Perkhidmatan penerbangan hijau: satu tinjauan persepsi terhadap pengguna perkhidmatan penerbangan di Malaysia / Muhammad Faizal Nazmi Mohd Haran dan Mohamad Saifudin Mohamad Saleh.

Industri penerbangan tidak terkecuali menjadi penyumbang kepada masalah alam sekitar terutamanya perubahan iklim. Sehubungan itu, perkhidmatan penerbangan hijau atau green airlines services telah diwujudkan sebagai satu inisiatif baharu oleh syarikat penerbangan bagi meminimakan kesan terhadap alam...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mohd Haran, Muhammad Faizal Nazmi, Mohamad Saleh, Mohamad Saifudin
Format: Article
Language:English
Published: Universiti Teknologi MARA, Shah Alam: Faculty Communication and Media Studies 2020
Subjects:
Online Access:http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/42143/1/42143.pdf
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/42143/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.uitm.ir.42143
record_format eprints
spelling my.uitm.ir.421432021-02-22T02:49:10Z http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/42143/ Perkhidmatan penerbangan hijau: satu tinjauan persepsi terhadap pengguna perkhidmatan penerbangan di Malaysia / Muhammad Faizal Nazmi Mohd Haran dan Mohamad Saifudin Mohamad Saleh. Mohd Haran, Muhammad Faizal Nazmi Mohamad Saleh, Mohamad Saifudin Forums (Discussion and debate) Journalism. The periodical press, etc. Press Industri penerbangan tidak terkecuali menjadi penyumbang kepada masalah alam sekitar terutamanya perubahan iklim. Sehubungan itu, perkhidmatan penerbangan hijau atau green airlines services telah diwujudkan sebagai satu inisiatif baharu oleh syarikat penerbangan bagi meminimakan kesan terhadap alam sekitar melalui penawaran perkhidmatan yang lebih mesra alam seperti meminimakan penggunaan plastik dalam pesawat. Mengambil kira pembangunan dan perkembangan penerbangan hijau, kajian ini dijalankan bagi mengenal pasti tahap pengetahuan, tahap penerimaan dan kekangan pengguna perkhidmatan penerbangan di Malaysia. Hasil tinjauan terhadap 242 orang responden mendapati bahawa tahap pengetahuan, tahap penerimaan dan kekangan pengguna terhadap perkhidmatan penerbangan hijau di Malaysia adalah pada tahap sederhana sejajar dengan perkembangan perkhidmatan sedemikian yang agak perlahan di negara ini berbanding negara barat. Kajian ini dapat memberi panduan kepada pemain industri penerbangan di Malaysia untuk menjadikan industri ini lebih mesra alam. Universiti Teknologi MARA, Shah Alam: Faculty Communication and Media Studies 2020 Article PeerReviewed text en http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/42143/1/42143.pdf Mohd Haran, Muhammad Faizal Nazmi and Mohamad Saleh, Mohamad Saifudin (2020) Perkhidmatan penerbangan hijau: satu tinjauan persepsi terhadap pengguna perkhidmatan penerbangan di Malaysia / Muhammad Faizal Nazmi Mohd Haran dan Mohamad Saifudin Mohamad Saleh. Forum Komunikasi (FK), 15 (1). pp. 92-114. ISSN 0128-2379 (e-ISNN)
institution Universiti Teknologi Mara
building Tun Abdul Razak Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Mara
content_source UiTM Institutional Repository
url_provider http://ir.uitm.edu.my/
language English
topic Forums (Discussion and debate)
Journalism. The periodical press, etc. Press
spellingShingle Forums (Discussion and debate)
Journalism. The periodical press, etc. Press
Mohd Haran, Muhammad Faizal Nazmi
Mohamad Saleh, Mohamad Saifudin
Perkhidmatan penerbangan hijau: satu tinjauan persepsi terhadap pengguna perkhidmatan penerbangan di Malaysia / Muhammad Faizal Nazmi Mohd Haran dan Mohamad Saifudin Mohamad Saleh.
description Industri penerbangan tidak terkecuali menjadi penyumbang kepada masalah alam sekitar terutamanya perubahan iklim. Sehubungan itu, perkhidmatan penerbangan hijau atau green airlines services telah diwujudkan sebagai satu inisiatif baharu oleh syarikat penerbangan bagi meminimakan kesan terhadap alam sekitar melalui penawaran perkhidmatan yang lebih mesra alam seperti meminimakan penggunaan plastik dalam pesawat. Mengambil kira pembangunan dan perkembangan penerbangan hijau, kajian ini dijalankan bagi mengenal pasti tahap pengetahuan, tahap penerimaan dan kekangan pengguna perkhidmatan penerbangan di Malaysia. Hasil tinjauan terhadap 242 orang responden mendapati bahawa tahap pengetahuan, tahap penerimaan dan kekangan pengguna terhadap perkhidmatan penerbangan hijau di Malaysia adalah pada tahap sederhana sejajar dengan perkembangan perkhidmatan sedemikian yang agak perlahan di negara ini berbanding negara barat. Kajian ini dapat memberi panduan kepada pemain industri penerbangan di Malaysia untuk menjadikan industri ini lebih mesra alam.
format Article
author Mohd Haran, Muhammad Faizal Nazmi
Mohamad Saleh, Mohamad Saifudin
author_facet Mohd Haran, Muhammad Faizal Nazmi
Mohamad Saleh, Mohamad Saifudin
author_sort Mohd Haran, Muhammad Faizal Nazmi
title Perkhidmatan penerbangan hijau: satu tinjauan persepsi terhadap pengguna perkhidmatan penerbangan di Malaysia / Muhammad Faizal Nazmi Mohd Haran dan Mohamad Saifudin Mohamad Saleh.
title_short Perkhidmatan penerbangan hijau: satu tinjauan persepsi terhadap pengguna perkhidmatan penerbangan di Malaysia / Muhammad Faizal Nazmi Mohd Haran dan Mohamad Saifudin Mohamad Saleh.
title_full Perkhidmatan penerbangan hijau: satu tinjauan persepsi terhadap pengguna perkhidmatan penerbangan di Malaysia / Muhammad Faizal Nazmi Mohd Haran dan Mohamad Saifudin Mohamad Saleh.
title_fullStr Perkhidmatan penerbangan hijau: satu tinjauan persepsi terhadap pengguna perkhidmatan penerbangan di Malaysia / Muhammad Faizal Nazmi Mohd Haran dan Mohamad Saifudin Mohamad Saleh.
title_full_unstemmed Perkhidmatan penerbangan hijau: satu tinjauan persepsi terhadap pengguna perkhidmatan penerbangan di Malaysia / Muhammad Faizal Nazmi Mohd Haran dan Mohamad Saifudin Mohamad Saleh.
title_sort perkhidmatan penerbangan hijau: satu tinjauan persepsi terhadap pengguna perkhidmatan penerbangan di malaysia / muhammad faizal nazmi mohd haran dan mohamad saifudin mohamad saleh.
publisher Universiti Teknologi MARA, Shah Alam: Faculty Communication and Media Studies
publishDate 2020
url http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/42143/1/42143.pdf
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/42143/
_version_ 1692994670366294016
score 13.18916