Pelaksanaan subjek hubungan etnik tanpa peperiksaan akhir di UiTM Cawangan Melaka / Noor Aziera Mohamad Rohana … [ et al.]

Pendidikan merupakan wadah utama pembangunan modal insan yang perlu diberi perhatian oleh pelbagai pihak. Penekanan terhadap aspek pendidikan dapat melahirkan semangat cintakan agama, bangsa dan tanahair, iaitu melalui mata pelajaran seperti sejarah dan ketamadunan. Lazimnya di peringkat pengajian t...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mohamad Rohana, Noor Aziera, Hashim, Siti Nurul Izza, Ab Hamid, Norafifah, P.Rameli, Mohd Faizal, Mohamed @ Haji Daud, Norizah
Format: Article
Language:English
Published: Academy of Contemporary Islamic Studies (ACIS) 2020
Subjects:
Online Access:http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/43406/1/43406.pdf
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/43406/
https://ejitu.uitm.edu.my/v4/v-vol1-2020
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.uitm.ir.43406
record_format eprints
spelling my.uitm.ir.434062021-03-17T06:08:07Z http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/43406/ Pelaksanaan subjek hubungan etnik tanpa peperiksaan akhir di UiTM Cawangan Melaka / Noor Aziera Mohamad Rohana … [ et al.] Mohamad Rohana, Noor Aziera Hashim, Siti Nurul Izza Ab Hamid, Norafifah P.Rameli, Mohd Faizal Mohamed @ Haji Daud, Norizah Creative ability. Imagination. Creative thinking. Concept learning. Constructivism (Education) Melaka Pendidikan merupakan wadah utama pembangunan modal insan yang perlu diberi perhatian oleh pelbagai pihak. Penekanan terhadap aspek pendidikan dapat melahirkan semangat cintakan agama, bangsa dan tanahair, iaitu melalui mata pelajaran seperti sejarah dan ketamadunan. Lazimnya di peringkat pengajian tinggi, antara mata pelajaran yang berkaitan dengan tujuan ini adalah subjek ‘Hubungan Etnik’. Selain institusi-institusi pengajian tinggi awam dan swasta yang ada di Malaysia, Universiti Teknologi MARA (UiTM) tidak ketinggalan dalam menetapkan subjek Hubungan Etnik sebagai subjek wajib dan perlu diambil oleh pelajar-pelajarnya di seluruh cawangan, termasuklah cawangannya di Melaka. Pengajaran dan pembelajaran subjek Hubungan Etnik masa kini menjadi satu cabaran besar kepada para pensyarah untuk menarik minat para pelajar. Cabaran ini semakin dirasai apabila berlakunya perubahan dalam rangka kursus Hubungan Etnik di UiTM di mana ia dilaksanakan tanpa peperiksaan akhir bermula semester Mac-Julai 2018. Namun begitu, silibus tanpa peperiksaan ini tetap penting kerana para pelajar bukan semata-mata dinilai dari sudut akademik semata-mata, bahkan akan diuji dengan pendekatan penilaian berterusan untuk sepanjang semester. Keadaan ini mewujudkan kesukaran dalam menilai keberkesanan isi kandungan kursus dalam kalangan para pelajar. Kajian ini bertujuan untuk menjelaskan kepentingan subjek Hubungan Etnik terhadap pembinaan negara bangsa di Malaysia. Selain itu, kajian ini juga bertujuan menghuraikan pendekatan-pendekatan yang digunapakai dalam pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran Hubungan Etnik di UiTM Cawangan Melaka. Kajian kualitatif ini dilakukan menggunakan kaedah pengumpulan maklumat dari dokumen-dokumen yang berautoriti di UiTM. Data-data yang dikumpul melalui proses pengekodan dan dianalisa secara induktif dan deduktif. Hasil kajian menunjukkan bahawa subjek Hubungan Etnik adalah penting dalam pembentukan negara bangsa walaupun kaedah pelaksanaannya tanpa peperiksaan akhir. Kaedah penilaian subjek ini mendedahkan para pelajar kepada kepelbagaian sumber ilmu berkaitan sejarah, kepelbagaian bangsa dan juga kemahiran yang lebih dikenali sebagai soft-skill. Academy of Contemporary Islamic Studies (ACIS) 2020 Article PeerReviewed text en http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/43406/1/43406.pdf Mohamad Rohana, Noor Aziera and Hashim, Siti Nurul Izza and Ab Hamid, Norafifah and P.Rameli, Mohd Faizal and Mohamed @ Haji Daud, Norizah (2020) Pelaksanaan subjek hubungan etnik tanpa peperiksaan akhir di UiTM Cawangan Melaka / Noor Aziera Mohamad Rohana … [ et al.]. e-Journal of Islamic Thought and Understanding (e-JITU), 1. pp. 18-34. ISSN 2006-9617 https://ejitu.uitm.edu.my/v4/v-vol1-2020
institution Universiti Teknologi Mara
building Tun Abdul Razak Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Mara
content_source UiTM Institutional Repository
url_provider http://ir.uitm.edu.my/
language English
topic Creative ability. Imagination. Creative thinking. Concept learning. Constructivism (Education)
Melaka
spellingShingle Creative ability. Imagination. Creative thinking. Concept learning. Constructivism (Education)
Melaka
Mohamad Rohana, Noor Aziera
Hashim, Siti Nurul Izza
Ab Hamid, Norafifah
P.Rameli, Mohd Faizal
Mohamed @ Haji Daud, Norizah
Pelaksanaan subjek hubungan etnik tanpa peperiksaan akhir di UiTM Cawangan Melaka / Noor Aziera Mohamad Rohana … [ et al.]
description Pendidikan merupakan wadah utama pembangunan modal insan yang perlu diberi perhatian oleh pelbagai pihak. Penekanan terhadap aspek pendidikan dapat melahirkan semangat cintakan agama, bangsa dan tanahair, iaitu melalui mata pelajaran seperti sejarah dan ketamadunan. Lazimnya di peringkat pengajian tinggi, antara mata pelajaran yang berkaitan dengan tujuan ini adalah subjek ‘Hubungan Etnik’. Selain institusi-institusi pengajian tinggi awam dan swasta yang ada di Malaysia, Universiti Teknologi MARA (UiTM) tidak ketinggalan dalam menetapkan subjek Hubungan Etnik sebagai subjek wajib dan perlu diambil oleh pelajar-pelajarnya di seluruh cawangan, termasuklah cawangannya di Melaka. Pengajaran dan pembelajaran subjek Hubungan Etnik masa kini menjadi satu cabaran besar kepada para pensyarah untuk menarik minat para pelajar. Cabaran ini semakin dirasai apabila berlakunya perubahan dalam rangka kursus Hubungan Etnik di UiTM di mana ia dilaksanakan tanpa peperiksaan akhir bermula semester Mac-Julai 2018. Namun begitu, silibus tanpa peperiksaan ini tetap penting kerana para pelajar bukan semata-mata dinilai dari sudut akademik semata-mata, bahkan akan diuji dengan pendekatan penilaian berterusan untuk sepanjang semester. Keadaan ini mewujudkan kesukaran dalam menilai keberkesanan isi kandungan kursus dalam kalangan para pelajar. Kajian ini bertujuan untuk menjelaskan kepentingan subjek Hubungan Etnik terhadap pembinaan negara bangsa di Malaysia. Selain itu, kajian ini juga bertujuan menghuraikan pendekatan-pendekatan yang digunapakai dalam pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran Hubungan Etnik di UiTM Cawangan Melaka. Kajian kualitatif ini dilakukan menggunakan kaedah pengumpulan maklumat dari dokumen-dokumen yang berautoriti di UiTM. Data-data yang dikumpul melalui proses pengekodan dan dianalisa secara induktif dan deduktif. Hasil kajian menunjukkan bahawa subjek Hubungan Etnik adalah penting dalam pembentukan negara bangsa walaupun kaedah pelaksanaannya tanpa peperiksaan akhir. Kaedah penilaian subjek ini mendedahkan para pelajar kepada kepelbagaian sumber ilmu berkaitan sejarah, kepelbagaian bangsa dan juga kemahiran yang lebih dikenali sebagai soft-skill.
format Article
author Mohamad Rohana, Noor Aziera
Hashim, Siti Nurul Izza
Ab Hamid, Norafifah
P.Rameli, Mohd Faizal
Mohamed @ Haji Daud, Norizah
author_facet Mohamad Rohana, Noor Aziera
Hashim, Siti Nurul Izza
Ab Hamid, Norafifah
P.Rameli, Mohd Faizal
Mohamed @ Haji Daud, Norizah
author_sort Mohamad Rohana, Noor Aziera
title Pelaksanaan subjek hubungan etnik tanpa peperiksaan akhir di UiTM Cawangan Melaka / Noor Aziera Mohamad Rohana … [ et al.]
title_short Pelaksanaan subjek hubungan etnik tanpa peperiksaan akhir di UiTM Cawangan Melaka / Noor Aziera Mohamad Rohana … [ et al.]
title_full Pelaksanaan subjek hubungan etnik tanpa peperiksaan akhir di UiTM Cawangan Melaka / Noor Aziera Mohamad Rohana … [ et al.]
title_fullStr Pelaksanaan subjek hubungan etnik tanpa peperiksaan akhir di UiTM Cawangan Melaka / Noor Aziera Mohamad Rohana … [ et al.]
title_full_unstemmed Pelaksanaan subjek hubungan etnik tanpa peperiksaan akhir di UiTM Cawangan Melaka / Noor Aziera Mohamad Rohana … [ et al.]
title_sort pelaksanaan subjek hubungan etnik tanpa peperiksaan akhir di uitm cawangan melaka / noor aziera mohamad rohana … [ et al.]
publisher Academy of Contemporary Islamic Studies (ACIS)
publishDate 2020
url http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/43406/1/43406.pdf
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/43406/
https://ejitu.uitm.edu.my/v4/v-vol1-2020
_version_ 1695534674656362496
score 13.18916