Kesan pengaruh pusat hiburan keatas golongan remaja masa kini: kajian kes di sekitar Bandar Melaka / Abdullah Buang
Kemajuan teknologi telah memberikan sumbangan yang besar kepada manusia hari ini. Kemajuan komputer khususnya telah memberikan perubahan yang besar kepada kemajuan dunia. Dari berbagai-bagai kemajuan yang diciptakan maka lahirlah satu bentuk permainan yang dinamakan 'permainan video' (vide...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Student Project |
Language: | English |
Published: |
1994
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/72669/1/72669.pdf https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/72669/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Kemajuan teknologi telah memberikan sumbangan yang besar kepada manusia hari ini. Kemajuan komputer khususnya telah memberikan perubahan yang besar kepada kemajuan dunia. Dari berbagai-bagai kemajuan yang diciptakan maka lahirlah satu bentuk permainan yang dinamakan 'permainan video' (video games). Permainan ini amat digemari oleh golongan dewasa, remaj adan kanak- kanak. Ia juga boleh diletakkan di dalam poket dan boleh di main di mana-mana dan juga pada bila-bila masa sahaja. Di dalam kemajuan yang telah diciptakan ianya telah memberikan sedikit sebanyak kesan buruk. Keburukannya ialah kekerapan mengunjungi pusat-pusat video khususnya golongan remaja yang akhirnya melahirkan satu gejala negatif. Antara gejala tersebut ialah keruntuhan moral para golongan remaja , kejadian jenayah-jenayah kecil, ponteng sekolah dan banyak lagi kesalahan dan pelanggaran disiplin sekolah telah ditimbulkan seperti melawan guru, peras ugut, berjudi dan lain-lain. Bagaimana pun tidak dinafikan video games ini juga dapat memberikan kebai kan. Di sekolah-sekolah umpamanya, ia di gunakan untuk pembentukan pemikiran murid-murid sekolah. Tetapi pada jangka masa yang panjang ianya telah mengakibatkan kesan yang buruk menyebabkan golongan remaja terlalu leka sehingga mereka mementingkan video games dari belajar. |
---|