Analisis kurikulum Halal dalam mata pelajaran pendidikan Islam KSSM / Nursafra Mohd Zhaffar dan Wan Ali Akbar Wan Abdullah

Konsep halalan toyyiba amat dititikberatkan dalam kehidupan umat Islam. Terdapat pelbagai kurikulum, program atau modul dibangunkan khusus untuk memberikan kesedaran terhadap kepentingan pendidikan halal. Kajian ini bertujuan meneliti kurikulum halal yang diajar kepada murid-murid dengan menampilkan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mohd Zhaffar, Nursafra, Wan Abdullah, Wan Ali Akbar
Format: Article
Language:English
Published: Academy of Contemporary Islamic Studies (ACIS) 2021
Subjects:
Online Access:https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/54464/1/54464.pdf
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/54464/
https://myjms.mohe.gov.my/index.php/E-Jitu/issue/view/1082
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.uitm.ir.54464
record_format eprints
spelling my.uitm.ir.544642022-01-21T03:20:47Z https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/54464/ Analisis kurikulum Halal dalam mata pelajaran pendidikan Islam KSSM / Nursafra Mohd Zhaffar dan Wan Ali Akbar Wan Abdullah Mohd Zhaffar, Nursafra Wan Abdullah, Wan Ali Akbar Food industry and trade. Halal food industry. Certification Learning. Learning strategies Curriculum Konsep halalan toyyiba amat dititikberatkan dalam kehidupan umat Islam. Terdapat pelbagai kurikulum, program atau modul dibangunkan khusus untuk memberikan kesedaran terhadap kepentingan pendidikan halal. Kajian ini bertujuan meneliti kurikulum halal yang diajar kepada murid-murid dengan menampilkan analisis dokumen kurikulum Pendidikan Islam terkini dalam Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM). Dapatan kajian menemui kurikulum halal diajarkan dalam subjek Pendidikan Islam KSSM bersifat menyeluruh. Terdapat dua kategori kurikulum halal dalam subjek Pendidikan Islam KSSM. Kategori pertama iaitu tajuk secara eksplisit memzahirkan fokus kepada kurikulum halal, dan kategori kedua iaitu tajuk-tajuk yang disentuh secara implisit berkenaan halal dan haram merangkumi bidang; a) Akidah, b) Ibadah, c) Nikah, d) Muamalat, e) Jenayah, dan f) Akhlak. Kajian ini memberi implikasi kepada penggubal kurikulum untuk merangka dan menyesuaikan kesinambungan kurikulum halal yang diterima oleh para murid selepas pengajian di peringkat sekolah menengah. Di samping itu, dapatan kajian ini dapat memberikan panduan atau kerangka kepada para guru Pendidikan Islam supaya dapat menyusun keseluruhan pengajaran dan pembelajaran (PdP) Pendidikan Islam dengan mengaitkan semua topik PdP kepada konsep umum halal dan haram. Academy of Contemporary Islamic Studies (ACIS) 2021 Article PeerReviewed text en https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/54464/1/54464.pdf ID54464 Mohd Zhaffar, Nursafra and Wan Abdullah, Wan Ali Akbar (2021) Analisis kurikulum Halal dalam mata pelajaran pendidikan Islam KSSM / Nursafra Mohd Zhaffar dan Wan Ali Akbar Wan Abdullah. e-Journal of Islamic Thought and Understanding (e-JITU), 1. pp. 31-41. ISSN 2006-9617 https://myjms.mohe.gov.my/index.php/E-Jitu/issue/view/1082
institution Universiti Teknologi Mara
building Tun Abdul Razak Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Mara
content_source UiTM Institutional Repository
url_provider http://ir.uitm.edu.my/
language English
topic Food industry and trade. Halal food industry. Certification
Learning. Learning strategies
Curriculum
spellingShingle Food industry and trade. Halal food industry. Certification
Learning. Learning strategies
Curriculum
Mohd Zhaffar, Nursafra
Wan Abdullah, Wan Ali Akbar
Analisis kurikulum Halal dalam mata pelajaran pendidikan Islam KSSM / Nursafra Mohd Zhaffar dan Wan Ali Akbar Wan Abdullah
description Konsep halalan toyyiba amat dititikberatkan dalam kehidupan umat Islam. Terdapat pelbagai kurikulum, program atau modul dibangunkan khusus untuk memberikan kesedaran terhadap kepentingan pendidikan halal. Kajian ini bertujuan meneliti kurikulum halal yang diajar kepada murid-murid dengan menampilkan analisis dokumen kurikulum Pendidikan Islam terkini dalam Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM). Dapatan kajian menemui kurikulum halal diajarkan dalam subjek Pendidikan Islam KSSM bersifat menyeluruh. Terdapat dua kategori kurikulum halal dalam subjek Pendidikan Islam KSSM. Kategori pertama iaitu tajuk secara eksplisit memzahirkan fokus kepada kurikulum halal, dan kategori kedua iaitu tajuk-tajuk yang disentuh secara implisit berkenaan halal dan haram merangkumi bidang; a) Akidah, b) Ibadah, c) Nikah, d) Muamalat, e) Jenayah, dan f) Akhlak. Kajian ini memberi implikasi kepada penggubal kurikulum untuk merangka dan menyesuaikan kesinambungan kurikulum halal yang diterima oleh para murid selepas pengajian di peringkat sekolah menengah. Di samping itu, dapatan kajian ini dapat memberikan panduan atau kerangka kepada para guru Pendidikan Islam supaya dapat menyusun keseluruhan pengajaran dan pembelajaran (PdP) Pendidikan Islam dengan mengaitkan semua topik PdP kepada konsep umum halal dan haram.
format Article
author Mohd Zhaffar, Nursafra
Wan Abdullah, Wan Ali Akbar
author_facet Mohd Zhaffar, Nursafra
Wan Abdullah, Wan Ali Akbar
author_sort Mohd Zhaffar, Nursafra
title Analisis kurikulum Halal dalam mata pelajaran pendidikan Islam KSSM / Nursafra Mohd Zhaffar dan Wan Ali Akbar Wan Abdullah
title_short Analisis kurikulum Halal dalam mata pelajaran pendidikan Islam KSSM / Nursafra Mohd Zhaffar dan Wan Ali Akbar Wan Abdullah
title_full Analisis kurikulum Halal dalam mata pelajaran pendidikan Islam KSSM / Nursafra Mohd Zhaffar dan Wan Ali Akbar Wan Abdullah
title_fullStr Analisis kurikulum Halal dalam mata pelajaran pendidikan Islam KSSM / Nursafra Mohd Zhaffar dan Wan Ali Akbar Wan Abdullah
title_full_unstemmed Analisis kurikulum Halal dalam mata pelajaran pendidikan Islam KSSM / Nursafra Mohd Zhaffar dan Wan Ali Akbar Wan Abdullah
title_sort analisis kurikulum halal dalam mata pelajaran pendidikan islam kssm / nursafra mohd zhaffar dan wan ali akbar wan abdullah
publisher Academy of Contemporary Islamic Studies (ACIS)
publishDate 2021
url https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/54464/1/54464.pdf
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/54464/
https://myjms.mohe.gov.my/index.php/E-Jitu/issue/view/1082
_version_ 1724077510487965696
score 13.18916