Persona seni ukiran Melayu Terengganu / Amira Fazira Shaifuddin ... [et al.]
Kajian ini menganalisis tentang keindahan seni Ukiran Melayu yang telah menjadi satu fenomena pada zaman dahulu. Hal ini kerana ia dianggap sebagai satu identiti kepada sesebuah bangsa. Motifnya yang berasaskan flora, fauna serta kaligrafi tulisan Arab dan jawi telah menjadi pilihan Raja-raja Melayu...
Saved in:
Main Authors: | , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Fakulti Pengurusan Maklumat, UiTM Kampus Puncak Perdana
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/92416/1/92416.pdf https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/92416/ https://jslim.uitm.edu.my/index.php/jurnalterbit |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.uitm.ir.92416 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uitm.ir.924162024-03-22T07:28:37Z https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/92416/ Persona seni ukiran Melayu Terengganu / Amira Fazira Shaifuddin ... [et al.] jslim Shaifuddin, Amira Fazira Yahya, Nur Farisha Wan Abdullah, Wan Abdul Malek Nik Ariffin, Nik Azliza Wood carving Kajian ini menganalisis tentang keindahan seni Ukiran Melayu yang telah menjadi satu fenomena pada zaman dahulu. Hal ini kerana ia dianggap sebagai satu identiti kepada sesebuah bangsa. Motifnya yang berasaskan flora, fauna serta kaligrafi tulisan Arab dan jawi telah menjadi pilihan Raja-raja Melayu terdahulu untuk memperlihatkan keunikan seni ukiran tersebut pada rumah kediaman, anjung serta pintu besar di istana. Kehalusan seni ukiran yang dipamerkan telah menjadi satu titik permulaan dalam mengembangkan serta menghidupkan suasana seni ukiran dalam kalangan masyarakat Melayu. Namun begitu, pengukir-pengukir menghadapi cabaran dalam mengukir ukiran selaras dengan “trend” semasa tanpa mengubah asas tradisi ukiran kayu Melayu. Hasil kajian mendapati bahawa seni ukiran Melayu masih dipraktikkan oleh pengukir-pengukir dengan menggunakan motif yang relevan dengan nilai komersial serta permintaan daripada masyarakat. Malahan, perbezaan antara Seni Ukir Melayu Tradisional dan seni Ukir Melayu Kontemporari juga memainkan peranan dalam memenuhi permintaan semasa. Fakulti Pengurusan Maklumat, UiTM Kampus Puncak Perdana 2021-10 Article PeerReviewed text en https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/92416/1/92416.pdf Persona seni ukiran Melayu Terengganu / Amira Fazira Shaifuddin ... [et al.]. (2021) Jurnal Sejarah Lisan Malaysia (JSLIM) <https://ir.uitm.edu.my/view/publication/Jurnal_Sejarah_Lisan_Malaysia_=28JSLIM=29/>, 5 (2). pp. 55-73. ISSN 2600-7088 https://jslim.uitm.edu.my/index.php/jurnalterbit |
institution |
Universiti Teknologi Mara |
building |
Tun Abdul Razak Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Mara |
content_source |
UiTM Institutional Repository |
url_provider |
http://ir.uitm.edu.my/ |
language |
English |
topic |
Wood carving |
spellingShingle |
Wood carving Shaifuddin, Amira Fazira Yahya, Nur Farisha Wan Abdullah, Wan Abdul Malek Nik Ariffin, Nik Azliza Persona seni ukiran Melayu Terengganu / Amira Fazira Shaifuddin ... [et al.] |
description |
Kajian ini menganalisis tentang keindahan seni Ukiran Melayu yang telah menjadi satu fenomena pada zaman dahulu. Hal ini kerana ia dianggap sebagai satu identiti kepada sesebuah bangsa. Motifnya yang berasaskan flora, fauna serta kaligrafi tulisan Arab dan jawi telah menjadi pilihan Raja-raja Melayu terdahulu untuk memperlihatkan keunikan seni ukiran tersebut pada rumah kediaman, anjung serta pintu besar di istana. Kehalusan seni ukiran yang dipamerkan telah menjadi satu titik permulaan dalam mengembangkan serta menghidupkan suasana seni ukiran dalam kalangan masyarakat Melayu. Namun begitu, pengukir-pengukir menghadapi cabaran dalam mengukir ukiran selaras dengan “trend” semasa tanpa mengubah asas tradisi ukiran kayu Melayu. Hasil kajian mendapati bahawa seni ukiran Melayu masih dipraktikkan oleh pengukir-pengukir dengan menggunakan motif yang relevan dengan nilai komersial serta permintaan daripada masyarakat. Malahan, perbezaan antara Seni Ukir Melayu Tradisional dan seni Ukir Melayu Kontemporari juga memainkan peranan dalam memenuhi permintaan semasa. |
format |
Article |
author |
Shaifuddin, Amira Fazira Yahya, Nur Farisha Wan Abdullah, Wan Abdul Malek Nik Ariffin, Nik Azliza |
author_facet |
Shaifuddin, Amira Fazira Yahya, Nur Farisha Wan Abdullah, Wan Abdul Malek Nik Ariffin, Nik Azliza |
author_sort |
Shaifuddin, Amira Fazira |
title |
Persona seni ukiran Melayu Terengganu / Amira Fazira Shaifuddin ... [et al.] |
title_short |
Persona seni ukiran Melayu Terengganu / Amira Fazira Shaifuddin ... [et al.] |
title_full |
Persona seni ukiran Melayu Terengganu / Amira Fazira Shaifuddin ... [et al.] |
title_fullStr |
Persona seni ukiran Melayu Terengganu / Amira Fazira Shaifuddin ... [et al.] |
title_full_unstemmed |
Persona seni ukiran Melayu Terengganu / Amira Fazira Shaifuddin ... [et al.] |
title_sort |
persona seni ukiran melayu terengganu / amira fazira shaifuddin ... [et al.] |
publisher |
Fakulti Pengurusan Maklumat, UiTM Kampus Puncak Perdana |
publishDate |
2021 |
url |
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/92416/1/92416.pdf https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/92416/ https://jslim.uitm.edu.my/index.php/jurnalterbit |
_version_ |
1794641484113248256 |
score |
13.211869 |