Kesilapan dalam langkah penyelesaian logaritma / Siti Balqis Mahlan ... [et al.]

Pelajar-pelajar sering menghadapi cabaran dalam menyelesaikan langkah kerja logaritma, di mana kesilapan-kesilapan tertentu sering kali muncul semasa mengaplikasikan langkah-langkah penyelesaian. Salah satu kesilapan umum yang sering ditemui adalah keliru dalam mengenal pasti peraturan-peraturan log...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mahlan, Siti Balqis, Shamsuddin, Maisurah, Hamat, Muniroh, Alias, Fadzilawani Astifar, Ahmad, Nurhafizah
Format: Article
Language:English
Published: Unit Penerbitan JSKM 2024
Subjects:
Online Access:https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/94449/1/94449.pdf
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/94449/
https://appspenang.uitm.edu.my/sigcs/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.uitm.ir.94449
record_format eprints
spelling my.uitm.ir.944492024-05-10T08:34:48Z https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/94449/ Kesilapan dalam langkah penyelesaian logaritma / Siti Balqis Mahlan ... [et al.] Mahlan, Siti Balqis Shamsuddin, Maisurah Hamat, Muniroh Alias, Fadzilawani Astifar Ahmad, Nurhafizah Pulau Pinang Factor analysis. Principal components analysis. Correspondence analysis Pelajar-pelajar sering menghadapi cabaran dalam menyelesaikan langkah kerja logaritma, di mana kesilapan-kesilapan tertentu sering kali muncul semasa mengaplikasikan langkah-langkah penyelesaian. Salah satu kesilapan umum yang sering ditemui adalah keliru dalam mengenal pasti peraturan-peraturan logaritma asas, seperti hukum logaritma, yang boleh menyebabkan kesilapan dalam mempermudahkan persamaan logaritma. Selain itu, pelajar juga cenderung keliru dalam menukar antara bentuk logaritma dan bentuk eksponen, yang boleh memberi impak besar terhadap kefahaman terhadap soalan yang diberikan. Kajian kes ini melibatkan seramai 29 orang pelajar yang mengambil subjek asas matematik di peringkat pra-diploma perdagangan. Data yang diambil ini merupakan markah bagi ujian yang merangkumi topik logaritma. Berdasarkan analisa deskriptif, didapati min markah keselruhan yang diperolehi adalah agak rendah iaitu sebanyak 57.9%. Secara tidak langsung ini menggambarkan terdapat banyak kesilapan semasa melakukan jalan kerja bagi topik logaritma. Kajian ini diharap dapat membantu pendidik untuk memberi panduan kepada pelajar-pelajar akan datang bagi mengatasi kesilapan yang berulang dan memperbaiki konsep-konsep logaritma secara lebih efektif. Unit Penerbitan JSKM 2024-04 Article PeerReviewed text en https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/94449/1/94449.pdf Kesilapan dalam langkah penyelesaian logaritma / Siti Balqis Mahlan ... [et al.]. (2024) Navigating the spectrum: the new wave of e-learning innovations <https://ir.uitm.edu.my/view/publication/Navigating_the_spectrum=3A_the_new_wave_of_e-learning_innovations/>, 7. pp. 49-54. ISSN 9786299875512 https://appspenang.uitm.edu.my/sigcs/
institution Universiti Teknologi Mara
building Tun Abdul Razak Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Mara
content_source UiTM Institutional Repository
url_provider http://ir.uitm.edu.my/
language English
topic Pulau Pinang
Factor analysis. Principal components analysis. Correspondence analysis
spellingShingle Pulau Pinang
Factor analysis. Principal components analysis. Correspondence analysis
Mahlan, Siti Balqis
Shamsuddin, Maisurah
Hamat, Muniroh
Alias, Fadzilawani Astifar
Ahmad, Nurhafizah
Kesilapan dalam langkah penyelesaian logaritma / Siti Balqis Mahlan ... [et al.]
description Pelajar-pelajar sering menghadapi cabaran dalam menyelesaikan langkah kerja logaritma, di mana kesilapan-kesilapan tertentu sering kali muncul semasa mengaplikasikan langkah-langkah penyelesaian. Salah satu kesilapan umum yang sering ditemui adalah keliru dalam mengenal pasti peraturan-peraturan logaritma asas, seperti hukum logaritma, yang boleh menyebabkan kesilapan dalam mempermudahkan persamaan logaritma. Selain itu, pelajar juga cenderung keliru dalam menukar antara bentuk logaritma dan bentuk eksponen, yang boleh memberi impak besar terhadap kefahaman terhadap soalan yang diberikan. Kajian kes ini melibatkan seramai 29 orang pelajar yang mengambil subjek asas matematik di peringkat pra-diploma perdagangan. Data yang diambil ini merupakan markah bagi ujian yang merangkumi topik logaritma. Berdasarkan analisa deskriptif, didapati min markah keselruhan yang diperolehi adalah agak rendah iaitu sebanyak 57.9%. Secara tidak langsung ini menggambarkan terdapat banyak kesilapan semasa melakukan jalan kerja bagi topik logaritma. Kajian ini diharap dapat membantu pendidik untuk memberi panduan kepada pelajar-pelajar akan datang bagi mengatasi kesilapan yang berulang dan memperbaiki konsep-konsep logaritma secara lebih efektif.
format Article
author Mahlan, Siti Balqis
Shamsuddin, Maisurah
Hamat, Muniroh
Alias, Fadzilawani Astifar
Ahmad, Nurhafizah
author_facet Mahlan, Siti Balqis
Shamsuddin, Maisurah
Hamat, Muniroh
Alias, Fadzilawani Astifar
Ahmad, Nurhafizah
author_sort Mahlan, Siti Balqis
title Kesilapan dalam langkah penyelesaian logaritma / Siti Balqis Mahlan ... [et al.]
title_short Kesilapan dalam langkah penyelesaian logaritma / Siti Balqis Mahlan ... [et al.]
title_full Kesilapan dalam langkah penyelesaian logaritma / Siti Balqis Mahlan ... [et al.]
title_fullStr Kesilapan dalam langkah penyelesaian logaritma / Siti Balqis Mahlan ... [et al.]
title_full_unstemmed Kesilapan dalam langkah penyelesaian logaritma / Siti Balqis Mahlan ... [et al.]
title_sort kesilapan dalam langkah penyelesaian logaritma / siti balqis mahlan ... [et al.]
publisher Unit Penerbitan JSKM
publishDate 2024
url https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/94449/1/94449.pdf
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/94449/
https://appspenang.uitm.edu.my/sigcs/
_version_ 1800100604206383104
score 13.19449