tahap sosio ekonomi ibubapa ialah (min=1.53) iaitu sederhana manakala tahap penglibatan ibubapa di rumah ialah (min=3.28) iaitu sederhana. Terdapat hubungan yang signifikan antara SSE dengan pencapaian matapelajaran Matematik pelajar (r=436, p=000, p<0.01). Terdapat hubungan yang signifikan antara penglibatan ibubapa dengan pencapaian matapelajaran Matematik pelajar iaitu (r=395, p=000, p<0.01). Penemuan kajian ini mendapati status sosio ekonomi dan penglibatan ibubapa merupakan faktor penting yang berkaitan dengan pencapaian akademik. Tumpuan harus diberikan kepada penglibatan ibubapa di rumah secara khusus 2012 Thesis NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17611/1/Pengaruh%20status%20sosio-ekonomi.pdf Carnelia Rasin@ Antonia Rosin (2012) Pengaruh status sosio-ekonomi dan penglibatan ibu bapa terhadap pencapaian matematik sekolah rendah: kajian di lima buah sekolah di zon 1 daerah Tambunan. Masters thesis, Universiti Malaysia Sabah.
institution Universiti Malaysia Sabah
building UMS Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sabah
content_source UMS Institutional Repository
url_provider http://eprints.ums.edu.my/
language English
topic LC Special aspects of education
spellingShingle LC Special aspects of education
Carnelia Rasin@ Antonia Rosin
Pengaruh status sosio-ekonomi dan penglibatan ibu bapa terhadap pencapaian matematik sekolah rendah: kajian di lima buah sekolah di zon 1 daerah Tambunan
description Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti tahap sosio ekonomi ibubapa dan tahap penglibatan ibubapa di rumah dengan pencapaian akademik pelajar sekolah rendah bantuan penuh kerajaan di kawasan Zon 1 Daerah Tambunan. Seramai 100 orang pelajar terlibat di dalam kajian ini. Sosio ekonomi ibubapa diukur dari aspek pendapatan, pekerjaan, perbincangan, penyeliaan dan komunikasi ibubapa di rumah. Pencapaian akademik pelajar merujuk kepada keputusan peperiksaan penggal kedua. Kajian ini menggunakan soalselidik sebagai instrument kajian dengan kesahan dan kebolehpercayaan ialah 0.912 (Nilai pekali kebolehpercayaana lpha). Data-datak ajian dikumpul dan dianalisis menggunakan 'Stalisticai Package For Social Science" (SPSS). Hasil kajian mendapati tahap sosio ekonomi ibubapa ialah (min=1.53) iaitu sederhana manakala tahap penglibatan ibubapa di rumah ialah (min=3.28) iaitu sederhana. Terdapat hubungan yang signifikan antara SSE dengan pencapaian matapelajaran Matematik pelajar (r=436, p=000, p<0.01). Terdapat hubungan yang signifikan antara penglibatan ibubapa dengan pencapaian matapelajaran Matematik pelajar iaitu (r=395, p=000, p<0.01). Penemuan kajian ini mendapati status sosio ekonomi dan penglibatan ibubapa merupakan faktor penting yang berkaitan dengan pencapaian akademik. Tumpuan harus diberikan kepada penglibatan ibubapa di rumah secara khusus
format Thesis
author Carnelia Rasin@ Antonia Rosin
author_facet Carnelia Rasin@ Antonia Rosin
author_sort Carnelia Rasin@ Antonia Rosin
title Pengaruh status sosio-ekonomi dan penglibatan ibu bapa terhadap pencapaian matematik sekolah rendah: kajian di lima buah sekolah di zon 1 daerah Tambunan
title_short Pengaruh status sosio-ekonomi dan penglibatan ibu bapa terhadap pencapaian matematik sekolah rendah: kajian di lima buah sekolah di zon 1 daerah Tambunan
title_full Pengaruh status sosio-ekonomi dan penglibatan ibu bapa terhadap pencapaian matematik sekolah rendah: kajian di lima buah sekolah di zon 1 daerah Tambunan
title_fullStr Pengaruh status sosio-ekonomi dan penglibatan ibu bapa terhadap pencapaian matematik sekolah rendah: kajian di lima buah sekolah di zon 1 daerah Tambunan
title_full_unstemmed Pengaruh status sosio-ekonomi dan penglibatan ibu bapa terhadap pencapaian matematik sekolah rendah: kajian di lima buah sekolah di zon 1 daerah Tambunan
title_sort pengaruh status sosio-ekonomi dan penglibatan ibu bapa terhadap pencapaian matematik sekolah rendah: kajian di lima buah sekolah di zon 1 daerah tambunan
publishDate 2012
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17611/1/Pengaruh%20status%20sosio-ekonomi.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17611/
_version_ 1760229336886018048
score 13.211869