Penillaian keberkesanan program memperkukuhkan Bahasa Inggeris (MBI) sekolah rendah bandar dan luar bandar di Kelantan

Kajian ini bertujuan untuk melihat sejauh mana program Memperkukuh Bahasa Inggeris (MBI) sekolah rendah di Kelantan menepati arahan pekeliling perbendaharaan Bil.2 Tahun 2012. Pekeliling tersebut mengetengahkan “Bajet Berasaskan Outcome” (OBB) yang mewajibkan setiap program yang dijalankan membuat p...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Norizan Ismail, Mohd Sahandri Gani Hamzah
Format: Non-Indexed Article
Published: Universiti Malaysia Kelantan 2016
Online Access:http://discol.umk.edu.my/id/eprint/8331/
http://teniat.umk.edu.my/images/TENIATVol4-2016/TENIAT,%20Vol%204,%20Issue%201,%20pp%2085-98.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.umk.eprints.8331
record_format eprints
spelling my.umk.eprints.83312022-05-23T10:26:53Z http://discol.umk.edu.my/id/eprint/8331/ Penillaian keberkesanan program memperkukuhkan Bahasa Inggeris (MBI) sekolah rendah bandar dan luar bandar di Kelantan Norizan Ismail Mohd Sahandri Gani Hamzah Kajian ini bertujuan untuk melihat sejauh mana program Memperkukuh Bahasa Inggeris (MBI) sekolah rendah di Kelantan menepati arahan pekeliling perbendaharaan Bil.2 Tahun 2012. Pekeliling tersebut mengetengahkan “Bajet Berasaskan Outcome” (OBB) yang mewajibkan setiap program yang dijalankan membuat penilaian terhadap program tersebut dari aspek keberkesanan, kesesuaian, kecekapan dan keekonomian. Namun begitu, artikel ini hanya membincangkan aspek keberkesanan program sahaja. Kajian kuantitatif ini berasaskan tinjauan dengan menggunakan borang soal selidik rubrik dua lapis (DLR) dan diedarkan secara rawak kepada guru sekolah rendah bandar dan luar bandar di negeri Kelantan. Sebanyak 62 buah sekolah dengan 297 orang guru sekolah rendah telah dilibatkan sebagai sampel kajian. Analisis inferensial ujian-t dilakukan bagi melihat perbezaan antara lokasi sekolah bandar dan luar bandar. Dapatan kajian telah menunjukkan tahap keberkesanan input di sekolah bandar dan luar bandar adalah pada tahap sederhana sahaja. Hasil kajian juga mendapati tidak terdapat perbezaan keberkesanan input program MBI antara sekolah bandar dan sekolah luar bandar. Namun begitu, dapatan menunjukkan pelaksanaan program MBI di sekolah bandar adalah lebih berkesan berbanding sekolah di luar bandar dan seterusnya telah memberikan impak yang sederhana terhadap aspek penilaian OBB. Walau bagaimanapun, dapatan ini akan lebih memberangsangkan, sekiranya hasil dapatan kajian ini diberi perhatian oleh pihak pembuat dasar khasnya bagi melaksanakan penambahbaikan dalam merealisasikan kesinambungan program ini pada masa akan datang. Ini adalah kerana program ini akan diteruskan sehingga 2025 sebagaimana yang telah digariskan dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025 dan selaras dengan arahan pekeliling perbendaharaan agar perbelanjaan yang dikeluarkan adalah setimpal dengan hasil yang diperoleh Universiti Malaysia Kelantan 2016 Non-Indexed Article NonPeerReviewed Norizan Ismail and Mohd Sahandri Gani Hamzah (2016) Penillaian keberkesanan program memperkukuhkan Bahasa Inggeris (MBI) sekolah rendah bandar dan luar bandar di Kelantan. International Journal of Creative Future and Heritage (TENIAT), 4 (1). pp. 85-98. ISSN 2289-4527 http://teniat.umk.edu.my/images/TENIATVol4-2016/TENIAT,%20Vol%204,%20Issue%201,%20pp%2085-98.pdf
institution Universiti Malaysia Kelantan
building Perpustakaan Universiti Malaysia Kelantan
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Kelantan
content_source UMK Institutional Repository
url_provider http://umkeprints.umk.edu.my/
description Kajian ini bertujuan untuk melihat sejauh mana program Memperkukuh Bahasa Inggeris (MBI) sekolah rendah di Kelantan menepati arahan pekeliling perbendaharaan Bil.2 Tahun 2012. Pekeliling tersebut mengetengahkan “Bajet Berasaskan Outcome” (OBB) yang mewajibkan setiap program yang dijalankan membuat penilaian terhadap program tersebut dari aspek keberkesanan, kesesuaian, kecekapan dan keekonomian. Namun begitu, artikel ini hanya membincangkan aspek keberkesanan program sahaja. Kajian kuantitatif ini berasaskan tinjauan dengan menggunakan borang soal selidik rubrik dua lapis (DLR) dan diedarkan secara rawak kepada guru sekolah rendah bandar dan luar bandar di negeri Kelantan. Sebanyak 62 buah sekolah dengan 297 orang guru sekolah rendah telah dilibatkan sebagai sampel kajian. Analisis inferensial ujian-t dilakukan bagi melihat perbezaan antara lokasi sekolah bandar dan luar bandar. Dapatan kajian telah menunjukkan tahap keberkesanan input di sekolah bandar dan luar bandar adalah pada tahap sederhana sahaja. Hasil kajian juga mendapati tidak terdapat perbezaan keberkesanan input program MBI antara sekolah bandar dan sekolah luar bandar. Namun begitu, dapatan menunjukkan pelaksanaan program MBI di sekolah bandar adalah lebih berkesan berbanding sekolah di luar bandar dan seterusnya telah memberikan impak yang sederhana terhadap aspek penilaian OBB. Walau bagaimanapun, dapatan ini akan lebih memberangsangkan, sekiranya hasil dapatan kajian ini diberi perhatian oleh pihak pembuat dasar khasnya bagi melaksanakan penambahbaikan dalam merealisasikan kesinambungan program ini pada masa akan datang. Ini adalah kerana program ini akan diteruskan sehingga 2025 sebagaimana yang telah digariskan dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025 dan selaras dengan arahan pekeliling perbendaharaan agar perbelanjaan yang dikeluarkan adalah setimpal dengan hasil yang diperoleh
format Non-Indexed Article
author Norizan Ismail
Mohd Sahandri Gani Hamzah
spellingShingle Norizan Ismail
Mohd Sahandri Gani Hamzah
Penillaian keberkesanan program memperkukuhkan Bahasa Inggeris (MBI) sekolah rendah bandar dan luar bandar di Kelantan
author_facet Norizan Ismail
Mohd Sahandri Gani Hamzah
author_sort Norizan Ismail
title Penillaian keberkesanan program memperkukuhkan Bahasa Inggeris (MBI) sekolah rendah bandar dan luar bandar di Kelantan
title_short Penillaian keberkesanan program memperkukuhkan Bahasa Inggeris (MBI) sekolah rendah bandar dan luar bandar di Kelantan
title_full Penillaian keberkesanan program memperkukuhkan Bahasa Inggeris (MBI) sekolah rendah bandar dan luar bandar di Kelantan
title_fullStr Penillaian keberkesanan program memperkukuhkan Bahasa Inggeris (MBI) sekolah rendah bandar dan luar bandar di Kelantan
title_full_unstemmed Penillaian keberkesanan program memperkukuhkan Bahasa Inggeris (MBI) sekolah rendah bandar dan luar bandar di Kelantan
title_sort penillaian keberkesanan program memperkukuhkan bahasa inggeris (mbi) sekolah rendah bandar dan luar bandar di kelantan
publisher Universiti Malaysia Kelantan
publishDate 2016
url http://discol.umk.edu.my/id/eprint/8331/
http://teniat.umk.edu.my/images/TENIATVol4-2016/TENIAT,%20Vol%204,%20Issue%201,%20pp%2085-98.pdf
_version_ 1763303968886226944
score 13.160551