Reka bentuk kurikulum Bahasa Isyarat Malaysia (BIM) untuk golongan pekak bagi Perkara Asas Fardhu Ain (PAFA) / Syar Meeze bin Mohd Rashid

Bahasa Isyarat merupakan satu bahasa dan bentuk komunikasi yang digunakan oleh komuniti pekak. Di Malaysia bahasa isyarat yang digunakan adalah Bahasa Isyarat Malaysia (BIM). Penggunaan BIM di dalam pengajaran Perkara Asas Fardhu Ain (PAFA) kepada golongan pekak amat penting supaya pengajaran dapat...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mohd Rashid, Syar Meeze
Format: Thesis
Published: 2015
Subjects:
Online Access:http://studentsrepo.um.edu.my/5959/1/1._MUKA_DEPAN_KULIT_MARON.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/5959/2/2._MUKA_HADAPAN.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/5959/3/3._PERAKUAN%2C_ABSTRAK%2C_PENGHARGAAN%2C_KANDUNGAN%2C_JADUAL%2C_RAJAH%2C_LAMPIRAN_DAN_SINGKATAN.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/5959/4/4._BAB_1.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/5959/5/5._BAB_2.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/5959/6/6._BAB_3.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/5959/7/7._BAB_4.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/5959/8/8._BAB_5.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/5959/9/9._RUJUKAN_DAN_LAMPIRAN.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/5959/10/10._SURAT_LAMPIRAN.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/5959/11/11._BORANG_SOAL_SELIDIK_FUZZY_LAMPIRAN.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/5959/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.um.stud.5959
record_format eprints
spelling my.um.stud.59592015-10-07T07:49:38Z Reka bentuk kurikulum Bahasa Isyarat Malaysia (BIM) untuk golongan pekak bagi Perkara Asas Fardhu Ain (PAFA) / Syar Meeze bin Mohd Rashid Mohd Rashid, Syar Meeze L Education (General) LB Theory and practice of education LC Special aspects of education Bahasa Isyarat merupakan satu bahasa dan bentuk komunikasi yang digunakan oleh komuniti pekak. Di Malaysia bahasa isyarat yang digunakan adalah Bahasa Isyarat Malaysia (BIM). Penggunaan BIM di dalam pengajaran Perkara Asas Fardhu Ain (PAFA) kepada golongan pekak amat penting supaya pengajaran dapat disampaikan dengan lebih baik dan berkesan. Terdapat dua isu yang berkaitan pembelajaran PAFA kepada golongan pekak iaitu kekurangan bahasa isyarat di dalam termonologi Islam dan ketiadaan kurikulum BIM untuk golongan pekak bagi PAFA. Antara rasional di dalam kajian ini ialah BIM perlu digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran PAFA kepada golongan pekak. Selain itu, suatu bentuk kurikulum khas di dalam pengajaran BIM untuk PAFA perlu diadakan supaya dapat meningkatkan kemahiran individu yang mengajar PAFA kepada golongan pekak. Kajian ini bertujuan untuk mereka bentuk kurikulum BIM untuk golongan pekak bagi PAFA. Antara objektif di dalam kajian ini ialah mereka bentuk objektif, isi kandungan, aktiviti pembelajaran dan bentuk penilaian BIM untuk golongan pekak bagi PAFA mengikut kesepakatan pakar. Teknik fuzzy delphi digunakan bagi mendapatkan konsensus pakar dengan mengedarkan instrumen kepada 30 orang pakar yang dipilih daripada pelbagai bidang dan latar belakang bagi menjawab persoalan kajian. Instrumen terdiri daripada empat bahagian merangkumi 28 item bagi mendapatkan konsensus pakar. Dapatan kajian menunjukkan bahawa pada bahagian objektif majoriti pakar bersetuju bahawa kurikulum BIM untuk golongan pekak bagi PAFA dapat meningkatkan kefahaman dan penguasaan golongan pekak terhadap PAFA dengan menggunakan BIM sebagai alat komunikasi utama serta dapat menarik minat golongan pekak mempelajari PAFA dengan lebih baik dan berkesan (nilai deffuzzificaton : 0.72). Manakala bagi bahagian isi kandungan pula, lima item di dalam isi kandungan yang menjadi keutamaan dan persetujuan majoriti pakar iaitu bahasa isyarat yang berkaitan lafaz syahadah, rukun iman dan rukun islam, bersuci, aurat dan solat (nilai deffuzification : 0.767). Seterusnya, pada bahagian aktiviti pembelajaran majoriti pakar bersetuju bahawa aktiviti yang melibatkan penggunaan bahan visual perlu menjadi keutamaan di dalam reka bentuk kurikulum ini (nilai deffuzification : 0.78). Pada bahagian bentuk penilaian pula, majoriti pakar bersetuju bahawa bentuk ujian ekspresif dan reseptif adalah bentuk ujian yang perlu menjadi keutamaan (nilai deffuzification: 0.74). Keseluruhannya, kesepakatan pakar adalah “sangat bersetuju” dengan reka bentuk kurikulum BIM untuk golongan pekak bagi PAFA. 2015 Thesis NonPeerReviewed application/pdf http://studentsrepo.um.edu.my/5959/1/1._MUKA_DEPAN_KULIT_MARON.pdf application/pdf http://studentsrepo.um.edu.my/5959/2/2._MUKA_HADAPAN.pdf application/pdf http://studentsrepo.um.edu.my/5959/3/3._PERAKUAN%2C_ABSTRAK%2C_PENGHARGAAN%2C_KANDUNGAN%2C_JADUAL%2C_RAJAH%2C_LAMPIRAN_DAN_SINGKATAN.pdf application/pdf http://studentsrepo.um.edu.my/5959/4/4._BAB_1.pdf application/pdf http://studentsrepo.um.edu.my/5959/5/5._BAB_2.pdf application/pdf http://studentsrepo.um.edu.my/5959/6/6._BAB_3.pdf application/pdf http://studentsrepo.um.edu.my/5959/7/7._BAB_4.pdf application/pdf http://studentsrepo.um.edu.my/5959/8/8._BAB_5.pdf application/pdf http://studentsrepo.um.edu.my/5959/9/9._RUJUKAN_DAN_LAMPIRAN.pdf application/pdf http://studentsrepo.um.edu.my/5959/10/10._SURAT_LAMPIRAN.pdf application/pdf http://studentsrepo.um.edu.my/5959/11/11._BORANG_SOAL_SELIDIK_FUZZY_LAMPIRAN.pdf Mohd Rashid, Syar Meeze (2015) Reka bentuk kurikulum Bahasa Isyarat Malaysia (BIM) untuk golongan pekak bagi Perkara Asas Fardhu Ain (PAFA) / Syar Meeze bin Mohd Rashid. Masters thesis, University of Malaya. http://studentsrepo.um.edu.my/5959/
institution Universiti Malaya
building UM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaya
content_source UM Student Repository
url_provider http://studentsrepo.um.edu.my/
topic L Education (General)
LB Theory and practice of education
LC Special aspects of education
spellingShingle L Education (General)
LB Theory and practice of education
LC Special aspects of education
Mohd Rashid, Syar Meeze
Reka bentuk kurikulum Bahasa Isyarat Malaysia (BIM) untuk golongan pekak bagi Perkara Asas Fardhu Ain (PAFA) / Syar Meeze bin Mohd Rashid
description Bahasa Isyarat merupakan satu bahasa dan bentuk komunikasi yang digunakan oleh komuniti pekak. Di Malaysia bahasa isyarat yang digunakan adalah Bahasa Isyarat Malaysia (BIM). Penggunaan BIM di dalam pengajaran Perkara Asas Fardhu Ain (PAFA) kepada golongan pekak amat penting supaya pengajaran dapat disampaikan dengan lebih baik dan berkesan. Terdapat dua isu yang berkaitan pembelajaran PAFA kepada golongan pekak iaitu kekurangan bahasa isyarat di dalam termonologi Islam dan ketiadaan kurikulum BIM untuk golongan pekak bagi PAFA. Antara rasional di dalam kajian ini ialah BIM perlu digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran PAFA kepada golongan pekak. Selain itu, suatu bentuk kurikulum khas di dalam pengajaran BIM untuk PAFA perlu diadakan supaya dapat meningkatkan kemahiran individu yang mengajar PAFA kepada golongan pekak. Kajian ini bertujuan untuk mereka bentuk kurikulum BIM untuk golongan pekak bagi PAFA. Antara objektif di dalam kajian ini ialah mereka bentuk objektif, isi kandungan, aktiviti pembelajaran dan bentuk penilaian BIM untuk golongan pekak bagi PAFA mengikut kesepakatan pakar. Teknik fuzzy delphi digunakan bagi mendapatkan konsensus pakar dengan mengedarkan instrumen kepada 30 orang pakar yang dipilih daripada pelbagai bidang dan latar belakang bagi menjawab persoalan kajian. Instrumen terdiri daripada empat bahagian merangkumi 28 item bagi mendapatkan konsensus pakar. Dapatan kajian menunjukkan bahawa pada bahagian objektif majoriti pakar bersetuju bahawa kurikulum BIM untuk golongan pekak bagi PAFA dapat meningkatkan kefahaman dan penguasaan golongan pekak terhadap PAFA dengan menggunakan BIM sebagai alat komunikasi utama serta dapat menarik minat golongan pekak mempelajari PAFA dengan lebih baik dan berkesan (nilai deffuzzificaton : 0.72). Manakala bagi bahagian isi kandungan pula, lima item di dalam isi kandungan yang menjadi keutamaan dan persetujuan majoriti pakar iaitu bahasa isyarat yang berkaitan lafaz syahadah, rukun iman dan rukun islam, bersuci, aurat dan solat (nilai deffuzification : 0.767). Seterusnya, pada bahagian aktiviti pembelajaran majoriti pakar bersetuju bahawa aktiviti yang melibatkan penggunaan bahan visual perlu menjadi keutamaan di dalam reka bentuk kurikulum ini (nilai deffuzification : 0.78). Pada bahagian bentuk penilaian pula, majoriti pakar bersetuju bahawa bentuk ujian ekspresif dan reseptif adalah bentuk ujian yang perlu menjadi keutamaan (nilai deffuzification: 0.74). Keseluruhannya, kesepakatan pakar adalah “sangat bersetuju” dengan reka bentuk kurikulum BIM untuk golongan pekak bagi PAFA.
format Thesis
author Mohd Rashid, Syar Meeze
author_facet Mohd Rashid, Syar Meeze
author_sort Mohd Rashid, Syar Meeze
title Reka bentuk kurikulum Bahasa Isyarat Malaysia (BIM) untuk golongan pekak bagi Perkara Asas Fardhu Ain (PAFA) / Syar Meeze bin Mohd Rashid
title_short Reka bentuk kurikulum Bahasa Isyarat Malaysia (BIM) untuk golongan pekak bagi Perkara Asas Fardhu Ain (PAFA) / Syar Meeze bin Mohd Rashid
title_full Reka bentuk kurikulum Bahasa Isyarat Malaysia (BIM) untuk golongan pekak bagi Perkara Asas Fardhu Ain (PAFA) / Syar Meeze bin Mohd Rashid
title_fullStr Reka bentuk kurikulum Bahasa Isyarat Malaysia (BIM) untuk golongan pekak bagi Perkara Asas Fardhu Ain (PAFA) / Syar Meeze bin Mohd Rashid
title_full_unstemmed Reka bentuk kurikulum Bahasa Isyarat Malaysia (BIM) untuk golongan pekak bagi Perkara Asas Fardhu Ain (PAFA) / Syar Meeze bin Mohd Rashid
title_sort reka bentuk kurikulum bahasa isyarat malaysia (bim) untuk golongan pekak bagi perkara asas fardhu ain (pafa) / syar meeze bin mohd rashid
publishDate 2015
url http://studentsrepo.um.edu.my/5959/1/1._MUKA_DEPAN_KULIT_MARON.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/5959/2/2._MUKA_HADAPAN.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/5959/3/3._PERAKUAN%2C_ABSTRAK%2C_PENGHARGAAN%2C_KANDUNGAN%2C_JADUAL%2C_RAJAH%2C_LAMPIRAN_DAN_SINGKATAN.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/5959/4/4._BAB_1.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/5959/5/5._BAB_2.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/5959/6/6._BAB_3.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/5959/7/7._BAB_4.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/5959/8/8._BAB_5.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/5959/9/9._RUJUKAN_DAN_LAMPIRAN.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/5959/10/10._SURAT_LAMPIRAN.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/5959/11/11._BORANG_SOAL_SELIDIK_FUZZY_LAMPIRAN.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/5959/
_version_ 1738505855904514048
score 13.18916