Penjenamaan tempat (Place Banding) dan faedah kepada sektor pelancongan

Penjenamaan sesebuah tempat seperti kawasan bandar adalah kompleks kerana ia melibatkan kerjasama pelbagai entiti yang berasingan seperti kerajaan tempatan, pihak swasta dan komuniti setempat. Ianya penting bagi mencipta imej positif sesebuah destinasi atau tempat dan seterusnya merangsang aktiviti...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mohd Fadil Mohd Yusof, Mohd Rafi Yaacob
Format: Book Section
Language:English
Published: Pusat Pengajian Ekonomi , Fakulti Ekonomi & Pengurusan Universiti Kebangsaan Malaysia 2013
Online Access:http://discol.umk.edu.my/id/eprint/8536/1/Book%20Chapter%202.pdf
http://discol.umk.edu.my/id/eprint/8536/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.umk.eprints.8536
record_format eprints
spelling my.umk.eprints.85362022-05-23T14:45:26Z http://discol.umk.edu.my/id/eprint/8536/ Penjenamaan tempat (Place Banding) dan faedah kepada sektor pelancongan Mohd Fadil Mohd Yusof Mohd Rafi Yaacob Penjenamaan sesebuah tempat seperti kawasan bandar adalah kompleks kerana ia melibatkan kerjasama pelbagai entiti yang berasingan seperti kerajaan tempatan, pihak swasta dan komuniti setempat. Ianya penting bagi mencipta imej positif sesebuah destinasi atau tempat dan seterusnya merangsang aktiviti perniagaan terutama melalui sektor pelancongan yang semakin berkembang pesat. Melalui kaedah penjenamaan bandar yang efektif, ianya mampu mengubah persekitaran sesebuah bandar atau destinasi kearah yang lebih kondusif bagi merancakkan pembangunan ekonomi dan sosial penduduk. Pada masa yang sama, destinasi tersebut dapat menarik pelawat tempatan dan luar negara untuk melancong dan mendapatkan pengalaman berada di destinasi yang terkenal dengan imej yang ditonjolkan melalui proses penjenamaan ini. Justeru, kertas ini pertamanya membincangkan konsep penjenamaan bandar yang telah dipraktiskan oleh bandar-bandar yang terletak di negara-negara maju dan apa yang boleh dipelajari oleh Malaysia dalam hal ini. Ia juga memperkenalkan konsep penjenamaan bandar dan faedah kepada sesebuah tempat atau destinasi dalam konteks pembangunan pelancongan. Kertas ini mencadangkan penjenamaan bandar adalah strategi pemasaran yang sesuai bagi mencipta dan menyampai imej yang positif sesebuah destinasi kepada masyarakat tempatan mahupun global. Disamping itu, kertas ini juga meneliti konsep penjenamaan bandar dan membincang implikasi kepada kerajaan, sektor perniagaan dan juga potensi penyelidikan. Pusat Pengajian Ekonomi , Fakulti Ekonomi & Pengurusan Universiti Kebangsaan Malaysia 2013 Book Section NonPeerReviewed text en http://discol.umk.edu.my/id/eprint/8536/1/Book%20Chapter%202.pdf Mohd Fadil Mohd Yusof and Mohd Rafi Yaacob (2013) Penjenamaan tempat (Place Banding) dan faedah kepada sektor pelancongan. In: Prosiding Persidangan Kebangsaan Ekonomi Malaysia (PERKEM) VIII. Pusat Pengajian Ekonomi , Fakulti Ekonomi & Pengurusan Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi, Selangor, pp. 159-165. ISBN 2231-962X
institution Universiti Malaysia Kelantan
building Perpustakaan Universiti Malaysia Kelantan
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Kelantan
content_source UMK Institutional Repository
url_provider http://umkeprints.umk.edu.my/
language English
description Penjenamaan sesebuah tempat seperti kawasan bandar adalah kompleks kerana ia melibatkan kerjasama pelbagai entiti yang berasingan seperti kerajaan tempatan, pihak swasta dan komuniti setempat. Ianya penting bagi mencipta imej positif sesebuah destinasi atau tempat dan seterusnya merangsang aktiviti perniagaan terutama melalui sektor pelancongan yang semakin berkembang pesat. Melalui kaedah penjenamaan bandar yang efektif, ianya mampu mengubah persekitaran sesebuah bandar atau destinasi kearah yang lebih kondusif bagi merancakkan pembangunan ekonomi dan sosial penduduk. Pada masa yang sama, destinasi tersebut dapat menarik pelawat tempatan dan luar negara untuk melancong dan mendapatkan pengalaman berada di destinasi yang terkenal dengan imej yang ditonjolkan melalui proses penjenamaan ini. Justeru, kertas ini pertamanya membincangkan konsep penjenamaan bandar yang telah dipraktiskan oleh bandar-bandar yang terletak di negara-negara maju dan apa yang boleh dipelajari oleh Malaysia dalam hal ini. Ia juga memperkenalkan konsep penjenamaan bandar dan faedah kepada sesebuah tempat atau destinasi dalam konteks pembangunan pelancongan. Kertas ini mencadangkan penjenamaan bandar adalah strategi pemasaran yang sesuai bagi mencipta dan menyampai imej yang positif sesebuah destinasi kepada masyarakat tempatan mahupun global. Disamping itu, kertas ini juga meneliti konsep penjenamaan bandar dan membincang implikasi kepada kerajaan, sektor perniagaan dan juga potensi penyelidikan.
format Book Section
author Mohd Fadil Mohd Yusof
Mohd Rafi Yaacob
spellingShingle Mohd Fadil Mohd Yusof
Mohd Rafi Yaacob
Penjenamaan tempat (Place Banding) dan faedah kepada sektor pelancongan
author_facet Mohd Fadil Mohd Yusof
Mohd Rafi Yaacob
author_sort Mohd Fadil Mohd Yusof
title Penjenamaan tempat (Place Banding) dan faedah kepada sektor pelancongan
title_short Penjenamaan tempat (Place Banding) dan faedah kepada sektor pelancongan
title_full Penjenamaan tempat (Place Banding) dan faedah kepada sektor pelancongan
title_fullStr Penjenamaan tempat (Place Banding) dan faedah kepada sektor pelancongan
title_full_unstemmed Penjenamaan tempat (Place Banding) dan faedah kepada sektor pelancongan
title_sort penjenamaan tempat (place banding) dan faedah kepada sektor pelancongan
publisher Pusat Pengajian Ekonomi , Fakulti Ekonomi & Pengurusan Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2013
url http://discol.umk.edu.my/id/eprint/8536/1/Book%20Chapter%202.pdf
http://discol.umk.edu.my/id/eprint/8536/
_version_ 1763303998287249408
score 13.18916