Aras penyoalan dan pemikiran dalam proses pembelajaran Bahasa Melayu murid sekolah rendah / Gopinat A/L Muthy

Tujuan kajian ini ialah untuk mengenalpasti aras kognitif soalan guru dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu dalam kalangan guru sekolah rendah. Aspek yang dikaji ialah mengenalpasti kerapan penggunaan kategori soalan dalam sesi pengajaran dan pembelajaran dan mengkaji jenis kata tanya atau...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Gopinat, Muthy
Format: Thesis
Published: 2013
Subjects:
Online Access:http://studentsrepo.um.edu.my/5478/1/TGC_060005.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/5478/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.um.stud.5478
record_format eprints
spelling my.um.stud.54782015-06-30T02:05:38Z Aras penyoalan dan pemikiran dalam proses pembelajaran Bahasa Melayu murid sekolah rendah / Gopinat A/L Muthy Gopinat, Muthy L Education (General) P Philology. Linguistics Tujuan kajian ini ialah untuk mengenalpasti aras kognitif soalan guru dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu dalam kalangan guru sekolah rendah. Aspek yang dikaji ialah mengenalpasti kerapan penggunaan kategori soalan dalam sesi pengajaran dan pembelajaran dan mengkaji jenis kata tanya atau frasa tugasan yang menggalakkkan pelbagai aras pemikiran. Seramai tiga orang guru Bahasa Melayu dan murid-murid tahap dua dari Tahun 4,5 dan 6 dari sebuah sekolah rendah telah dijadikan sampel kajian. Data telah dikumpulkan melalui pemerhatian, catatan dan temubual. Dapatan menunjukkan bahawa ketiga-tiga guru gemar menggunakan banyak soalan dalam proses pembelajaran dan pengajaran tetapi persoalannya, adakah guru A, B dan C berjaya menggunakan semua kategori soalan yang ditentukan dengan seimbang atau tidak. Dapatan kajian juga menunjukkan penyoalan guru tidak begitu seimbang ketika menjalankan aktiviti pengajaran dan pembelajaran dalam kalangan murid Tahun 4,5 dan 6. Ini dapat dilihat menerusi soalan guru iaitu, 34 soalan adalah soalan berbentuk pengetahuan yang mencatat 21.9%, sebanyak 99 soalan kefahaman yang mencatat 63.9%, manakala sebanyak 9 soalan berbentuk analisis yang mencatat 5.8% , sejumlah 11 soalan mewakili soalan sintesis yang mencatat 7.1% dan penilaian sebanyak 2 soalan yang mewakili 1.3%. Dalam kajian ini, soalan aplikasi tidak mencapai sebarang jumlah soalan atau peratus. 2013 Thesis NonPeerReviewed application/pdf http://studentsrepo.um.edu.my/5478/1/TGC_060005.pdf Gopinat, Muthy (2013) Aras penyoalan dan pemikiran dalam proses pembelajaran Bahasa Melayu murid sekolah rendah / Gopinat A/L Muthy. Masters thesis, University of Malaya. http://studentsrepo.um.edu.my/5478/
institution Universiti Malaya
building UM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaya
content_source UM Student Repository
url_provider http://studentsrepo.um.edu.my/
topic L Education (General)
P Philology. Linguistics
spellingShingle L Education (General)
P Philology. Linguistics
Gopinat, Muthy
Aras penyoalan dan pemikiran dalam proses pembelajaran Bahasa Melayu murid sekolah rendah / Gopinat A/L Muthy
description Tujuan kajian ini ialah untuk mengenalpasti aras kognitif soalan guru dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu dalam kalangan guru sekolah rendah. Aspek yang dikaji ialah mengenalpasti kerapan penggunaan kategori soalan dalam sesi pengajaran dan pembelajaran dan mengkaji jenis kata tanya atau frasa tugasan yang menggalakkkan pelbagai aras pemikiran. Seramai tiga orang guru Bahasa Melayu dan murid-murid tahap dua dari Tahun 4,5 dan 6 dari sebuah sekolah rendah telah dijadikan sampel kajian. Data telah dikumpulkan melalui pemerhatian, catatan dan temubual. Dapatan menunjukkan bahawa ketiga-tiga guru gemar menggunakan banyak soalan dalam proses pembelajaran dan pengajaran tetapi persoalannya, adakah guru A, B dan C berjaya menggunakan semua kategori soalan yang ditentukan dengan seimbang atau tidak. Dapatan kajian juga menunjukkan penyoalan guru tidak begitu seimbang ketika menjalankan aktiviti pengajaran dan pembelajaran dalam kalangan murid Tahun 4,5 dan 6. Ini dapat dilihat menerusi soalan guru iaitu, 34 soalan adalah soalan berbentuk pengetahuan yang mencatat 21.9%, sebanyak 99 soalan kefahaman yang mencatat 63.9%, manakala sebanyak 9 soalan berbentuk analisis yang mencatat 5.8% , sejumlah 11 soalan mewakili soalan sintesis yang mencatat 7.1% dan penilaian sebanyak 2 soalan yang mewakili 1.3%. Dalam kajian ini, soalan aplikasi tidak mencapai sebarang jumlah soalan atau peratus.
format Thesis
author Gopinat, Muthy
author_facet Gopinat, Muthy
author_sort Gopinat, Muthy
title Aras penyoalan dan pemikiran dalam proses pembelajaran Bahasa Melayu murid sekolah rendah / Gopinat A/L Muthy
title_short Aras penyoalan dan pemikiran dalam proses pembelajaran Bahasa Melayu murid sekolah rendah / Gopinat A/L Muthy
title_full Aras penyoalan dan pemikiran dalam proses pembelajaran Bahasa Melayu murid sekolah rendah / Gopinat A/L Muthy
title_fullStr Aras penyoalan dan pemikiran dalam proses pembelajaran Bahasa Melayu murid sekolah rendah / Gopinat A/L Muthy
title_full_unstemmed Aras penyoalan dan pemikiran dalam proses pembelajaran Bahasa Melayu murid sekolah rendah / Gopinat A/L Muthy
title_sort aras penyoalan dan pemikiran dalam proses pembelajaran bahasa melayu murid sekolah rendah / gopinat a/l muthy
publishDate 2013
url http://studentsrepo.um.edu.my/5478/1/TGC_060005.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/5478/
_version_ 1738505794882633728
score 13.211869