Tahap penghayatan akhlak tasawuf dalam kalangan pelajar bermasalah disiplin di sekolah aliran agama daerah Bachok Kelantan

Masalah disiplin yang melibatkan pelajar dari sekolah aliran agama yang telah diterapkan dengan nilai-nilai keimanan sesuatu yang tidak boleh dipandang ringan oleh mana-mana pihak. Kajian ini bertujuan untuk mengkaji tahap penghayatan akhlak tasawuf pelajar-pelajar yang bermasalah disiplin di sekola...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mohamad Zamri Ali
Format: UMK Etheses
Language:English
Published: 2022
Online Access:http://discol.umk.edu.my/id/eprint/13368/1/MOHAMAD%20ZAMRI%20ALI.pdf
http://discol.umk.edu.my/id/eprint/13368/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.umk.eprints.13368
record_format eprints
spelling my.umk.eprints.133682023-06-14T04:15:52Z http://discol.umk.edu.my/id/eprint/13368/ Tahap penghayatan akhlak tasawuf dalam kalangan pelajar bermasalah disiplin di sekolah aliran agama daerah Bachok Kelantan Mohamad Zamri Ali Masalah disiplin yang melibatkan pelajar dari sekolah aliran agama yang telah diterapkan dengan nilai-nilai keimanan sesuatu yang tidak boleh dipandang ringan oleh mana-mana pihak. Kajian ini bertujuan untuk mengkaji tahap penghayatan akhlak tasawuf pelajar-pelajar yang bermasalah disiplin di sekolah menengah aliran agama dalam daerah Bachok, Kelantan. Kajian ini ialah kajian tinjauan berbentuk kuantitatif. Instrumen kajian menggunakan kaedah soal selidik.Sebanyak lima buah sekolah menengah agama yang terlibat dalam kajian ini terdiri daripada sebuah sekolah menengah agama kluster, dua buah sekolah menengah agama bantuan kerajaan (SABK), dan dua buah sekolah menengah agama di bawah pengurusan Yayasan Islam Kelantan (YIK). Responden yang terlibat dalam kajian ini seramai 53 orang. Satu set borang soal selidik diedarkan kepada responden untuk mendapatkan maklumat dan data yang diperlukan. Dapatan dianalisis secara berkomputer menggunakan perisian „Statistical Package for the Sosial Sciences‟ versi 21 bagi mendapatkan jumlah peratus, min, dan kekerapan. Dapatan kajian menunjukkan tahap penghayatan akhlak pelajar berada pada tahap sederhana dengan nilaian min= 2.96, manakala dapatan tahap penghayatan akhlak tasawuf pula berada pada tahap tinggi dengan nilaian min=4.40. Berdasarkan dapatan kajian, kaedah pendidikan kerohanian adalah pilihan yang sesuai diguna pakai bagi mengatasi permasalahan disiplin pelajar. 2022 UMK Etheses NonPeerReviewed text en http://discol.umk.edu.my/id/eprint/13368/1/MOHAMAD%20ZAMRI%20ALI.pdf Mohamad Zamri Ali (2022) Tahap penghayatan akhlak tasawuf dalam kalangan pelajar bermasalah disiplin di sekolah aliran agama daerah Bachok Kelantan. Masters thesis, Universiti Malaysia Kelantan.
institution Universiti Malaysia Kelantan
building Perpustakaan Universiti Malaysia Kelantan
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Kelantan
content_source UMK Institutional Repository
url_provider http://umkeprints.umk.edu.my/
language English
description Masalah disiplin yang melibatkan pelajar dari sekolah aliran agama yang telah diterapkan dengan nilai-nilai keimanan sesuatu yang tidak boleh dipandang ringan oleh mana-mana pihak. Kajian ini bertujuan untuk mengkaji tahap penghayatan akhlak tasawuf pelajar-pelajar yang bermasalah disiplin di sekolah menengah aliran agama dalam daerah Bachok, Kelantan. Kajian ini ialah kajian tinjauan berbentuk kuantitatif. Instrumen kajian menggunakan kaedah soal selidik.Sebanyak lima buah sekolah menengah agama yang terlibat dalam kajian ini terdiri daripada sebuah sekolah menengah agama kluster, dua buah sekolah menengah agama bantuan kerajaan (SABK), dan dua buah sekolah menengah agama di bawah pengurusan Yayasan Islam Kelantan (YIK). Responden yang terlibat dalam kajian ini seramai 53 orang. Satu set borang soal selidik diedarkan kepada responden untuk mendapatkan maklumat dan data yang diperlukan. Dapatan dianalisis secara berkomputer menggunakan perisian „Statistical Package for the Sosial Sciences‟ versi 21 bagi mendapatkan jumlah peratus, min, dan kekerapan. Dapatan kajian menunjukkan tahap penghayatan akhlak pelajar berada pada tahap sederhana dengan nilaian min= 2.96, manakala dapatan tahap penghayatan akhlak tasawuf pula berada pada tahap tinggi dengan nilaian min=4.40. Berdasarkan dapatan kajian, kaedah pendidikan kerohanian adalah pilihan yang sesuai diguna pakai bagi mengatasi permasalahan disiplin pelajar.
format UMK Etheses
author Mohamad Zamri Ali
spellingShingle Mohamad Zamri Ali
Tahap penghayatan akhlak tasawuf dalam kalangan pelajar bermasalah disiplin di sekolah aliran agama daerah Bachok Kelantan
author_facet Mohamad Zamri Ali
author_sort Mohamad Zamri Ali
title Tahap penghayatan akhlak tasawuf dalam kalangan pelajar bermasalah disiplin di sekolah aliran agama daerah Bachok Kelantan
title_short Tahap penghayatan akhlak tasawuf dalam kalangan pelajar bermasalah disiplin di sekolah aliran agama daerah Bachok Kelantan
title_full Tahap penghayatan akhlak tasawuf dalam kalangan pelajar bermasalah disiplin di sekolah aliran agama daerah Bachok Kelantan
title_fullStr Tahap penghayatan akhlak tasawuf dalam kalangan pelajar bermasalah disiplin di sekolah aliran agama daerah Bachok Kelantan
title_full_unstemmed Tahap penghayatan akhlak tasawuf dalam kalangan pelajar bermasalah disiplin di sekolah aliran agama daerah Bachok Kelantan
title_sort tahap penghayatan akhlak tasawuf dalam kalangan pelajar bermasalah disiplin di sekolah aliran agama daerah bachok kelantan
publishDate 2022
url http://discol.umk.edu.my/id/eprint/13368/1/MOHAMAD%20ZAMRI%20ALI.pdf
http://discol.umk.edu.my/id/eprint/13368/
_version_ 1769848728258084864
score 13.2014675