Kualiti perkhidmatan antara pengurusan kontemporari dan perspektif Islam: kajian perbandingan / Firman Shakti Firdaus … [et al.]
Kertas kerja ini bertujuan untuk mencadangkan satu rangka kerja teori untuk kualiti perkhidmatan menurut perspektif Islam. Bagi membincangkan tentang konsep ini, maka akan dibincangkan beberapa perkara yang berkaitan dengan tema utama. Pertama, konsep kualiti perkhidmatan menurut perspektif Barat. K...
Saved in:
Main Authors: | , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Universiti Teknologi MARA, Shah Alam: Malaysian Academy of SME and Entrepreneurship Development (MASMED)
2016
|
Subjects: | |
Online Access: | http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/42436/1/42436.pdf http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/42436/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.uitm.ir.42436 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uitm.ir.424362021-02-24T06:54:14Z http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/42436/ Kualiti perkhidmatan antara pengurusan kontemporari dan perspektif Islam: kajian perbandingan / Firman Shakti Firdaus … [et al.] Firdaus, Firman Shakti Yusoff, Rushami Zien Md. Hussain, Muhammad Nasri Mohd Asaad, Mohd Norhasni Management. Industrial Management Leadership. Transformational leadership Kertas kerja ini bertujuan untuk mencadangkan satu rangka kerja teori untuk kualiti perkhidmatan menurut perspektif Islam. Bagi membincangkan tentang konsep ini, maka akan dibincangkan beberapa perkara yang berkaitan dengan tema utama. Pertama, konsep kualiti perkhidmatan menurut perspektif Barat. Kedua, konsep perkhidmatan menurut Islam dan ketiga mengetengahkan konsep baru mengenai kualiti perkhidmatan berteraskan tasawwur Islam. Perbincangan ini penting kerana kualiti dalam perkhidmatan merupakan satu konsep perniagaan yang paling mencabar untuk dilaksanakan oleh setiap organisasi. Namun masih sedikit kajian yang secara menyeluruh membincangkan konsep kualiti perkhidmatan menurut perspektif Islam. Justeru, tulisan ini cuba menganalisis konsep kualiti perkhidmatan dari perspektif Islam dengan merujuk kepada sumber autentik dalam Islam serta sorotan kepustakaan yang berkaitan. Hasil daripada perbincangan dalam kertas kerja ini, dijangkakan satu rangka kerja teori kualiti perkhidmatan menurut perspektif Islam yang boleh dijadikan pendekatan baru oleh organisasi-organisasi berteraskan Islam. Universiti Teknologi MARA, Shah Alam: Malaysian Academy of SME and Entrepreneurship Development (MASMED) 2016 Article PeerReviewed text en http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/42436/1/42436.pdf Firdaus, Firman Shakti and Yusoff, Rushami Zien and Md. Hussain, Muhammad Nasri and Mohd Asaad, Mohd Norhasni (2016) Kualiti perkhidmatan antara pengurusan kontemporari dan perspektif Islam: kajian perbandingan / Firman Shakti Firdaus … [et al.]. ASEAN Entrepreneurship Journal (AEJ), 2 (1). pp. 86-97. ISSN 2289-2125 |
institution |
Universiti Teknologi Mara |
building |
Tun Abdul Razak Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Mara |
content_source |
UiTM Institutional Repository |
url_provider |
http://ir.uitm.edu.my/ |
language |
English |
topic |
Management. Industrial Management Leadership. Transformational leadership |
spellingShingle |
Management. Industrial Management Leadership. Transformational leadership Firdaus, Firman Shakti Yusoff, Rushami Zien Md. Hussain, Muhammad Nasri Mohd Asaad, Mohd Norhasni Kualiti perkhidmatan antara pengurusan kontemporari dan perspektif Islam: kajian perbandingan / Firman Shakti Firdaus … [et al.] |
description |
Kertas kerja ini bertujuan untuk mencadangkan satu rangka kerja teori untuk kualiti perkhidmatan menurut perspektif Islam. Bagi membincangkan tentang konsep ini, maka akan dibincangkan beberapa perkara yang berkaitan dengan tema utama. Pertama, konsep kualiti perkhidmatan menurut perspektif Barat. Kedua, konsep perkhidmatan menurut Islam dan ketiga mengetengahkan konsep baru mengenai kualiti perkhidmatan berteraskan tasawwur Islam. Perbincangan ini penting kerana kualiti dalam perkhidmatan merupakan satu konsep perniagaan yang paling mencabar untuk dilaksanakan oleh setiap organisasi. Namun masih sedikit kajian yang secara menyeluruh membincangkan konsep kualiti perkhidmatan menurut perspektif Islam. Justeru, tulisan ini cuba menganalisis konsep kualiti perkhidmatan dari perspektif Islam dengan merujuk kepada sumber autentik dalam Islam serta sorotan kepustakaan yang berkaitan. Hasil daripada perbincangan dalam kertas kerja ini, dijangkakan satu rangka kerja teori kualiti perkhidmatan menurut perspektif Islam yang boleh dijadikan pendekatan baru oleh organisasi-organisasi berteraskan Islam. |
format |
Article |
author |
Firdaus, Firman Shakti Yusoff, Rushami Zien Md. Hussain, Muhammad Nasri Mohd Asaad, Mohd Norhasni |
author_facet |
Firdaus, Firman Shakti Yusoff, Rushami Zien Md. Hussain, Muhammad Nasri Mohd Asaad, Mohd Norhasni |
author_sort |
Firdaus, Firman Shakti |
title |
Kualiti perkhidmatan antara pengurusan kontemporari dan perspektif Islam: kajian perbandingan / Firman Shakti Firdaus … [et al.] |
title_short |
Kualiti perkhidmatan antara pengurusan kontemporari dan perspektif Islam: kajian perbandingan / Firman Shakti Firdaus … [et al.] |
title_full |
Kualiti perkhidmatan antara pengurusan kontemporari dan perspektif Islam: kajian perbandingan / Firman Shakti Firdaus … [et al.] |
title_fullStr |
Kualiti perkhidmatan antara pengurusan kontemporari dan perspektif Islam: kajian perbandingan / Firman Shakti Firdaus … [et al.] |
title_full_unstemmed |
Kualiti perkhidmatan antara pengurusan kontemporari dan perspektif Islam: kajian perbandingan / Firman Shakti Firdaus … [et al.] |
title_sort |
kualiti perkhidmatan antara pengurusan kontemporari dan perspektif islam: kajian perbandingan / firman shakti firdaus … [et al.] |
publisher |
Universiti Teknologi MARA, Shah Alam: Malaysian Academy of SME and Entrepreneurship Development (MASMED) |
publishDate |
2016 |
url |
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/42436/1/42436.pdf http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/42436/ |
_version_ |
1692994697593618432 |
score |
13.15806 |