Kesan penggunaan Magic Marble dengan pembelajaran koperatif dalam matematik terhadap tahap pencapaian dan sikap pelajar tingkatan 1

Kajian ini membincangkan bagaimana penggunaan Magic Marble dengan Pembelajaran Koperatif memberi kesan terhadap sikap dan tahap pencapaian pelajar dalam topik Integer Matematik tingkatan satu. Sampel kajian terdiri daripada 140 orang pelajar tingkatan satu (58 lelaki dan 82 perempuan) yang diambil d...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Suzemie Ayu Ramli
Format: Thesis
Language:English
Published: 2013
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/10712/1/mt0000000577.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/10712/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.ums.eprints.10712
record_format eprints
spelling my.ums.eprints.107122017-11-06T08:54:04Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/10712/ Kesan penggunaan Magic Marble dengan pembelajaran koperatif dalam matematik terhadap tahap pencapaian dan sikap pelajar tingkatan 1 Suzemie Ayu Ramli Kajian ini membincangkan bagaimana penggunaan Magic Marble dengan Pembelajaran Koperatif memberi kesan terhadap sikap dan tahap pencapaian pelajar dalam topik Integer Matematik tingkatan satu. Sampel kajian terdiri daripada 140 orang pelajar tingkatan satu (58 lelaki dan 82 perempuan) yang diambil daripada sebuah sekolah menengah di daerah Kota Kinabalu Sabah. Soal selidik digunakan untuk mengukur sikap pelajar terhadap Matematik dan pencapaian pelajar diukur menggunakan markah ujian pra dan pasca. Data dianalisis dengan menggunakan perisian SPSS versi 19. Dapatan analisi ujian- t menunjukkan bahawa pencapaian pelajar meningkat secara signifikan setelah proses pengajaran dan pembelajaran menggunakan Magic Marble dengan Pembelajaran Koperatif. (t = - 60.356, P < 0.05). Begitu juga, dapatan kajian ini menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan dengan sikap pelajar setelah menggunakan Magic Marble dengan Pembelajaran Koperatif dalam bilik darjah.Namun kajian ini gagal menunjukkan perbezaan min skor sikap antara pelajar perempuan dan pelajar lelaki. Secara ringkasnya, kajian ini menyumbang dari segi penyelidikan kerana membekalkan data mengenai sikap dan pencapaian pelajar dalam Matematik. Justeru itu, kajian ini mencadangkan agar guru- guru mengaplikasikan penggunaan Magic Marble dengan Pembelajaran Koperatif dalam mengajar Matematik tingkatan satu. 2013 Thesis NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/10712/1/mt0000000577.pdf Suzemie Ayu Ramli (2013) Kesan penggunaan Magic Marble dengan pembelajaran koperatif dalam matematik terhadap tahap pencapaian dan sikap pelajar tingkatan 1. Masters thesis, Universiti Malaysia Sabah.
institution Universiti Malaysia Sabah
building UMS Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sabah
content_source UMS Institutional Repository
url_provider http://eprints.ums.edu.my/
language English
description Kajian ini membincangkan bagaimana penggunaan Magic Marble dengan Pembelajaran Koperatif memberi kesan terhadap sikap dan tahap pencapaian pelajar dalam topik Integer Matematik tingkatan satu. Sampel kajian terdiri daripada 140 orang pelajar tingkatan satu (58 lelaki dan 82 perempuan) yang diambil daripada sebuah sekolah menengah di daerah Kota Kinabalu Sabah. Soal selidik digunakan untuk mengukur sikap pelajar terhadap Matematik dan pencapaian pelajar diukur menggunakan markah ujian pra dan pasca. Data dianalisis dengan menggunakan perisian SPSS versi 19. Dapatan analisi ujian- t menunjukkan bahawa pencapaian pelajar meningkat secara signifikan setelah proses pengajaran dan pembelajaran menggunakan Magic Marble dengan Pembelajaran Koperatif. (t = - 60.356, P < 0.05). Begitu juga, dapatan kajian ini menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan dengan sikap pelajar setelah menggunakan Magic Marble dengan Pembelajaran Koperatif dalam bilik darjah.Namun kajian ini gagal menunjukkan perbezaan min skor sikap antara pelajar perempuan dan pelajar lelaki. Secara ringkasnya, kajian ini menyumbang dari segi penyelidikan kerana membekalkan data mengenai sikap dan pencapaian pelajar dalam Matematik. Justeru itu, kajian ini mencadangkan agar guru- guru mengaplikasikan penggunaan Magic Marble dengan Pembelajaran Koperatif dalam mengajar Matematik tingkatan satu.
format Thesis
author Suzemie Ayu Ramli
spellingShingle Suzemie Ayu Ramli
Kesan penggunaan Magic Marble dengan pembelajaran koperatif dalam matematik terhadap tahap pencapaian dan sikap pelajar tingkatan 1
author_facet Suzemie Ayu Ramli
author_sort Suzemie Ayu Ramli
title Kesan penggunaan Magic Marble dengan pembelajaran koperatif dalam matematik terhadap tahap pencapaian dan sikap pelajar tingkatan 1
title_short Kesan penggunaan Magic Marble dengan pembelajaran koperatif dalam matematik terhadap tahap pencapaian dan sikap pelajar tingkatan 1
title_full Kesan penggunaan Magic Marble dengan pembelajaran koperatif dalam matematik terhadap tahap pencapaian dan sikap pelajar tingkatan 1
title_fullStr Kesan penggunaan Magic Marble dengan pembelajaran koperatif dalam matematik terhadap tahap pencapaian dan sikap pelajar tingkatan 1
title_full_unstemmed Kesan penggunaan Magic Marble dengan pembelajaran koperatif dalam matematik terhadap tahap pencapaian dan sikap pelajar tingkatan 1
title_sort kesan penggunaan magic marble dengan pembelajaran koperatif dalam matematik terhadap tahap pencapaian dan sikap pelajar tingkatan 1
publishDate 2013
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/10712/1/mt0000000577.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/10712/
_version_ 1760229240929779712
score 13.160551