Kualiti perkhidmatan antara pengurusan kontemporari dan perspektif Islam: kajian perbandingan / Firman Shakti Firdaus … [et al.]

Kertas kerja ini bertujuan untuk mencadangkan satu rangka kerja teori untuk kualiti perkhidmatan menurut perspektif Islam. Bagi membincangkan tentang konsep ini, maka akan dibincangkan beberapa perkara yang berkaitan dengan tema utama. Pertama, konsep kualiti perkhidmatan menurut perspektif Barat. K...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Firdaus, Firman Shakti, Yusoff, Rushami Zien, Md. Hussain, Muhammad Nasri, Mohd Asaad, Mohd Norhasni
Format: Article
Language:English
Published: Universiti Teknologi MARA, Shah Alam: Malaysian Academy of SME and Entrepreneurship Development (MASMED) 2016
Subjects:
Online Access:http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/42436/1/42436.pdf
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/42436/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.uitm.ir.42436
record_format eprints
spelling my.uitm.ir.424362021-02-24T06:54:14Z http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/42436/ Kualiti perkhidmatan antara pengurusan kontemporari dan perspektif Islam: kajian perbandingan / Firman Shakti Firdaus … [et al.] Firdaus, Firman Shakti Yusoff, Rushami Zien Md. Hussain, Muhammad Nasri Mohd Asaad, Mohd Norhasni Management. Industrial Management Leadership. Transformational leadership Kertas kerja ini bertujuan untuk mencadangkan satu rangka kerja teori untuk kualiti perkhidmatan menurut perspektif Islam. Bagi membincangkan tentang konsep ini, maka akan dibincangkan beberapa perkara yang berkaitan dengan tema utama. Pertama, konsep kualiti perkhidmatan menurut perspektif Barat. Kedua, konsep perkhidmatan menurut Islam dan ketiga mengetengahkan konsep baru mengenai kualiti perkhidmatan berteraskan tasawwur Islam. Perbincangan ini penting kerana kualiti dalam perkhidmatan merupakan satu konsep perniagaan yang paling mencabar untuk dilaksanakan oleh setiap organisasi. Namun masih sedikit kajian yang secara menyeluruh membincangkan konsep kualiti perkhidmatan menurut perspektif Islam. Justeru, tulisan ini cuba menganalisis konsep kualiti perkhidmatan dari perspektif Islam dengan merujuk kepada sumber autentik dalam Islam serta sorotan kepustakaan yang berkaitan. Hasil daripada perbincangan dalam kertas kerja ini, dijangkakan satu rangka kerja teori kualiti perkhidmatan menurut perspektif Islam yang boleh dijadikan pendekatan baru oleh organisasi-organisasi berteraskan Islam. Universiti Teknologi MARA, Shah Alam: Malaysian Academy of SME and Entrepreneurship Development (MASMED) 2016 Article PeerReviewed text en http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/42436/1/42436.pdf Firdaus, Firman Shakti and Yusoff, Rushami Zien and Md. Hussain, Muhammad Nasri and Mohd Asaad, Mohd Norhasni (2016) Kualiti perkhidmatan antara pengurusan kontemporari dan perspektif Islam: kajian perbandingan / Firman Shakti Firdaus … [et al.]. ASEAN Entrepreneurship Journal (AEJ), 2 (1). pp. 86-97. ISSN 2289-2125
institution Universiti Teknologi Mara
building Tun Abdul Razak Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Mara
content_source UiTM Institutional Repository
url_provider http://ir.uitm.edu.my/
language English
topic Management. Industrial Management
Leadership. Transformational leadership
spellingShingle Management. Industrial Management
Leadership. Transformational leadership
Firdaus, Firman Shakti
Yusoff, Rushami Zien
Md. Hussain, Muhammad Nasri
Mohd Asaad, Mohd Norhasni
Kualiti perkhidmatan antara pengurusan kontemporari dan perspektif Islam: kajian perbandingan / Firman Shakti Firdaus … [et al.]
description Kertas kerja ini bertujuan untuk mencadangkan satu rangka kerja teori untuk kualiti perkhidmatan menurut perspektif Islam. Bagi membincangkan tentang konsep ini, maka akan dibincangkan beberapa perkara yang berkaitan dengan tema utama. Pertama, konsep kualiti perkhidmatan menurut perspektif Barat. Kedua, konsep perkhidmatan menurut Islam dan ketiga mengetengahkan konsep baru mengenai kualiti perkhidmatan berteraskan tasawwur Islam. Perbincangan ini penting kerana kualiti dalam perkhidmatan merupakan satu konsep perniagaan yang paling mencabar untuk dilaksanakan oleh setiap organisasi. Namun masih sedikit kajian yang secara menyeluruh membincangkan konsep kualiti perkhidmatan menurut perspektif Islam. Justeru, tulisan ini cuba menganalisis konsep kualiti perkhidmatan dari perspektif Islam dengan merujuk kepada sumber autentik dalam Islam serta sorotan kepustakaan yang berkaitan. Hasil daripada perbincangan dalam kertas kerja ini, dijangkakan satu rangka kerja teori kualiti perkhidmatan menurut perspektif Islam yang boleh dijadikan pendekatan baru oleh organisasi-organisasi berteraskan Islam.
format Article
author Firdaus, Firman Shakti
Yusoff, Rushami Zien
Md. Hussain, Muhammad Nasri
Mohd Asaad, Mohd Norhasni
author_facet Firdaus, Firman Shakti
Yusoff, Rushami Zien
Md. Hussain, Muhammad Nasri
Mohd Asaad, Mohd Norhasni
author_sort Firdaus, Firman Shakti
title Kualiti perkhidmatan antara pengurusan kontemporari dan perspektif Islam: kajian perbandingan / Firman Shakti Firdaus … [et al.]
title_short Kualiti perkhidmatan antara pengurusan kontemporari dan perspektif Islam: kajian perbandingan / Firman Shakti Firdaus … [et al.]
title_full Kualiti perkhidmatan antara pengurusan kontemporari dan perspektif Islam: kajian perbandingan / Firman Shakti Firdaus … [et al.]
title_fullStr Kualiti perkhidmatan antara pengurusan kontemporari dan perspektif Islam: kajian perbandingan / Firman Shakti Firdaus … [et al.]
title_full_unstemmed Kualiti perkhidmatan antara pengurusan kontemporari dan perspektif Islam: kajian perbandingan / Firman Shakti Firdaus … [et al.]
title_sort kualiti perkhidmatan antara pengurusan kontemporari dan perspektif islam: kajian perbandingan / firman shakti firdaus … [et al.]
publisher Universiti Teknologi MARA, Shah Alam: Malaysian Academy of SME and Entrepreneurship Development (MASMED)
publishDate 2016
url http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/42436/1/42436.pdf
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/42436/
_version_ 1692994697593618432
score 13.15806