Motivasi, strategi dan gaya pembelajaran di dalam peningkatan pencapaian pelajar Program Khas Pensiswazahan Guru (PKPG) matematik Universiti Pendidikan Sultan Idris / Noor Shah Saad and Rohaidah Masri

Kajian ini dijalankan dengan tujuan untuk meninjau persepsi pelajar-pelajar Program Khas Pensiswazahan Guru (PKPG) Ambilan Mei 1999 yang sedang mengikuti program Ijazah Sarjana Muda Dengan Pendidikan (Matematik) Universiti Pendidikan Sultan Idris terhadap motivasi, strategi dan gaya pembelajaran di...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Saad, Noor Shah, Masri, Rohaidah
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2002
Subjects:
Online Access:https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/73402/1/73402.pdf
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/73402/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.uitm.ir.73402
record_format eprints
spelling my.uitm.ir.734022023-03-23T02:22:14Z https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/73402/ Motivasi, strategi dan gaya pembelajaran di dalam peningkatan pencapaian pelajar Program Khas Pensiswazahan Guru (PKPG) matematik Universiti Pendidikan Sultan Idris / Noor Shah Saad and Rohaidah Masri Saad, Noor Shah Masri, Rohaidah Performance. Competence. Academic achievement Institutions of higher education Malaysia Kajian ini dijalankan dengan tujuan untuk meninjau persepsi pelajar-pelajar Program Khas Pensiswazahan Guru (PKPG) Ambilan Mei 1999 yang sedang mengikuti program Ijazah Sarjana Muda Dengan Pendidikan (Matematik) Universiti Pendidikan Sultan Idris terhadap motivasi, strategi dan gaya pembelajaran di dalam peningkatan pencapaian mereka semasa di universiti. Data kajian diperolehi melalui soal selidik yang diedarkan kepada pelajar-pelajar PKPG yang sedang berada di semester lima di UPSI. Seramai 126 orang pelajar telah memberi respond kepada soal selidik. Data yang dikumpulkan dianalisis dengan menggunakan statistik kekerapan, peratusan dan min.Kajian ini mendapati bahawa pelajar-pelajar PKPG Ambilan Mei 1999 ini secara keseluruhannya mempunyai motivasi dalaman, motivasi daripada keluarga dan motivasi daripada rakan sebaya untuk mencapaikan kejayaan adalah tinggi tetapi motivasi daripada pensyarah supaya mereka berjaya adalah sederhana. Dari aspek persepsi mereka dalam penggunaan strategi dan gaya pembelajaran semasa di universiti adalah tinggi dalam usaha mereka untuk memahami bahan-bahan kuliah dan mendisplinkan diri semasa belajar tetapi dari aspek usaha mereka untuk memahami kuliah semasa pengajaran pensyarah, mengukuhkan kefahaman serta dalam menyiapkan diri menghadapi peperiksaan akhir adalah sederhana. 2002 Conference or Workshop Item PeerReviewed text en https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/73402/1/73402.pdf Motivasi, strategi dan gaya pembelajaran di dalam peningkatan pencapaian pelajar Program Khas Pensiswazahan Guru (PKPG) matematik Universiti Pendidikan Sultan Idris / Noor Shah Saad and Rohaidah Masri. (2002) In: Prosiding Seminar Kebangsaan Sains,Teknologi dan Sains Sosial “Ke Arah Pembangunan Negara”, 27 dan 28 Mei 2002, Hotel Vistana, Kuantan, Pahang.
institution Universiti Teknologi Mara
building Tun Abdul Razak Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Mara
content_source UiTM Institutional Repository
url_provider http://ir.uitm.edu.my/
language English
topic Performance. Competence. Academic achievement
Institutions of higher education
Malaysia
spellingShingle Performance. Competence. Academic achievement
Institutions of higher education
Malaysia
Saad, Noor Shah
Masri, Rohaidah
Motivasi, strategi dan gaya pembelajaran di dalam peningkatan pencapaian pelajar Program Khas Pensiswazahan Guru (PKPG) matematik Universiti Pendidikan Sultan Idris / Noor Shah Saad and Rohaidah Masri
description Kajian ini dijalankan dengan tujuan untuk meninjau persepsi pelajar-pelajar Program Khas Pensiswazahan Guru (PKPG) Ambilan Mei 1999 yang sedang mengikuti program Ijazah Sarjana Muda Dengan Pendidikan (Matematik) Universiti Pendidikan Sultan Idris terhadap motivasi, strategi dan gaya pembelajaran di dalam peningkatan pencapaian mereka semasa di universiti. Data kajian diperolehi melalui soal selidik yang diedarkan kepada pelajar-pelajar PKPG yang sedang berada di semester lima di UPSI. Seramai 126 orang pelajar telah memberi respond kepada soal selidik. Data yang dikumpulkan dianalisis dengan menggunakan statistik kekerapan, peratusan dan min.Kajian ini mendapati bahawa pelajar-pelajar PKPG Ambilan Mei 1999 ini secara keseluruhannya mempunyai motivasi dalaman, motivasi daripada keluarga dan motivasi daripada rakan sebaya untuk mencapaikan kejayaan adalah tinggi tetapi motivasi daripada pensyarah supaya mereka berjaya adalah sederhana. Dari aspek persepsi mereka dalam penggunaan strategi dan gaya pembelajaran semasa di universiti adalah tinggi dalam usaha mereka untuk memahami bahan-bahan kuliah dan mendisplinkan diri semasa belajar tetapi dari aspek usaha mereka untuk memahami kuliah semasa pengajaran pensyarah, mengukuhkan kefahaman serta dalam menyiapkan diri menghadapi peperiksaan akhir adalah sederhana.
format Conference or Workshop Item
author Saad, Noor Shah
Masri, Rohaidah
author_facet Saad, Noor Shah
Masri, Rohaidah
author_sort Saad, Noor Shah
title Motivasi, strategi dan gaya pembelajaran di dalam peningkatan pencapaian pelajar Program Khas Pensiswazahan Guru (PKPG) matematik Universiti Pendidikan Sultan Idris / Noor Shah Saad and Rohaidah Masri
title_short Motivasi, strategi dan gaya pembelajaran di dalam peningkatan pencapaian pelajar Program Khas Pensiswazahan Guru (PKPG) matematik Universiti Pendidikan Sultan Idris / Noor Shah Saad and Rohaidah Masri
title_full Motivasi, strategi dan gaya pembelajaran di dalam peningkatan pencapaian pelajar Program Khas Pensiswazahan Guru (PKPG) matematik Universiti Pendidikan Sultan Idris / Noor Shah Saad and Rohaidah Masri
title_fullStr Motivasi, strategi dan gaya pembelajaran di dalam peningkatan pencapaian pelajar Program Khas Pensiswazahan Guru (PKPG) matematik Universiti Pendidikan Sultan Idris / Noor Shah Saad and Rohaidah Masri
title_full_unstemmed Motivasi, strategi dan gaya pembelajaran di dalam peningkatan pencapaian pelajar Program Khas Pensiswazahan Guru (PKPG) matematik Universiti Pendidikan Sultan Idris / Noor Shah Saad and Rohaidah Masri
title_sort motivasi, strategi dan gaya pembelajaran di dalam peningkatan pencapaian pelajar program khas pensiswazahan guru (pkpg) matematik universiti pendidikan sultan idris / noor shah saad and rohaidah masri
publishDate 2002
url https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/73402/1/73402.pdf
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/73402/
_version_ 1761622396117188608
score 13.160551