Inovasi Pengajaran dan Pembelajaran (PdP) Program Diploma Seni Halus UiTM Cawangan Sarawak dalam fasa covid-19 melalui pendekatan studio di rumah / Chrisna Pindah ... [et al.]

Kajian ini merupakan kajian deskriptif dan ulasan hasil daripada pemerhatian projek inovasi pengajaran dan pembelajaran ( PdP) Studio di rumah yang telah dijalankan sepanjang pengajian secara Open and Distance Learning ( ODL) pelajar diploma tahun akhir sesi mac 2020, mac 2021 dan mac 2022 di Jabata...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Pindah, Chrisna, Amin, Halina, Mohd Rathi, Mohd Razif, Michael, Valerie, Wasli, Zaidi
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2022
Subjects:
Online Access:https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/81783/1/81783.pdf
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/81783/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kajian ini merupakan kajian deskriptif dan ulasan hasil daripada pemerhatian projek inovasi pengajaran dan pembelajaran ( PdP) Studio di rumah yang telah dijalankan sepanjang pengajian secara Open and Distance Learning ( ODL) pelajar diploma tahun akhir sesi mac 2020, mac 2021 dan mac 2022 di Jabatan Seni Halus UiTM Cawangan Sarawak .Tujuan kajian ini adalah untuk membincangkan akan kesan positif dan negatif terhadap inovasi PdP “studio di rumah” dalam penghasilan karya akhir pelajar peringkat diploma. PdP ini telah diinspirasikan daripada pembelajaran kendiri yang telah diilhamkan dalam sistem Pendidikan barat iaitu “ home schooling” semenjak tahun 1970-an lalu. pelbagai penemuan telah ditemui sama ada kejayaan dan kelemahan. antara faktor membantu pelajar berjaya dalam kaedah ini adalah sokongan keluarga, keselesan rang kediaman, sumber kewangan . manakala kelemahannya adalah disebabkan jaringan internet yang lemah di kawasan pelajar diami. Perbincangan lebih lanjut dalam dalam penulisan ini adalah mungkin boleh dijadikan kajian lanjut dalam pengubahan struktur PdP yang lebih baik dalam pengajian diploma seni halus pada masa akan datang.