Variasi minat pelajar terhadap mata pelajaran pendidikan Islam kontemporari / Amirul Ridzuan Mohd Shafie and Muhammad Zulazizi Mohd Nawi
Kajian ini bertujuan melihat variasi minat pelajar terhadap mata pelajaran pendidikan Islam. Kajian ini juga ingin melihat perbezaan variasi minat pelajar terhadap demografi pelajar. Pendekatan kuantitatif dengan bantuan instrumen soal selidik telah digunakan untuk mengumpul data. Pemilihan subjek k...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Academy of Contemporary Islamic Studies (ACIS)
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/81307/1/81307.pdf https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/81307/ https://myjms.mohe.gov.my/index.php/E-Jitu |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.uitm.ir.81307 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uitm.ir.813072024-01-30T02:15:38Z https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/81307/ Variasi minat pelajar terhadap mata pelajaran pendidikan Islam kontemporari / Amirul Ridzuan Mohd Shafie and Muhammad Zulazizi Mohd Nawi ejitu Mohd Shafie, Amirul Ridzuan Mohd Nawi, Muhammad Zulazizi Study and teaching. Research Kajian ini bertujuan melihat variasi minat pelajar terhadap mata pelajaran pendidikan Islam. Kajian ini juga ingin melihat perbezaan variasi minat pelajar terhadap demografi pelajar. Pendekatan kuantitatif dengan bantuan instrumen soal selidik telah digunakan untuk mengumpul data. Pemilihan subjek kajian pula dijalankan secara persampelan rawak mudah melibatkan 370 orang pelajar tingkatan empat di sekolah-sekolah terpilih, di sekitar dua zon utama dalam daerah Perak Tengah. Dapatan kemudiannya dianalisis secara deskriptif dan inferensi, bagi menjawab persoalan kajian. Analisis deskriptif menjelaskan variasi minat pelajar terhadap subjek pendidikan Islam. Manakala analisis inferensi yang melibatkan Ujian-T dan Analisis Varian Sehala adalah bagi mencari perbezaan. Hasil kajian mendapati, variasi minat pelajar terhadap mata pelajaran Pendidikan Islam, berada pada tahap sederhana tinggi; keterbukaan (M = 3.64, SP = 0.52), ketertarikan (M = 3.32, SP = 0.47), perhatian (M = 3.63, SP = 0.47), dan penglibatan (M = 3.34, SP = 0.51). Ujian T dan Analisis Varian Sehala pula membuktikan, terdapat perbezaan yang signifikan antara variasi minat pelajar dengan demografi mereka. Kesimpulannya, variasi minat pelajar terhadap mata pelajaran pendidikan Islam adalah baik, namun terdapat perbezaan variasi minat berdasarkan demografi pelajar. Academy of Contemporary Islamic Studies (ACIS) 2022-12 Article PeerReviewed text en https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/81307/1/81307.pdf Variasi minat pelajar terhadap mata pelajaran pendidikan Islam kontemporari / Amirul Ridzuan Mohd Shafie and Muhammad Zulazizi Mohd Nawi. (2022) e-Journal of Islamic Thought and Understanding (e-JITU) <https://ir.uitm.edu.my/view/publication/e-Journal_of_Islamic_Thought_and_Understanding_=28e-JITU=29/>, 2. pp. 54-89. ISSN 2006-9617 (Submitted) https://myjms.mohe.gov.my/index.php/E-Jitu |
institution |
Universiti Teknologi Mara |
building |
Tun Abdul Razak Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Mara |
content_source |
UiTM Institutional Repository |
url_provider |
http://ir.uitm.edu.my/ |
language |
English |
topic |
Study and teaching. Research |
spellingShingle |
Study and teaching. Research Mohd Shafie, Amirul Ridzuan Mohd Nawi, Muhammad Zulazizi Variasi minat pelajar terhadap mata pelajaran pendidikan Islam kontemporari / Amirul Ridzuan Mohd Shafie and Muhammad Zulazizi Mohd Nawi |
description |
Kajian ini bertujuan melihat variasi minat pelajar terhadap mata pelajaran pendidikan Islam. Kajian ini juga ingin melihat perbezaan variasi minat pelajar terhadap demografi pelajar. Pendekatan kuantitatif dengan bantuan instrumen soal selidik telah digunakan untuk mengumpul data. Pemilihan subjek kajian pula dijalankan secara persampelan rawak mudah melibatkan 370 orang pelajar tingkatan empat di sekolah-sekolah terpilih, di sekitar dua zon utama dalam daerah Perak Tengah. Dapatan kemudiannya dianalisis secara deskriptif dan inferensi, bagi menjawab persoalan kajian. Analisis deskriptif menjelaskan variasi minat pelajar terhadap subjek pendidikan Islam. Manakala analisis inferensi yang melibatkan Ujian-T dan Analisis Varian Sehala adalah bagi mencari perbezaan. Hasil kajian mendapati, variasi minat pelajar terhadap mata pelajaran Pendidikan Islam, berada pada tahap sederhana tinggi; keterbukaan (M = 3.64, SP = 0.52), ketertarikan (M = 3.32, SP = 0.47), perhatian (M = 3.63, SP = 0.47), dan penglibatan (M = 3.34, SP = 0.51). Ujian T dan Analisis Varian Sehala pula membuktikan, terdapat perbezaan yang signifikan antara variasi minat pelajar dengan demografi mereka. Kesimpulannya, variasi minat pelajar terhadap mata pelajaran pendidikan Islam adalah baik, namun terdapat perbezaan variasi minat berdasarkan demografi pelajar. |
format |
Article |
author |
Mohd Shafie, Amirul Ridzuan Mohd Nawi, Muhammad Zulazizi |
author_facet |
Mohd Shafie, Amirul Ridzuan Mohd Nawi, Muhammad Zulazizi |
author_sort |
Mohd Shafie, Amirul Ridzuan |
title |
Variasi minat pelajar terhadap mata pelajaran pendidikan Islam kontemporari / Amirul Ridzuan Mohd Shafie and Muhammad Zulazizi Mohd Nawi |
title_short |
Variasi minat pelajar terhadap mata pelajaran pendidikan Islam kontemporari / Amirul Ridzuan Mohd Shafie and Muhammad Zulazizi Mohd Nawi |
title_full |
Variasi minat pelajar terhadap mata pelajaran pendidikan Islam kontemporari / Amirul Ridzuan Mohd Shafie and Muhammad Zulazizi Mohd Nawi |
title_fullStr |
Variasi minat pelajar terhadap mata pelajaran pendidikan Islam kontemporari / Amirul Ridzuan Mohd Shafie and Muhammad Zulazizi Mohd Nawi |
title_full_unstemmed |
Variasi minat pelajar terhadap mata pelajaran pendidikan Islam kontemporari / Amirul Ridzuan Mohd Shafie and Muhammad Zulazizi Mohd Nawi |
title_sort |
variasi minat pelajar terhadap mata pelajaran pendidikan islam kontemporari / amirul ridzuan mohd shafie and muhammad zulazizi mohd nawi |
publisher |
Academy of Contemporary Islamic Studies (ACIS) |
publishDate |
2022 |
url |
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/81307/1/81307.pdf https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/81307/ https://myjms.mohe.gov.my/index.php/E-Jitu |
_version_ |
1789944541096181760 |
score |
13.214268 |