Pengajaran Bahasa Arab: Kajian terhadap kaedah pengajaran bahasa berasaskan tugasan (KPBBT) di Pusat Asasi UIAM / Nor Syahida Binti Ahmad

Kajian ini dijalankan untuk mengkaji penggunaan Kaedah Pengajaran Bahasa Berasaskan Tugasan (KPBBT) di Pusat Asasi UIAM. Tujuan kajian ini adalah untuk mengetahui tahap pemahaman pensyarah terhadap kaedah ini dan pengalaman mereka menggunakan kaedah tersebut dalam pengajaran bahasa Arab. Di samping...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Nor Syahida, Ahmad
Format: Thesis
Published: 2015
Subjects:
Online Access:http://studentsrepo.um.edu.my/5501/1/1%2DTITLE_PAGE%2DABSTRACT%2DCONTENT.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/5501/2/2%2DFULL_CHAPTERS.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/5501/3/3%2DREFERENCES%2DAPPENDIX.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/5501/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.um.stud.5501
record_format eprints
spelling my.um.stud.55012015-06-26T13:30:41Z Pengajaran Bahasa Arab: Kajian terhadap kaedah pengajaran bahasa berasaskan tugasan (KPBBT) di Pusat Asasi UIAM / Nor Syahida Binti Ahmad Nor Syahida, Ahmad L Education (General) Kajian ini dijalankan untuk mengkaji penggunaan Kaedah Pengajaran Bahasa Berasaskan Tugasan (KPBBT) di Pusat Asasi UIAM. Tujuan kajian ini adalah untuk mengetahui tahap pemahaman pensyarah terhadap kaedah ini dan pengalaman mereka menggunakan kaedah tersebut dalam pengajaran bahasa Arab. Di samping itu, penulis telah meninjau persepsi pelajar terhadap pengajaran pensyarah yang menggunakan KPBBT di dalam kelas dan keberkesanan kaedah ini dalam memperbaiki mutu pembelajaran bahasa Arab mereka. Kajian ini melibatkan dua kumpulan responden iaitu 15 orang pensyarah dan 30 orang pelajar. Penulis menggunakan kaedah soal selidik sebagai instruman kajian. Data yang diperolehi daripada instrumen tersebut dianalisis menggunakan statistik diskriptif iaitu peratusan dan min. Hasil kajian mendapati para pensyarah yang terlibat mempunyai pemahaman yang baik terhadap KPBBT dan berdasarkan pengalaman mengajar menggunakan kaedah tersebut, majoriti pensyarah mengakui bahawa ia banyak membantu mereka dalam pengajaran bahasa Arab. Manakala di pihak pelajar pula, mereka bersetuju bahawa penggunaan kaedah ini berupaya membantu mereka memahami bahasa Arab dengan lebih berkesan. Kajian ini juga membuktikan bahawa KPBBT telah berjaya memberikan impak positif kepada kedua- dua belah pihak bagi memperbaiki mutu pengajaran dan pembelajaran bahasa Arab di pusat ini. 2015 Thesis NonPeerReviewed application/pdf http://studentsrepo.um.edu.my/5501/1/1%2DTITLE_PAGE%2DABSTRACT%2DCONTENT.pdf application/pdf http://studentsrepo.um.edu.my/5501/2/2%2DFULL_CHAPTERS.pdf application/pdf http://studentsrepo.um.edu.my/5501/3/3%2DREFERENCES%2DAPPENDIX.pdf Nor Syahida, Ahmad (2015) Pengajaran Bahasa Arab: Kajian terhadap kaedah pengajaran bahasa berasaskan tugasan (KPBBT) di Pusat Asasi UIAM / Nor Syahida Binti Ahmad. Masters thesis, University of Malaya. http://studentsrepo.um.edu.my/5501/
institution Universiti Malaya
building UM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaya
content_source UM Student Repository
url_provider http://studentsrepo.um.edu.my/
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Nor Syahida, Ahmad
Pengajaran Bahasa Arab: Kajian terhadap kaedah pengajaran bahasa berasaskan tugasan (KPBBT) di Pusat Asasi UIAM / Nor Syahida Binti Ahmad
description Kajian ini dijalankan untuk mengkaji penggunaan Kaedah Pengajaran Bahasa Berasaskan Tugasan (KPBBT) di Pusat Asasi UIAM. Tujuan kajian ini adalah untuk mengetahui tahap pemahaman pensyarah terhadap kaedah ini dan pengalaman mereka menggunakan kaedah tersebut dalam pengajaran bahasa Arab. Di samping itu, penulis telah meninjau persepsi pelajar terhadap pengajaran pensyarah yang menggunakan KPBBT di dalam kelas dan keberkesanan kaedah ini dalam memperbaiki mutu pembelajaran bahasa Arab mereka. Kajian ini melibatkan dua kumpulan responden iaitu 15 orang pensyarah dan 30 orang pelajar. Penulis menggunakan kaedah soal selidik sebagai instruman kajian. Data yang diperolehi daripada instrumen tersebut dianalisis menggunakan statistik diskriptif iaitu peratusan dan min. Hasil kajian mendapati para pensyarah yang terlibat mempunyai pemahaman yang baik terhadap KPBBT dan berdasarkan pengalaman mengajar menggunakan kaedah tersebut, majoriti pensyarah mengakui bahawa ia banyak membantu mereka dalam pengajaran bahasa Arab. Manakala di pihak pelajar pula, mereka bersetuju bahawa penggunaan kaedah ini berupaya membantu mereka memahami bahasa Arab dengan lebih berkesan. Kajian ini juga membuktikan bahawa KPBBT telah berjaya memberikan impak positif kepada kedua- dua belah pihak bagi memperbaiki mutu pengajaran dan pembelajaran bahasa Arab di pusat ini.
format Thesis
author Nor Syahida, Ahmad
author_facet Nor Syahida, Ahmad
author_sort Nor Syahida, Ahmad
title Pengajaran Bahasa Arab: Kajian terhadap kaedah pengajaran bahasa berasaskan tugasan (KPBBT) di Pusat Asasi UIAM / Nor Syahida Binti Ahmad
title_short Pengajaran Bahasa Arab: Kajian terhadap kaedah pengajaran bahasa berasaskan tugasan (KPBBT) di Pusat Asasi UIAM / Nor Syahida Binti Ahmad
title_full Pengajaran Bahasa Arab: Kajian terhadap kaedah pengajaran bahasa berasaskan tugasan (KPBBT) di Pusat Asasi UIAM / Nor Syahida Binti Ahmad
title_fullStr Pengajaran Bahasa Arab: Kajian terhadap kaedah pengajaran bahasa berasaskan tugasan (KPBBT) di Pusat Asasi UIAM / Nor Syahida Binti Ahmad
title_full_unstemmed Pengajaran Bahasa Arab: Kajian terhadap kaedah pengajaran bahasa berasaskan tugasan (KPBBT) di Pusat Asasi UIAM / Nor Syahida Binti Ahmad
title_sort pengajaran bahasa arab: kajian terhadap kaedah pengajaran bahasa berasaskan tugasan (kpbbt) di pusat asasi uiam / nor syahida binti ahmad
publishDate 2015
url http://studentsrepo.um.edu.my/5501/1/1%2DTITLE_PAGE%2DABSTRACT%2DCONTENT.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/5501/2/2%2DFULL_CHAPTERS.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/5501/3/3%2DREFERENCES%2DAPPENDIX.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/5501/
_version_ 1738505797792432128
score 13.214268