Kesan pengaruh pusat hiburan keatas golongan remaja masa kini: kajian kes di sekitar Bandar Melaka / Abdullah Buang

Kemajuan teknologi telah memberikan sumbangan yang besar kepada manusia hari ini. Kemajuan komputer khususnya telah memberikan perubahan yang besar kepada kemajuan dunia. Dari berbagai-bagai kemajuan yang diciptakan maka lahirlah satu bentuk permainan yang dinamakan 'permainan video' (vide...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Buang, Abdullah
Format: Student Project
Language:English
Published: 1994
Subjects:
Online Access:https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/72669/1/72669.pdf
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/72669/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.uitm.ir.72669
record_format eprints
spelling my.uitm.ir.726692023-04-05T07:16:50Z https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/72669/ Kesan pengaruh pusat hiburan keatas golongan remaja masa kini: kajian kes di sekitar Bandar Melaka / Abdullah Buang Buang, Abdullah H Social Sciences (General) Deviant behavior. Social deviance Social change Research Kemajuan teknologi telah memberikan sumbangan yang besar kepada manusia hari ini. Kemajuan komputer khususnya telah memberikan perubahan yang besar kepada kemajuan dunia. Dari berbagai-bagai kemajuan yang diciptakan maka lahirlah satu bentuk permainan yang dinamakan 'permainan video' (video games). Permainan ini amat digemari oleh golongan dewasa, remaj adan kanak- kanak. Ia juga boleh diletakkan di dalam poket dan boleh di main di mana-mana dan juga pada bila-bila masa sahaja. Di dalam kemajuan yang telah diciptakan ianya telah memberikan sedikit sebanyak kesan buruk. Keburukannya ialah kekerapan mengunjungi pusat-pusat video khususnya golongan remaja yang akhirnya melahirkan satu gejala negatif. Antara gejala tersebut ialah keruntuhan moral para golongan remaja , kejadian jenayah-jenayah kecil, ponteng sekolah dan banyak lagi kesalahan dan pelanggaran disiplin sekolah telah ditimbulkan seperti melawan guru, peras ugut, berjudi dan lain-lain. Bagaimana pun tidak dinafikan video games ini juga dapat memberikan kebai kan. Di sekolah-sekolah umpamanya, ia di gunakan untuk pembentukan pemikiran murid-murid sekolah. Tetapi pada jangka masa yang panjang ianya telah mengakibatkan kesan yang buruk menyebabkan golongan remaja terlalu leka sehingga mereka mementingkan video games dari belajar. 1994 Student Project NonPeerReviewed text en https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/72669/1/72669.pdf Kesan pengaruh pusat hiburan keatas golongan remaja masa kini: kajian kes di sekitar Bandar Melaka / Abdullah Buang. (1994) [Student Project] <http://terminalib.uitm.edu.my/72669.pdf> (Submitted)
institution Universiti Teknologi Mara
building Tun Abdul Razak Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Mara
content_source UiTM Institutional Repository
url_provider http://ir.uitm.edu.my/
language English
topic H Social Sciences (General)
Deviant behavior. Social deviance
Social change
Research
spellingShingle H Social Sciences (General)
Deviant behavior. Social deviance
Social change
Research
Buang, Abdullah
Kesan pengaruh pusat hiburan keatas golongan remaja masa kini: kajian kes di sekitar Bandar Melaka / Abdullah Buang
description Kemajuan teknologi telah memberikan sumbangan yang besar kepada manusia hari ini. Kemajuan komputer khususnya telah memberikan perubahan yang besar kepada kemajuan dunia. Dari berbagai-bagai kemajuan yang diciptakan maka lahirlah satu bentuk permainan yang dinamakan 'permainan video' (video games). Permainan ini amat digemari oleh golongan dewasa, remaj adan kanak- kanak. Ia juga boleh diletakkan di dalam poket dan boleh di main di mana-mana dan juga pada bila-bila masa sahaja. Di dalam kemajuan yang telah diciptakan ianya telah memberikan sedikit sebanyak kesan buruk. Keburukannya ialah kekerapan mengunjungi pusat-pusat video khususnya golongan remaja yang akhirnya melahirkan satu gejala negatif. Antara gejala tersebut ialah keruntuhan moral para golongan remaja , kejadian jenayah-jenayah kecil, ponteng sekolah dan banyak lagi kesalahan dan pelanggaran disiplin sekolah telah ditimbulkan seperti melawan guru, peras ugut, berjudi dan lain-lain. Bagaimana pun tidak dinafikan video games ini juga dapat memberikan kebai kan. Di sekolah-sekolah umpamanya, ia di gunakan untuk pembentukan pemikiran murid-murid sekolah. Tetapi pada jangka masa yang panjang ianya telah mengakibatkan kesan yang buruk menyebabkan golongan remaja terlalu leka sehingga mereka mementingkan video games dari belajar.
format Student Project
author Buang, Abdullah
author_facet Buang, Abdullah
author_sort Buang, Abdullah
title Kesan pengaruh pusat hiburan keatas golongan remaja masa kini: kajian kes di sekitar Bandar Melaka / Abdullah Buang
title_short Kesan pengaruh pusat hiburan keatas golongan remaja masa kini: kajian kes di sekitar Bandar Melaka / Abdullah Buang
title_full Kesan pengaruh pusat hiburan keatas golongan remaja masa kini: kajian kes di sekitar Bandar Melaka / Abdullah Buang
title_fullStr Kesan pengaruh pusat hiburan keatas golongan remaja masa kini: kajian kes di sekitar Bandar Melaka / Abdullah Buang
title_full_unstemmed Kesan pengaruh pusat hiburan keatas golongan remaja masa kini: kajian kes di sekitar Bandar Melaka / Abdullah Buang
title_sort kesan pengaruh pusat hiburan keatas golongan remaja masa kini: kajian kes di sekitar bandar melaka / abdullah buang
publishDate 1994
url https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/72669/1/72669.pdf
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/72669/
_version_ 1762396027659223040
score 13.211869