Faktor yang mempengaruhi kebolehan perwakilan ikonik dan simbolik murid tahun empat dalam nombor pecahan di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina / Lim Wee Pu

Perwakilan matematik telah mula diberi perhatian lalu menjadi salah satu proses utama yang perlu dikuasai oleh murid. Hal ini kerana perwakilan merupakan satu elemen baharu dalam Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR). Kajian ini bertujuan untuk menentukan sama ada faktor jantina murid dan tahap p...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Lim , Wee Pu
Format: Thesis
Published: 2020
Subjects:
Online Access:http://studentsrepo.um.edu.my/15055/1/Lim_Wee_Pu.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/15055/2/Lim_Wee_Pu.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/15055/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.um.stud.15055
record_format eprints
spelling my.um.stud.150552024-11-13T23:33:59Z Faktor yang mempengaruhi kebolehan perwakilan ikonik dan simbolik murid tahun empat dalam nombor pecahan di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina / Lim Wee Pu Lim , Wee Pu LB1501 Primary Education QA Mathematics Perwakilan matematik telah mula diberi perhatian lalu menjadi salah satu proses utama yang perlu dikuasai oleh murid. Hal ini kerana perwakilan merupakan satu elemen baharu dalam Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR). Kajian ini bertujuan untuk menentukan sama ada faktor jantina murid dan tahap pencapaian matematik murid mempengaruhi kebolehan murid tahun empat dalam perwakilan ikonik dan simbolik tentang nombor pecahan serta interaksi antara kedua-dua faktor tersebut. Untuk menjawab tiga soalan kajian ini, reka bentuk kajian perbandingan punca dan kajian faktorial telah digunakan. 596 orang murid tahun 4 (293 lelaki, 303 perempuan) daripada 5 buah sekolah dengan menggunakan pensampelan kluster dua tahap mengambil bahagian dalam kajian ini. Instrumen Ujian Kebolehan Perwakilan Simbolik dan Ikonik telah digunakan untuk mengukur kebolehan perwakilan ikonik dan simbolik tentang nombor pecahan. Keputusan ujian t tidak bersandar menunjukkan perbezaan di antara skor ujian kebolehan perwakilan ikonik dan simbolik murid lelaki (M = 15.36) dengan skor ujian kebolehan perwakilan ikonik dan simbolik murid perempuan (M = 15.01) adalah tidak signifikan pada t (594) = 1.113, p = .27, manakala keputusan ujian ANOVA sehala menunjukkan perbezaan di antara skor ujian kebolehan perwakilan ikonik dan simbolik bagi murid tahap pencapaian matematik yang tinggi (M = 18.43), tahap pencapaian matematik yang sederhana (M= 14.85) dan tahap pencapaian matematik yang rendah (M = 12.25) adalah signifikan pada F (2, 593) = 219.80, p < .001. Keputusan ujian ANOVA dua hala menunjukkan tidak terdapat interaksi yang signifikan antara faktor jantina murid dan faktor tahap pencapaian matematik murid terhadap min skor ujian kebolehan perwakilan ikonik dan simbolik pada F (2, 590) = 1.02, p = .362. Kesimpulannya, keputusan kajian ini penting untuk pengamal pendidikan dan pembuat dasar untuk melihat kembali kurikulum dan mungkin menyemak semula amalan dan pengajaran bagi mengembangkan pemahaman konseptual yang lebih tinggi dalam kalangan kepada murid sekolah rendah melalui proses perwakilan matematik. 2020-08 Thesis NonPeerReviewed application/pdf http://studentsrepo.um.edu.my/15055/1/Lim_Wee_Pu.pdf application/pdf http://studentsrepo.um.edu.my/15055/2/Lim_Wee_Pu.pdf Lim , Wee Pu (2020) Faktor yang mempengaruhi kebolehan perwakilan ikonik dan simbolik murid tahun empat dalam nombor pecahan di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina / Lim Wee Pu. Masters thesis, Universiti Malaya. http://studentsrepo.um.edu.my/15055/
institution Universiti Malaya
building UM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaya
content_source UM Student Repository
url_provider http://studentsrepo.um.edu.my/
topic LB1501 Primary Education
QA Mathematics
spellingShingle LB1501 Primary Education
QA Mathematics
Lim , Wee Pu
Faktor yang mempengaruhi kebolehan perwakilan ikonik dan simbolik murid tahun empat dalam nombor pecahan di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina / Lim Wee Pu
description Perwakilan matematik telah mula diberi perhatian lalu menjadi salah satu proses utama yang perlu dikuasai oleh murid. Hal ini kerana perwakilan merupakan satu elemen baharu dalam Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR). Kajian ini bertujuan untuk menentukan sama ada faktor jantina murid dan tahap pencapaian matematik murid mempengaruhi kebolehan murid tahun empat dalam perwakilan ikonik dan simbolik tentang nombor pecahan serta interaksi antara kedua-dua faktor tersebut. Untuk menjawab tiga soalan kajian ini, reka bentuk kajian perbandingan punca dan kajian faktorial telah digunakan. 596 orang murid tahun 4 (293 lelaki, 303 perempuan) daripada 5 buah sekolah dengan menggunakan pensampelan kluster dua tahap mengambil bahagian dalam kajian ini. Instrumen Ujian Kebolehan Perwakilan Simbolik dan Ikonik telah digunakan untuk mengukur kebolehan perwakilan ikonik dan simbolik tentang nombor pecahan. Keputusan ujian t tidak bersandar menunjukkan perbezaan di antara skor ujian kebolehan perwakilan ikonik dan simbolik murid lelaki (M = 15.36) dengan skor ujian kebolehan perwakilan ikonik dan simbolik murid perempuan (M = 15.01) adalah tidak signifikan pada t (594) = 1.113, p = .27, manakala keputusan ujian ANOVA sehala menunjukkan perbezaan di antara skor ujian kebolehan perwakilan ikonik dan simbolik bagi murid tahap pencapaian matematik yang tinggi (M = 18.43), tahap pencapaian matematik yang sederhana (M= 14.85) dan tahap pencapaian matematik yang rendah (M = 12.25) adalah signifikan pada F (2, 593) = 219.80, p < .001. Keputusan ujian ANOVA dua hala menunjukkan tidak terdapat interaksi yang signifikan antara faktor jantina murid dan faktor tahap pencapaian matematik murid terhadap min skor ujian kebolehan perwakilan ikonik dan simbolik pada F (2, 590) = 1.02, p = .362. Kesimpulannya, keputusan kajian ini penting untuk pengamal pendidikan dan pembuat dasar untuk melihat kembali kurikulum dan mungkin menyemak semula amalan dan pengajaran bagi mengembangkan pemahaman konseptual yang lebih tinggi dalam kalangan kepada murid sekolah rendah melalui proses perwakilan matematik.
format Thesis
author Lim , Wee Pu
author_facet Lim , Wee Pu
author_sort Lim , Wee Pu
title Faktor yang mempengaruhi kebolehan perwakilan ikonik dan simbolik murid tahun empat dalam nombor pecahan di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina / Lim Wee Pu
title_short Faktor yang mempengaruhi kebolehan perwakilan ikonik dan simbolik murid tahun empat dalam nombor pecahan di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina / Lim Wee Pu
title_full Faktor yang mempengaruhi kebolehan perwakilan ikonik dan simbolik murid tahun empat dalam nombor pecahan di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina / Lim Wee Pu
title_fullStr Faktor yang mempengaruhi kebolehan perwakilan ikonik dan simbolik murid tahun empat dalam nombor pecahan di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina / Lim Wee Pu
title_full_unstemmed Faktor yang mempengaruhi kebolehan perwakilan ikonik dan simbolik murid tahun empat dalam nombor pecahan di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina / Lim Wee Pu
title_sort faktor yang mempengaruhi kebolehan perwakilan ikonik dan simbolik murid tahun empat dalam nombor pecahan di sekolah jenis kebangsaan cina / lim wee pu
publishDate 2020
url http://studentsrepo.um.edu.my/15055/1/Lim_Wee_Pu.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/15055/2/Lim_Wee_Pu.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/15055/
_version_ 1816130781265788928
score 13.214268