Pengaruh status sosio-ekonomi dan penglibatan ibu bapa terhadap pencapaian matematik sekolah rendah: kajian di lima buah sekolah di zon 1 daerah Tambunan
Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti tahap sosio ekonomi ibubapa dan tahap penglibatan ibubapa di rumah dengan pencapaian akademik pelajar sekolah rendah bantuan penuh kerajaan di kawasan Zon 1 Daerah Tambunan. Seramai 100 orang pelajar terlibat di dalam kajian ini. Sosio ekonomi ibubapa diuk...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English |
Published: |
2012
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17611/1/Pengaruh%20status%20sosio-ekonomi.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17611/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti tahap sosio ekonomi ibubapa dan tahap
penglibatan ibubapa di rumah dengan pencapaian akademik pelajar sekolah rendah
bantuan penuh kerajaan di kawasan Zon 1 Daerah Tambunan. Seramai 100 orang
pelajar terlibat di dalam kajian ini. Sosio ekonomi ibubapa diukur dari aspek
pendapatan, pekerjaan, perbincangan, penyeliaan dan komunikasi ibubapa di rumah.
Pencapaian akademik pelajar merujuk kepada keputusan peperiksaan penggal kedua.
Kajian ini menggunakan soalselidik sebagai instrument kajian dengan kesahan dan
kebolehpercayaan ialah 0.912 (Nilai pekali kebolehpercayaana lpha). Data-datak ajian
dikumpul dan dianalisis menggunakan 'Stalisticai Package For Social Science" (SPSS).
Hasil kajian mendapati tahap sosio ekonomi ibubapa ialah (min=1.53) iaitu sederhana
manakala tahap penglibatan ibubapa di rumah ialah (min=3.28) iaitu sederhana.
Terdapat hubungan yang signifikan antara SSE dengan pencapaian matapelajaran
Matematik pelajar (r=436, p=000, p<0.01). Terdapat hubungan yang signifikan
antara penglibatan ibubapa dengan pencapaian matapelajaran Matematik pelajar iaitu
(r=395, p=000, p<0.01). Penemuan kajian ini mendapati status sosio ekonomi dan
penglibatan ibubapa merupakan faktor penting yang berkaitan dengan pencapaian
akademik. Tumpuan harus diberikan kepada penglibatan ibubapa di rumah secara
khusus |
---|