Sumbangan murabbi ke arab pemantapan akademik: Penilaian terhadap tahap kepuasan dan pencapaian pelajar / Ruaain Hj Mustari, Norakmal Abdul Hamid and Nor Habibah Tarmuji

Universiti Teknologi MARA (UiTM) merupakan sebuah institusi pendidikan yang khusus untuk memberi peluang pengajian tinggi kepada anak- anak Bumiputera di negara ini, terutama bangsa Melayu. Setiap pelajar nya wajib untuk lulus bagi matapelajaran berteraskan Islam, kursus yang telah pun diperkenalk...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mustari, Ruaain, Abdul Hamid, Norakmal, Tarmuji, Nor Habibah
Format: Conference or Workshop Item
Language:Malay
Published: 2013
Subjects:
Online Access:http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/40681/1/40681.PDF
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/40681/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.uitm.ir.40681
record_format eprints
spelling my.uitm.ir.406812021-03-29T04:48:39Z http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/40681/ Sumbangan murabbi ke arab pemantapan akademik: Penilaian terhadap tahap kepuasan dan pencapaian pelajar / Ruaain Hj Mustari, Norakmal Abdul Hamid and Nor Habibah Tarmuji Mustari, Ruaain Abdul Hamid, Norakmal Tarmuji, Nor Habibah Affective education Higher Education Educational consultants and consulting Educational evaluation Universiti Teknologi MARA (UiTM) merupakan sebuah institusi pendidikan yang khusus untuk memberi peluang pengajian tinggi kepada anak- anak Bumiputera di negara ini, terutama bangsa Melayu. Setiap pelajar nya wajib untuk lulus bagi matapelajaran berteraskan Islam, kursus yang telah pun diperkenalkan di Universiti ini semenjak tahun 1975. Oleh kerana kursus ini adalah subjek wajib lulus bagi membolehkan pelajar bergraduasi dan dikira sebagai asas pengetahuan yang perlu diketahui sebagai seorang Muslim, adalah memeranjatkan sekira nya pelajar gagal di dalam subjek berkenaan. Matlamat kajian ini adalah untuk menilai tahap kepuasan pelajar terhadap sumbangan murabbi dan pencapaian keputusan peperiksaaan sesi Disember- April 2013 bagi kursus Prinsip- Prinsip Asas Islam (CTU101). Hasil kajian mendapati pelajar-pelajar bagi setiap kumpulan berpuashati dengan sumbangan murabbi (penerapan kesedaran, memupuk sifat akrab, pembelajaran yang ceria dan mengadakan program-program kaunseling dan motivasi) tetapi purata pencapaian pelajar adalah sederhana pada purata B-. Sehubungan itu, kumpulan pelajar dibahagikan kepada dua kategori iaitu kumpulan pelajar berpencapaian baik dan sederhana. Analisis menunjukkan purata tahap kepuasan kumpulan pelajar terhadap sumbangan murabbi adalah sama bagi dua kategori pencapaian pelajar. Kajian akan datang perlu dilakukan untuk mengenalpasli faktor pencapaian yang sederhana dari perspektif lain untuk mencapai graj GAGAL SIFAR dalam subjek CTU101. 2013 Conference or Workshop Item PeerReviewed text ms http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/40681/1/40681.PDF Mustari, Ruaain and Abdul Hamid, Norakmal and Tarmuji, Nor Habibah (2013) Sumbangan murabbi ke arab pemantapan akademik: Penilaian terhadap tahap kepuasan dan pencapaian pelajar / Ruaain Hj Mustari, Norakmal Abdul Hamid and Nor Habibah Tarmuji. In: Prosiding KONAKA Konferensi Akademik (Sains Sosial) 2013, 28-29 Oktober 2013, Bukit Gambang Resort City, Gambang, Pahang, Malaysia.
institution Universiti Teknologi Mara
building Tun Abdul Razak Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Mara
content_source UiTM Institutional Repository
url_provider http://ir.uitm.edu.my/
language Malay
topic Affective education
Higher Education
Educational consultants and consulting
Educational evaluation
spellingShingle Affective education
Higher Education
Educational consultants and consulting
Educational evaluation
Mustari, Ruaain
Abdul Hamid, Norakmal
Tarmuji, Nor Habibah
Sumbangan murabbi ke arab pemantapan akademik: Penilaian terhadap tahap kepuasan dan pencapaian pelajar / Ruaain Hj Mustari, Norakmal Abdul Hamid and Nor Habibah Tarmuji
description Universiti Teknologi MARA (UiTM) merupakan sebuah institusi pendidikan yang khusus untuk memberi peluang pengajian tinggi kepada anak- anak Bumiputera di negara ini, terutama bangsa Melayu. Setiap pelajar nya wajib untuk lulus bagi matapelajaran berteraskan Islam, kursus yang telah pun diperkenalkan di Universiti ini semenjak tahun 1975. Oleh kerana kursus ini adalah subjek wajib lulus bagi membolehkan pelajar bergraduasi dan dikira sebagai asas pengetahuan yang perlu diketahui sebagai seorang Muslim, adalah memeranjatkan sekira nya pelajar gagal di dalam subjek berkenaan. Matlamat kajian ini adalah untuk menilai tahap kepuasan pelajar terhadap sumbangan murabbi dan pencapaian keputusan peperiksaaan sesi Disember- April 2013 bagi kursus Prinsip- Prinsip Asas Islam (CTU101). Hasil kajian mendapati pelajar-pelajar bagi setiap kumpulan berpuashati dengan sumbangan murabbi (penerapan kesedaran, memupuk sifat akrab, pembelajaran yang ceria dan mengadakan program-program kaunseling dan motivasi) tetapi purata pencapaian pelajar adalah sederhana pada purata B-. Sehubungan itu, kumpulan pelajar dibahagikan kepada dua kategori iaitu kumpulan pelajar berpencapaian baik dan sederhana. Analisis menunjukkan purata tahap kepuasan kumpulan pelajar terhadap sumbangan murabbi adalah sama bagi dua kategori pencapaian pelajar. Kajian akan datang perlu dilakukan untuk mengenalpasli faktor pencapaian yang sederhana dari perspektif lain untuk mencapai graj GAGAL SIFAR dalam subjek CTU101.
format Conference or Workshop Item
author Mustari, Ruaain
Abdul Hamid, Norakmal
Tarmuji, Nor Habibah
author_facet Mustari, Ruaain
Abdul Hamid, Norakmal
Tarmuji, Nor Habibah
author_sort Mustari, Ruaain
title Sumbangan murabbi ke arab pemantapan akademik: Penilaian terhadap tahap kepuasan dan pencapaian pelajar / Ruaain Hj Mustari, Norakmal Abdul Hamid and Nor Habibah Tarmuji
title_short Sumbangan murabbi ke arab pemantapan akademik: Penilaian terhadap tahap kepuasan dan pencapaian pelajar / Ruaain Hj Mustari, Norakmal Abdul Hamid and Nor Habibah Tarmuji
title_full Sumbangan murabbi ke arab pemantapan akademik: Penilaian terhadap tahap kepuasan dan pencapaian pelajar / Ruaain Hj Mustari, Norakmal Abdul Hamid and Nor Habibah Tarmuji
title_fullStr Sumbangan murabbi ke arab pemantapan akademik: Penilaian terhadap tahap kepuasan dan pencapaian pelajar / Ruaain Hj Mustari, Norakmal Abdul Hamid and Nor Habibah Tarmuji
title_full_unstemmed Sumbangan murabbi ke arab pemantapan akademik: Penilaian terhadap tahap kepuasan dan pencapaian pelajar / Ruaain Hj Mustari, Norakmal Abdul Hamid and Nor Habibah Tarmuji
title_sort sumbangan murabbi ke arab pemantapan akademik: penilaian terhadap tahap kepuasan dan pencapaian pelajar / ruaain hj mustari, norakmal abdul hamid and nor habibah tarmuji
publishDate 2013
url http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/40681/1/40681.PDF
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/40681/
_version_ 1696979066354139136
score 13.160551