Minat terhadap keusahawanan: kajian kes 'business day' / Norulhuda Tajuddin … [et al.]
Usaha memupuk semangat keusahawanan di kalangan pelajar di institut pengajian tinggi seluruh Malaysia telah mencapai satu tahap yang membanggakan. Pelajar kini lebih berkeyakinan dalam menguruskan perniagaan mereka sendiri dengan hasil bantuan dan sokongan pihak universiti yang menyediakan pelbagai...
Saved in:
Main Authors: | , , , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2015
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/68061/1/68061.PDF https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/68061/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.uitm.ir.68061 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uitm.ir.680612023-02-14T09:24:20Z https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/68061/ Minat terhadap keusahawanan: kajian kes 'business day' / Norulhuda Tajuddin … [et al.] Tajuddin, Norulhuda Mohd Zaki, Suhanom Asmui, Mas'udah Zulkofli, Adhwa Zulhilmi Business Institutions of higher education Malaysia Usaha memupuk semangat keusahawanan di kalangan pelajar di institut pengajian tinggi seluruh Malaysia telah mencapai satu tahap yang membanggakan. Pelajar kini lebih berkeyakinan dalam menguruskan perniagaan mereka sendiri dengan hasil bantuan dan sokongan pihak universiti yang menyediakan pelbagai program sokongan keusahawanan. Fakulti Pengurusan Perniagaan (FPP) Universiti Teknologi Mara (UiTM) Pahang mengadakan satu acara yang dikenali sebagai "Business Day" bagi pelajar yang mengambil kursus Creative and Critical Thinking (MGT315). Dalam acara ini para pelajar dibahagikan mengikut kumpulan dan dikehendaki menjual pelbagai barangan dalam tempoh sehari. Melalui usaha ini para pelajar mendapat pendedahan dalam menguruskan perniagaan termasuk pemasaran, pemilihan produk dan kewangan sebagai pengalaman sebenar dan peratusan kecil di ambil dari jualan untuk disumbangkan kepada Projek Iqra'. Kertas kajian ini bertujuan untuk mengkaji perilaku dan persepsi pelajar terhadap acara Business Day dan kursus MGT315. Kesemua pelajar yang mendaftar subjek ini adalah diambil sebagai responden dan soal selidik yang dirangka khusus untuk kajian kes ini digunakan sebagai kaedah penyelidikan. Kajian statistik ringkas digunakan untuk menerangkan tingkahlaku dan persepsi pelajar terhadap acara jualan ini dan juga subjek MGT315. Keputusan menunjukkan minat terhadap keusahawanan bagi sebahagian pelajar telah sedia wujud dan diperkuatkan lagi selepas acara ini berlangsung. Hasil dapatan menunjukkan acara Business Day ini berupaya meningkatkan keyakinan diri pelajar dan mengubah persepsi mereka sebagai pilihan kerjaya pada masa akan datang. 2015 Conference or Workshop Item PeerReviewed text en https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/68061/1/68061.PDF Minat terhadap keusahawanan: kajian kes 'business day' / Norulhuda Tajuddin … [et al.]. (2015) In: KONAKA Konferensi Akademik 2015 Pelestarian Warisan Melayu Pencetus Penambahan Ilmu, 4 November 2015, Al-Biruni , UiTM Cawangan Pahang. |
institution |
Universiti Teknologi Mara |
building |
Tun Abdul Razak Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Mara |
content_source |
UiTM Institutional Repository |
url_provider |
http://ir.uitm.edu.my/ |
language |
English |
topic |
Business Institutions of higher education Malaysia |
spellingShingle |
Business Institutions of higher education Malaysia Tajuddin, Norulhuda Mohd Zaki, Suhanom Asmui, Mas'udah Zulkofli, Adhwa Zulhilmi Minat terhadap keusahawanan: kajian kes 'business day' / Norulhuda Tajuddin … [et al.] |
description |
Usaha memupuk semangat keusahawanan di kalangan pelajar di institut pengajian tinggi seluruh Malaysia telah mencapai satu tahap yang membanggakan. Pelajar kini lebih berkeyakinan dalam menguruskan perniagaan mereka sendiri dengan hasil bantuan dan sokongan pihak universiti yang menyediakan pelbagai program sokongan keusahawanan. Fakulti Pengurusan Perniagaan (FPP) Universiti Teknologi Mara (UiTM) Pahang mengadakan satu acara yang dikenali sebagai "Business Day" bagi pelajar yang mengambil kursus Creative and Critical Thinking (MGT315). Dalam acara ini para pelajar dibahagikan mengikut kumpulan dan dikehendaki menjual pelbagai barangan dalam tempoh sehari. Melalui usaha ini para pelajar mendapat pendedahan dalam menguruskan perniagaan termasuk pemasaran, pemilihan produk dan kewangan sebagai pengalaman sebenar dan peratusan kecil di ambil dari jualan untuk disumbangkan kepada Projek Iqra'. Kertas kajian ini bertujuan untuk mengkaji perilaku dan persepsi pelajar terhadap acara Business Day dan kursus MGT315. Kesemua pelajar yang mendaftar subjek ini adalah diambil sebagai responden dan soal selidik yang dirangka khusus untuk kajian kes ini digunakan sebagai kaedah penyelidikan. Kajian statistik ringkas digunakan untuk menerangkan tingkahlaku dan persepsi pelajar terhadap acara jualan ini dan juga subjek MGT315. Keputusan menunjukkan minat terhadap keusahawanan bagi sebahagian pelajar telah sedia wujud dan diperkuatkan lagi selepas acara ini berlangsung. Hasil dapatan menunjukkan acara Business Day ini berupaya meningkatkan keyakinan diri pelajar dan mengubah persepsi mereka sebagai pilihan kerjaya pada masa akan datang. |
format |
Conference or Workshop Item |
author |
Tajuddin, Norulhuda Mohd Zaki, Suhanom Asmui, Mas'udah Zulkofli, Adhwa Zulhilmi |
author_facet |
Tajuddin, Norulhuda Mohd Zaki, Suhanom Asmui, Mas'udah Zulkofli, Adhwa Zulhilmi |
author_sort |
Tajuddin, Norulhuda |
title |
Minat terhadap keusahawanan: kajian kes 'business day' / Norulhuda Tajuddin … [et al.] |
title_short |
Minat terhadap keusahawanan: kajian kes 'business day' / Norulhuda Tajuddin … [et al.] |
title_full |
Minat terhadap keusahawanan: kajian kes 'business day' / Norulhuda Tajuddin … [et al.] |
title_fullStr |
Minat terhadap keusahawanan: kajian kes 'business day' / Norulhuda Tajuddin … [et al.] |
title_full_unstemmed |
Minat terhadap keusahawanan: kajian kes 'business day' / Norulhuda Tajuddin … [et al.] |
title_sort |
minat terhadap keusahawanan: kajian kes 'business day' / norulhuda tajuddin … [et al.] |
publishDate |
2015 |
url |
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/68061/1/68061.PDF https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/68061/ |
_version_ |
1758581662940135424 |
score |
13.160551 |