Variasi minat pelajar terhadap mata pelajaran pendidikan Islam kontemporari / Amirul Ridzuan Mohd Shafie and Muhammad Zulazizi Mohd Nawi

Kajian ini bertujuan melihat variasi minat pelajar terhadap mata pelajaran pendidikan Islam. Kajian ini juga ingin melihat perbezaan variasi minat pelajar terhadap demografi pelajar. Pendekatan kuantitatif dengan bantuan instrumen soal selidik telah digunakan untuk mengumpul data. Pemilihan subjek k...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mohd Shafie, Amirul Ridzuan, Mohd Nawi, Muhammad Zulazizi
Format: Article
Language:English
Published: Academy of Contemporary Islamic Studies (ACIS) 2022
Subjects:
Online Access:https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/81307/1/81307.pdf
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/81307/
https://myjms.mohe.gov.my/index.php/E-Jitu
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.uitm.ir.81307
record_format eprints
spelling my.uitm.ir.813072024-01-30T02:15:38Z https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/81307/ Variasi minat pelajar terhadap mata pelajaran pendidikan Islam kontemporari / Amirul Ridzuan Mohd Shafie and Muhammad Zulazizi Mohd Nawi ejitu Mohd Shafie, Amirul Ridzuan Mohd Nawi, Muhammad Zulazizi Study and teaching. Research Kajian ini bertujuan melihat variasi minat pelajar terhadap mata pelajaran pendidikan Islam. Kajian ini juga ingin melihat perbezaan variasi minat pelajar terhadap demografi pelajar. Pendekatan kuantitatif dengan bantuan instrumen soal selidik telah digunakan untuk mengumpul data. Pemilihan subjek kajian pula dijalankan secara persampelan rawak mudah melibatkan 370 orang pelajar tingkatan empat di sekolah-sekolah terpilih, di sekitar dua zon utama dalam daerah Perak Tengah. Dapatan kemudiannya dianalisis secara deskriptif dan inferensi, bagi menjawab persoalan kajian. Analisis deskriptif menjelaskan variasi minat pelajar terhadap subjek pendidikan Islam. Manakala analisis inferensi yang melibatkan Ujian-T dan Analisis Varian Sehala adalah bagi mencari perbezaan. Hasil kajian mendapati, variasi minat pelajar terhadap mata pelajaran Pendidikan Islam, berada pada tahap sederhana tinggi; keterbukaan (M = 3.64, SP = 0.52), ketertarikan (M = 3.32, SP = 0.47), perhatian (M = 3.63, SP = 0.47), dan penglibatan (M = 3.34, SP = 0.51). Ujian T dan Analisis Varian Sehala pula membuktikan, terdapat perbezaan yang signifikan antara variasi minat pelajar dengan demografi mereka. Kesimpulannya, variasi minat pelajar terhadap mata pelajaran pendidikan Islam adalah baik, namun terdapat perbezaan variasi minat berdasarkan demografi pelajar. Academy of Contemporary Islamic Studies (ACIS) 2022-12 Article PeerReviewed text en https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/81307/1/81307.pdf Variasi minat pelajar terhadap mata pelajaran pendidikan Islam kontemporari / Amirul Ridzuan Mohd Shafie and Muhammad Zulazizi Mohd Nawi. (2022) e-Journal of Islamic Thought and Understanding (e-JITU) <https://ir.uitm.edu.my/view/publication/e-Journal_of_Islamic_Thought_and_Understanding_=28e-JITU=29/>, 2. pp. 54-89. ISSN 2006-9617 (Submitted) https://myjms.mohe.gov.my/index.php/E-Jitu
institution Universiti Teknologi Mara
building Tun Abdul Razak Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Mara
content_source UiTM Institutional Repository
url_provider http://ir.uitm.edu.my/
language English
topic Study and teaching. Research
spellingShingle Study and teaching. Research
Mohd Shafie, Amirul Ridzuan
Mohd Nawi, Muhammad Zulazizi
Variasi minat pelajar terhadap mata pelajaran pendidikan Islam kontemporari / Amirul Ridzuan Mohd Shafie and Muhammad Zulazizi Mohd Nawi
description Kajian ini bertujuan melihat variasi minat pelajar terhadap mata pelajaran pendidikan Islam. Kajian ini juga ingin melihat perbezaan variasi minat pelajar terhadap demografi pelajar. Pendekatan kuantitatif dengan bantuan instrumen soal selidik telah digunakan untuk mengumpul data. Pemilihan subjek kajian pula dijalankan secara persampelan rawak mudah melibatkan 370 orang pelajar tingkatan empat di sekolah-sekolah terpilih, di sekitar dua zon utama dalam daerah Perak Tengah. Dapatan kemudiannya dianalisis secara deskriptif dan inferensi, bagi menjawab persoalan kajian. Analisis deskriptif menjelaskan variasi minat pelajar terhadap subjek pendidikan Islam. Manakala analisis inferensi yang melibatkan Ujian-T dan Analisis Varian Sehala adalah bagi mencari perbezaan. Hasil kajian mendapati, variasi minat pelajar terhadap mata pelajaran Pendidikan Islam, berada pada tahap sederhana tinggi; keterbukaan (M = 3.64, SP = 0.52), ketertarikan (M = 3.32, SP = 0.47), perhatian (M = 3.63, SP = 0.47), dan penglibatan (M = 3.34, SP = 0.51). Ujian T dan Analisis Varian Sehala pula membuktikan, terdapat perbezaan yang signifikan antara variasi minat pelajar dengan demografi mereka. Kesimpulannya, variasi minat pelajar terhadap mata pelajaran pendidikan Islam adalah baik, namun terdapat perbezaan variasi minat berdasarkan demografi pelajar.
format Article
author Mohd Shafie, Amirul Ridzuan
Mohd Nawi, Muhammad Zulazizi
author_facet Mohd Shafie, Amirul Ridzuan
Mohd Nawi, Muhammad Zulazizi
author_sort Mohd Shafie, Amirul Ridzuan
title Variasi minat pelajar terhadap mata pelajaran pendidikan Islam kontemporari / Amirul Ridzuan Mohd Shafie and Muhammad Zulazizi Mohd Nawi
title_short Variasi minat pelajar terhadap mata pelajaran pendidikan Islam kontemporari / Amirul Ridzuan Mohd Shafie and Muhammad Zulazizi Mohd Nawi
title_full Variasi minat pelajar terhadap mata pelajaran pendidikan Islam kontemporari / Amirul Ridzuan Mohd Shafie and Muhammad Zulazizi Mohd Nawi
title_fullStr Variasi minat pelajar terhadap mata pelajaran pendidikan Islam kontemporari / Amirul Ridzuan Mohd Shafie and Muhammad Zulazizi Mohd Nawi
title_full_unstemmed Variasi minat pelajar terhadap mata pelajaran pendidikan Islam kontemporari / Amirul Ridzuan Mohd Shafie and Muhammad Zulazizi Mohd Nawi
title_sort variasi minat pelajar terhadap mata pelajaran pendidikan islam kontemporari / amirul ridzuan mohd shafie and muhammad zulazizi mohd nawi
publisher Academy of Contemporary Islamic Studies (ACIS)
publishDate 2022
url https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/81307/1/81307.pdf
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/81307/
https://myjms.mohe.gov.my/index.php/E-Jitu
_version_ 1789944541096181760
score 13.214268