Reka bentuk modul latihan perkembangan profesional guru dalam persekitaran pembelajaran maya / Zahri Ramlan

Latihan VLE dipilih dalam kajian ini kerana teguran yang telah diberikan oleh Ketua Audit Negara (2013). Kos pembiayaan yang ditanggung oleh Kementerian Pendidikan Malaysia untuk Projek 1BestariNet VLE ini adalah tinggi namun impaknya adalah rendah. Objektif utama kajian ini ialah untuk 1). Mengenal...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Zahri, Ramlan
Format: Thesis
Published: 2017
Subjects:
Online Access:http://studentsrepo.um.edu.my/8474/1/All.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/8474/6/zahri.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/8474/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.um.stud.8474
record_format eprints
spelling my.um.stud.84742020-09-29T17:44:26Z Reka bentuk modul latihan perkembangan profesional guru dalam persekitaran pembelajaran maya / Zahri Ramlan Zahri, Ramlan LC Special aspects of education T Technology (General) Latihan VLE dipilih dalam kajian ini kerana teguran yang telah diberikan oleh Ketua Audit Negara (2013). Kos pembiayaan yang ditanggung oleh Kementerian Pendidikan Malaysia untuk Projek 1BestariNet VLE ini adalah tinggi namun impaknya adalah rendah. Objektif utama kajian ini ialah untuk 1). Mengenalpasti masalah dan keperluan latihan VLE sedia ada kepada Penyelaras VLE dan guru, 2). Menghasilkan reka bentuk modul latihan VLE berdasarkan pendapat pakar, 3). Melaksanakan latihan VLE berdasarkan modul latihan Model Perkongsian Mental dan Pengurusan Pengetahuan di sekolah, 4).Membuat penilaian terhadap penggunaan VLE sebelum dan selepas latihan, 5). Membuat penilaian terhadap kualiti kandungan bahan pengajaran dan pembelajaran guru-guru di dalam site VLE. Reka bentuk penyelidikan ini berdasarkan Design Base Research (DBR). Modul latihan dibangunkan menggunakan dua model iaitu Model Pengurusan Pengetahuan dan Perkongsian Mental. Lima jenis instrumen digunakan dalam kajian ini iaitu Apprisal Tools for Growth and Development Rubric (ATPGDR), Applied Congnitive Task Analysis (ACTA), Quality Matter (QMS), Analisis Log Penggunaan dan Senarai Semak Kualiti Interaktif VLE. Hasil kajian mendapati penglibatan pentadbir sebagai pemimpin instruksional adalah penting semasa sesi latihan untuk memastikan keberkesanannya. Modul latihan yang baik perlu ada penglibatan daripada pakar dalam bidang tersebut. Modul latihan menggunakan pendekatan Model Perkongsian Mental dan Pengetahuan membantu meningkatkan penggunaan VLE di sekolah. Pembinaan laman PdP yang berkualiti dalam site VLE perlu dipertingkatkan oleh guru-guru mata pelajaran teras. Pada masa hadapan pembinaan modul latihan perlu memberikan tumpuan kepada perkongsian mental dan pengetahuan secara kolaboratif antara pentadbir, guru dan murid-murid di sekolah. 2017-12 Thesis NonPeerReviewed application/pdf http://studentsrepo.um.edu.my/8474/1/All.pdf application/pdf http://studentsrepo.um.edu.my/8474/6/zahri.pdf Zahri, Ramlan (2017) Reka bentuk modul latihan perkembangan profesional guru dalam persekitaran pembelajaran maya / Zahri Ramlan. PhD thesis, University of Malaya. http://studentsrepo.um.edu.my/8474/
institution Universiti Malaya
building UM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaya
content_source UM Student Repository
url_provider http://studentsrepo.um.edu.my/
topic LC Special aspects of education
T Technology (General)
spellingShingle LC Special aspects of education
T Technology (General)
Zahri, Ramlan
Reka bentuk modul latihan perkembangan profesional guru dalam persekitaran pembelajaran maya / Zahri Ramlan
description Latihan VLE dipilih dalam kajian ini kerana teguran yang telah diberikan oleh Ketua Audit Negara (2013). Kos pembiayaan yang ditanggung oleh Kementerian Pendidikan Malaysia untuk Projek 1BestariNet VLE ini adalah tinggi namun impaknya adalah rendah. Objektif utama kajian ini ialah untuk 1). Mengenalpasti masalah dan keperluan latihan VLE sedia ada kepada Penyelaras VLE dan guru, 2). Menghasilkan reka bentuk modul latihan VLE berdasarkan pendapat pakar, 3). Melaksanakan latihan VLE berdasarkan modul latihan Model Perkongsian Mental dan Pengurusan Pengetahuan di sekolah, 4).Membuat penilaian terhadap penggunaan VLE sebelum dan selepas latihan, 5). Membuat penilaian terhadap kualiti kandungan bahan pengajaran dan pembelajaran guru-guru di dalam site VLE. Reka bentuk penyelidikan ini berdasarkan Design Base Research (DBR). Modul latihan dibangunkan menggunakan dua model iaitu Model Pengurusan Pengetahuan dan Perkongsian Mental. Lima jenis instrumen digunakan dalam kajian ini iaitu Apprisal Tools for Growth and Development Rubric (ATPGDR), Applied Congnitive Task Analysis (ACTA), Quality Matter (QMS), Analisis Log Penggunaan dan Senarai Semak Kualiti Interaktif VLE. Hasil kajian mendapati penglibatan pentadbir sebagai pemimpin instruksional adalah penting semasa sesi latihan untuk memastikan keberkesanannya. Modul latihan yang baik perlu ada penglibatan daripada pakar dalam bidang tersebut. Modul latihan menggunakan pendekatan Model Perkongsian Mental dan Pengetahuan membantu meningkatkan penggunaan VLE di sekolah. Pembinaan laman PdP yang berkualiti dalam site VLE perlu dipertingkatkan oleh guru-guru mata pelajaran teras. Pada masa hadapan pembinaan modul latihan perlu memberikan tumpuan kepada perkongsian mental dan pengetahuan secara kolaboratif antara pentadbir, guru dan murid-murid di sekolah.
format Thesis
author Zahri, Ramlan
author_facet Zahri, Ramlan
author_sort Zahri, Ramlan
title Reka bentuk modul latihan perkembangan profesional guru dalam persekitaran pembelajaran maya / Zahri Ramlan
title_short Reka bentuk modul latihan perkembangan profesional guru dalam persekitaran pembelajaran maya / Zahri Ramlan
title_full Reka bentuk modul latihan perkembangan profesional guru dalam persekitaran pembelajaran maya / Zahri Ramlan
title_fullStr Reka bentuk modul latihan perkembangan profesional guru dalam persekitaran pembelajaran maya / Zahri Ramlan
title_full_unstemmed Reka bentuk modul latihan perkembangan profesional guru dalam persekitaran pembelajaran maya / Zahri Ramlan
title_sort reka bentuk modul latihan perkembangan profesional guru dalam persekitaran pembelajaran maya / zahri ramlan
publishDate 2017
url http://studentsrepo.um.edu.my/8474/1/All.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/8474/6/zahri.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/8474/
_version_ 1738506146808856576
score 13.18916