PPIM / Rayner Tangkui

Kemahiran mendarab pecahan merupakan kemahiran yang perlu dikuasai murid bagi menyediakan asas yang kukuh bagi menguasai kemahiran matematik yang lebih kompleks serta membantu dalam penyelesaian masalah yang dihadapi dalam kehidupan seharian. Namun demikian, terdapat murid yang masih tidak menguasai...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Tangkui, Rayner
Format: Book Section
Language:English
Published: Universiti Teknologi MARA, Kedah 2023
Subjects:
Online Access:https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/85800/1/85800.pdf
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/85800/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.uitm.ir.85800
record_format eprints
spelling my.uitm.ir.858002023-11-01T02:55:41Z https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/85800/ PPIM / Rayner Tangkui Tangkui, Rayner Educational technology Learning. Learning strategies Learning ability Kemahiran mendarab pecahan merupakan kemahiran yang perlu dikuasai murid bagi menyediakan asas yang kukuh bagi menguasai kemahiran matematik yang lebih kompleks serta membantu dalam penyelesaian masalah yang dihadapi dalam kehidupan seharian. Namun demikian, terdapat murid yang masih tidak menguasai kemahiran mendarab pecahan dengan baik, terutama mendarab pecahan wajar dengan penyebut hingga 10. Ini telah memberi kesan kepada keupayaan murid untuk menyelesaikan masalah yang melibatkan pendaraban pecahan, menjejaskan pencapaian dan bilangan murid lulus dalam ujian pra serta menyebabkan murid tidak berminat untuk mengikuti PdP pendaraban pecahan. Justeru, PPIM, iaitu akronim bagi Pakej Pembelajaran Interaktif MineEdu, merupakan inovasi pengajaran dan pembelajaran (PdP) yang melibatkan pengintegrasian permainan digital Minecraft versi pendidikan (Minecraft Education) dengan YouTube yang berperanan sebagai intervensi bagi meningkatkan kemahiran murid mendarab pecahan, meningkatkan pencapaian dan bilangan murid lulus dalam ujian pasca serta meningkatkan minat murid terhadap PdP pendaraban pecahan. Inovasi ini telah dibangunkan berpandukan pendekatan Design Thinking yang melibatkan peringkat empati, takrif, sumbangsaran, prototaip dan uji. Penggunaan PPIM telah meningkatkan kemahiran murid menyelesaikan soalan pendaraban pecahan, mentransformasi amalan PdP guru serta meningkatkan minat murid terhadap PdP pendaraban pecahan. Universiti Teknologi MARA, Kedah 2023 Book Section NonPeerReviewed text en https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/85800/1/85800.pdf PPIM / Rayner Tangkui. (2023) In: International Teaching Aid Competition 2023. Universiti Teknologi MARA, Kedah, pp. 1095-1100. ISBN 9789672948513
institution Universiti Teknologi Mara
building Tun Abdul Razak Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Mara
content_source UiTM Institutional Repository
url_provider http://ir.uitm.edu.my/
language English
topic Educational technology
Learning. Learning strategies
Learning ability
spellingShingle Educational technology
Learning. Learning strategies
Learning ability
Tangkui, Rayner
PPIM / Rayner Tangkui
description Kemahiran mendarab pecahan merupakan kemahiran yang perlu dikuasai murid bagi menyediakan asas yang kukuh bagi menguasai kemahiran matematik yang lebih kompleks serta membantu dalam penyelesaian masalah yang dihadapi dalam kehidupan seharian. Namun demikian, terdapat murid yang masih tidak menguasai kemahiran mendarab pecahan dengan baik, terutama mendarab pecahan wajar dengan penyebut hingga 10. Ini telah memberi kesan kepada keupayaan murid untuk menyelesaikan masalah yang melibatkan pendaraban pecahan, menjejaskan pencapaian dan bilangan murid lulus dalam ujian pra serta menyebabkan murid tidak berminat untuk mengikuti PdP pendaraban pecahan. Justeru, PPIM, iaitu akronim bagi Pakej Pembelajaran Interaktif MineEdu, merupakan inovasi pengajaran dan pembelajaran (PdP) yang melibatkan pengintegrasian permainan digital Minecraft versi pendidikan (Minecraft Education) dengan YouTube yang berperanan sebagai intervensi bagi meningkatkan kemahiran murid mendarab pecahan, meningkatkan pencapaian dan bilangan murid lulus dalam ujian pasca serta meningkatkan minat murid terhadap PdP pendaraban pecahan. Inovasi ini telah dibangunkan berpandukan pendekatan Design Thinking yang melibatkan peringkat empati, takrif, sumbangsaran, prototaip dan uji. Penggunaan PPIM telah meningkatkan kemahiran murid menyelesaikan soalan pendaraban pecahan, mentransformasi amalan PdP guru serta meningkatkan minat murid terhadap PdP pendaraban pecahan.
format Book Section
author Tangkui, Rayner
author_facet Tangkui, Rayner
author_sort Tangkui, Rayner
title PPIM / Rayner Tangkui
title_short PPIM / Rayner Tangkui
title_full PPIM / Rayner Tangkui
title_fullStr PPIM / Rayner Tangkui
title_full_unstemmed PPIM / Rayner Tangkui
title_sort ppim / rayner tangkui
publisher Universiti Teknologi MARA, Kedah
publishDate 2023
url https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/85800/1/85800.pdf
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/85800/
_version_ 1781709339004764160
score 13.214268