Persona seni ukiran Melayu Terengganu / Amira Fazira Shaifuddin ... [et al.]

Kajian ini menganalisis tentang keindahan seni Ukiran Melayu yang telah menjadi satu fenomena pada zaman dahulu. Hal ini kerana ia dianggap sebagai satu identiti kepada sesebuah bangsa. Motifnya yang berasaskan flora, fauna serta kaligrafi tulisan Arab dan jawi telah menjadi pilihan Raja-raja Melayu...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Shaifuddin, Amira Fazira, Yahya, Nur Farisha, Wan Abdullah, Wan Abdul Malek, Nik Ariffin, Nik Azliza
Format: Article
Language:English
Published: Fakulti Pengurusan Maklumat, UiTM Kampus Puncak Perdana 2021
Subjects:
Online Access:https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/92416/1/92416.pdf
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/92416/
https://jslim.uitm.edu.my/index.php/jurnalterbit
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.uitm.ir.92416
record_format eprints
spelling my.uitm.ir.924162024-03-22T07:28:37Z https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/92416/ Persona seni ukiran Melayu Terengganu / Amira Fazira Shaifuddin ... [et al.] jslim Shaifuddin, Amira Fazira Yahya, Nur Farisha Wan Abdullah, Wan Abdul Malek Nik Ariffin, Nik Azliza Wood carving Kajian ini menganalisis tentang keindahan seni Ukiran Melayu yang telah menjadi satu fenomena pada zaman dahulu. Hal ini kerana ia dianggap sebagai satu identiti kepada sesebuah bangsa. Motifnya yang berasaskan flora, fauna serta kaligrafi tulisan Arab dan jawi telah menjadi pilihan Raja-raja Melayu terdahulu untuk memperlihatkan keunikan seni ukiran tersebut pada rumah kediaman, anjung serta pintu besar di istana. Kehalusan seni ukiran yang dipamerkan telah menjadi satu titik permulaan dalam mengembangkan serta menghidupkan suasana seni ukiran dalam kalangan masyarakat Melayu. Namun begitu, pengukir-pengukir menghadapi cabaran dalam mengukir ukiran selaras dengan “trend” semasa tanpa mengubah asas tradisi ukiran kayu Melayu. Hasil kajian mendapati bahawa seni ukiran Melayu masih dipraktikkan oleh pengukir-pengukir dengan menggunakan motif yang relevan dengan nilai komersial serta permintaan daripada masyarakat. Malahan, perbezaan antara Seni Ukir Melayu Tradisional dan seni Ukir Melayu Kontemporari juga memainkan peranan dalam memenuhi permintaan semasa. Fakulti Pengurusan Maklumat, UiTM Kampus Puncak Perdana 2021-10 Article PeerReviewed text en https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/92416/1/92416.pdf Persona seni ukiran Melayu Terengganu / Amira Fazira Shaifuddin ... [et al.]. (2021) Jurnal Sejarah Lisan Malaysia (JSLIM) <https://ir.uitm.edu.my/view/publication/Jurnal_Sejarah_Lisan_Malaysia_=28JSLIM=29/>, 5 (2). pp. 55-73. ISSN 2600-7088 https://jslim.uitm.edu.my/index.php/jurnalterbit
institution Universiti Teknologi Mara
building Tun Abdul Razak Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Mara
content_source UiTM Institutional Repository
url_provider http://ir.uitm.edu.my/
language English
topic Wood carving
spellingShingle Wood carving
Shaifuddin, Amira Fazira
Yahya, Nur Farisha
Wan Abdullah, Wan Abdul Malek
Nik Ariffin, Nik Azliza
Persona seni ukiran Melayu Terengganu / Amira Fazira Shaifuddin ... [et al.]
description Kajian ini menganalisis tentang keindahan seni Ukiran Melayu yang telah menjadi satu fenomena pada zaman dahulu. Hal ini kerana ia dianggap sebagai satu identiti kepada sesebuah bangsa. Motifnya yang berasaskan flora, fauna serta kaligrafi tulisan Arab dan jawi telah menjadi pilihan Raja-raja Melayu terdahulu untuk memperlihatkan keunikan seni ukiran tersebut pada rumah kediaman, anjung serta pintu besar di istana. Kehalusan seni ukiran yang dipamerkan telah menjadi satu titik permulaan dalam mengembangkan serta menghidupkan suasana seni ukiran dalam kalangan masyarakat Melayu. Namun begitu, pengukir-pengukir menghadapi cabaran dalam mengukir ukiran selaras dengan “trend” semasa tanpa mengubah asas tradisi ukiran kayu Melayu. Hasil kajian mendapati bahawa seni ukiran Melayu masih dipraktikkan oleh pengukir-pengukir dengan menggunakan motif yang relevan dengan nilai komersial serta permintaan daripada masyarakat. Malahan, perbezaan antara Seni Ukir Melayu Tradisional dan seni Ukir Melayu Kontemporari juga memainkan peranan dalam memenuhi permintaan semasa.
format Article
author Shaifuddin, Amira Fazira
Yahya, Nur Farisha
Wan Abdullah, Wan Abdul Malek
Nik Ariffin, Nik Azliza
author_facet Shaifuddin, Amira Fazira
Yahya, Nur Farisha
Wan Abdullah, Wan Abdul Malek
Nik Ariffin, Nik Azliza
author_sort Shaifuddin, Amira Fazira
title Persona seni ukiran Melayu Terengganu / Amira Fazira Shaifuddin ... [et al.]
title_short Persona seni ukiran Melayu Terengganu / Amira Fazira Shaifuddin ... [et al.]
title_full Persona seni ukiran Melayu Terengganu / Amira Fazira Shaifuddin ... [et al.]
title_fullStr Persona seni ukiran Melayu Terengganu / Amira Fazira Shaifuddin ... [et al.]
title_full_unstemmed Persona seni ukiran Melayu Terengganu / Amira Fazira Shaifuddin ... [et al.]
title_sort persona seni ukiran melayu terengganu / amira fazira shaifuddin ... [et al.]
publisher Fakulti Pengurusan Maklumat, UiTM Kampus Puncak Perdana
publishDate 2021
url https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/92416/1/92416.pdf
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/92416/
https://jslim.uitm.edu.my/index.php/jurnalterbit
_version_ 1794641484113248256
score 13.211869