Rekabentuk modul pembelajaran sokongan sistem nombor peringkat rendah / Rafizah Kechil, Siti Balqis Mahlan and Norazah Umar.
Pencapaian pelajar dalam matapelajaran matematik di kalangan pelajar sekolah di negara ini masih pada tahap rendah sama ada dari segi kualiti mahupun kuantiti. Masyarakat sedia maklum bahawa pencapaian matematik pelajar di luar bandar adalah lebih rendah berbanding pelajar bandar. Mengambil kira sen...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Research Reports |
Language: | English |
Published: |
2008
|
Subjects: | |
Online Access: | http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/42332/1/42332.pdf http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/42332/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.uitm.ir.42332 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uitm.ir.423322021-02-23T09:46:17Z http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/42332/ Rekabentuk modul pembelajaran sokongan sistem nombor peringkat rendah / Rafizah Kechil, Siti Balqis Mahlan and Norazah Umar. Kechil, Rafizah Mahlan, Siti Balqis Umar, Norazah Study and teaching Malaysia Factor analysis. Principal components analysis. Correspondence analysis Pencapaian pelajar dalam matapelajaran matematik di kalangan pelajar sekolah di negara ini masih pada tahap rendah sama ada dari segi kualiti mahupun kuantiti. Masyarakat sedia maklum bahawa pencapaian matematik pelajar di luar bandar adalah lebih rendah berbanding pelajar bandar. Mengambil kira senario ini, Modul Sokongan Sistem Nombor Peringkat Rendah direkabentuk sebagai altenatif bagi membantu mempertingkatkan kemahiran serta motivasi pelajar dalam mempelajari matematik. Modul ini memberi tumpuan dalam peningkatan kefahaman sistem nombor peringkat rendah yang merupakan asas kepada matapelajaran matematik. Modul tersebut dibahagikan kepada dua bahagian. Modul I memberi penekanan kepada konsep sistem nombor, manakala Modul II pula, penekanan kepada penyelesaian masalah melibatkan sistem nombor. Pendekatan pembelajaran yang digunakan ialah pembelajaran berbantu komputer dan pembelajaran koperatif. Modul yang telah direkabentuk diperkenalkan kepada pelajar Tahun 4 dan 5 Sekolah Kebangsaan Permatang Pasir, Seberang Perai Utara, Pulau Pinang. Analisa dilakukan bagi mengetahui keberkesanan penggunaan modul tersebut kepada pelajar- pelajar tersebut. Dapatan kajian mendapati adanya peningkatan dalam pencapaian pelajar setelah didedahkan dengan Modul I. Bagi Modul II, pelajar tidak menunjukkan peningkatan. Masalah ini berpunca dari kelemahan menterjemahkan masalah matematik kepada pengiraan. 2008-04 Research Reports NonPeerReviewed text en http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/42332/1/42332.pdf Kechil, Rafizah and Mahlan, Siti Balqis and Umar, Norazah (2008) Rekabentuk modul pembelajaran sokongan sistem nombor peringkat rendah / Rafizah Kechil, Siti Balqis Mahlan and Norazah Umar. [Research Reports] (Unpublished) |
institution |
Universiti Teknologi Mara |
building |
Tun Abdul Razak Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Mara |
content_source |
UiTM Institutional Repository |
url_provider |
http://ir.uitm.edu.my/ |
language |
English |
topic |
Study and teaching Malaysia Factor analysis. Principal components analysis. Correspondence analysis |
spellingShingle |
Study and teaching Malaysia Factor analysis. Principal components analysis. Correspondence analysis Kechil, Rafizah Mahlan, Siti Balqis Umar, Norazah Rekabentuk modul pembelajaran sokongan sistem nombor peringkat rendah / Rafizah Kechil, Siti Balqis Mahlan and Norazah Umar. |
description |
Pencapaian pelajar dalam matapelajaran matematik di kalangan pelajar sekolah di negara ini masih pada tahap rendah sama ada dari segi kualiti mahupun kuantiti. Masyarakat sedia maklum bahawa pencapaian matematik pelajar di luar bandar adalah lebih rendah berbanding pelajar bandar. Mengambil kira senario ini, Modul Sokongan Sistem Nombor Peringkat Rendah direkabentuk sebagai altenatif bagi membantu mempertingkatkan kemahiran serta motivasi pelajar dalam mempelajari matematik. Modul ini memberi tumpuan dalam peningkatan kefahaman sistem nombor peringkat rendah yang merupakan asas kepada matapelajaran matematik. Modul tersebut dibahagikan kepada dua bahagian. Modul I memberi penekanan kepada konsep sistem nombor, manakala Modul II pula, penekanan kepada penyelesaian masalah melibatkan sistem nombor. Pendekatan pembelajaran yang digunakan ialah pembelajaran berbantu komputer dan pembelajaran koperatif. Modul yang telah direkabentuk diperkenalkan kepada pelajar Tahun 4 dan 5 Sekolah Kebangsaan Permatang Pasir, Seberang Perai Utara, Pulau Pinang. Analisa dilakukan bagi mengetahui keberkesanan penggunaan modul tersebut kepada pelajar- pelajar tersebut. Dapatan kajian mendapati adanya peningkatan dalam pencapaian pelajar setelah didedahkan dengan Modul I. Bagi Modul II, pelajar tidak menunjukkan peningkatan. Masalah ini berpunca dari kelemahan menterjemahkan masalah matematik kepada pengiraan. |
format |
Research Reports |
author |
Kechil, Rafizah Mahlan, Siti Balqis Umar, Norazah |
author_facet |
Kechil, Rafizah Mahlan, Siti Balqis Umar, Norazah |
author_sort |
Kechil, Rafizah |
title |
Rekabentuk modul pembelajaran sokongan sistem nombor peringkat rendah / Rafizah Kechil, Siti Balqis Mahlan and Norazah Umar. |
title_short |
Rekabentuk modul pembelajaran sokongan sistem nombor peringkat rendah / Rafizah Kechil, Siti Balqis Mahlan and Norazah Umar. |
title_full |
Rekabentuk modul pembelajaran sokongan sistem nombor peringkat rendah / Rafizah Kechil, Siti Balqis Mahlan and Norazah Umar. |
title_fullStr |
Rekabentuk modul pembelajaran sokongan sistem nombor peringkat rendah / Rafizah Kechil, Siti Balqis Mahlan and Norazah Umar. |
title_full_unstemmed |
Rekabentuk modul pembelajaran sokongan sistem nombor peringkat rendah / Rafizah Kechil, Siti Balqis Mahlan and Norazah Umar. |
title_sort |
rekabentuk modul pembelajaran sokongan sistem nombor peringkat rendah / rafizah kechil, siti balqis mahlan and norazah umar. |
publishDate |
2008 |
url |
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/42332/1/42332.pdf http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/42332/ |
_version_ |
1692994687426625536 |
score |
13.211869 |