Sumbangan murabbi ke arab pemantapan akademik: Penilaian terhadap tahap kepuasan dan pencapaian pelajar / Ruaain Hj Mustari, Norakmal Abdul Hamid and Nor Habibah Tarmuji
Universiti Teknologi MARA (UiTM) merupakan sebuah institusi pendidikan yang khusus untuk memberi peluang pengajian tinggi kepada anak- anak Bumiputera di negara ini, terutama bangsa Melayu. Setiap pelajar nya wajib untuk lulus bagi matapelajaran berteraskan Islam, kursus yang telah pun diperkenalk...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | Malay |
Published: |
2013
|
Subjects: | |
Online Access: | http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/40681/1/40681.PDF http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/40681/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.uitm.ir.40681 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uitm.ir.406812021-03-29T04:48:39Z http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/40681/ Sumbangan murabbi ke arab pemantapan akademik: Penilaian terhadap tahap kepuasan dan pencapaian pelajar / Ruaain Hj Mustari, Norakmal Abdul Hamid and Nor Habibah Tarmuji Mustari, Ruaain Abdul Hamid, Norakmal Tarmuji, Nor Habibah Affective education Higher Education Educational consultants and consulting Educational evaluation Universiti Teknologi MARA (UiTM) merupakan sebuah institusi pendidikan yang khusus untuk memberi peluang pengajian tinggi kepada anak- anak Bumiputera di negara ini, terutama bangsa Melayu. Setiap pelajar nya wajib untuk lulus bagi matapelajaran berteraskan Islam, kursus yang telah pun diperkenalkan di Universiti ini semenjak tahun 1975. Oleh kerana kursus ini adalah subjek wajib lulus bagi membolehkan pelajar bergraduasi dan dikira sebagai asas pengetahuan yang perlu diketahui sebagai seorang Muslim, adalah memeranjatkan sekira nya pelajar gagal di dalam subjek berkenaan. Matlamat kajian ini adalah untuk menilai tahap kepuasan pelajar terhadap sumbangan murabbi dan pencapaian keputusan peperiksaaan sesi Disember- April 2013 bagi kursus Prinsip- Prinsip Asas Islam (CTU101). Hasil kajian mendapati pelajar-pelajar bagi setiap kumpulan berpuashati dengan sumbangan murabbi (penerapan kesedaran, memupuk sifat akrab, pembelajaran yang ceria dan mengadakan program-program kaunseling dan motivasi) tetapi purata pencapaian pelajar adalah sederhana pada purata B-. Sehubungan itu, kumpulan pelajar dibahagikan kepada dua kategori iaitu kumpulan pelajar berpencapaian baik dan sederhana. Analisis menunjukkan purata tahap kepuasan kumpulan pelajar terhadap sumbangan murabbi adalah sama bagi dua kategori pencapaian pelajar. Kajian akan datang perlu dilakukan untuk mengenalpasli faktor pencapaian yang sederhana dari perspektif lain untuk mencapai graj GAGAL SIFAR dalam subjek CTU101. 2013 Conference or Workshop Item PeerReviewed text ms http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/40681/1/40681.PDF Mustari, Ruaain and Abdul Hamid, Norakmal and Tarmuji, Nor Habibah (2013) Sumbangan murabbi ke arab pemantapan akademik: Penilaian terhadap tahap kepuasan dan pencapaian pelajar / Ruaain Hj Mustari, Norakmal Abdul Hamid and Nor Habibah Tarmuji. In: Prosiding KONAKA Konferensi Akademik (Sains Sosial) 2013, 28-29 Oktober 2013, Bukit Gambang Resort City, Gambang, Pahang, Malaysia. |
institution |
Universiti Teknologi Mara |
building |
Tun Abdul Razak Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Mara |
content_source |
UiTM Institutional Repository |
url_provider |
http://ir.uitm.edu.my/ |
language |
Malay |
topic |
Affective education Higher Education Educational consultants and consulting Educational evaluation |
spellingShingle |
Affective education Higher Education Educational consultants and consulting Educational evaluation Mustari, Ruaain Abdul Hamid, Norakmal Tarmuji, Nor Habibah Sumbangan murabbi ke arab pemantapan akademik: Penilaian terhadap tahap kepuasan dan pencapaian pelajar / Ruaain Hj Mustari, Norakmal Abdul Hamid and Nor Habibah Tarmuji |
description |
Universiti Teknologi MARA (UiTM) merupakan sebuah institusi pendidikan yang khusus untuk memberi
peluang pengajian tinggi kepada anak- anak Bumiputera di negara ini, terutama bangsa Melayu. Setiap
pelajar nya wajib untuk lulus bagi matapelajaran berteraskan Islam, kursus yang telah pun diperkenalkan di
Universiti ini semenjak tahun 1975. Oleh kerana kursus ini adalah subjek wajib lulus bagi membolehkan
pelajar bergraduasi dan dikira sebagai asas pengetahuan yang perlu diketahui sebagai seorang Muslim,
adalah memeranjatkan sekira nya pelajar gagal di dalam subjek berkenaan. Matlamat kajian ini adalah
untuk menilai tahap kepuasan pelajar terhadap sumbangan murabbi dan pencapaian keputusan
peperiksaaan sesi Disember- April 2013 bagi kursus Prinsip- Prinsip Asas Islam (CTU101). Hasil kajian
mendapati pelajar-pelajar bagi setiap kumpulan berpuashati dengan sumbangan murabbi (penerapan
kesedaran, memupuk sifat akrab, pembelajaran yang ceria dan mengadakan program-program kaunseling
dan motivasi) tetapi purata pencapaian pelajar adalah sederhana pada purata B-. Sehubungan itu,
kumpulan pelajar dibahagikan kepada dua kategori iaitu kumpulan pelajar berpencapaian baik dan
sederhana. Analisis menunjukkan purata tahap kepuasan kumpulan pelajar terhadap sumbangan murabbi
adalah sama bagi dua kategori pencapaian pelajar. Kajian akan datang perlu dilakukan untuk
mengenalpasli faktor pencapaian yang sederhana dari perspektif lain untuk mencapai graj GAGAL SIFAR
dalam subjek CTU101. |
format |
Conference or Workshop Item |
author |
Mustari, Ruaain Abdul Hamid, Norakmal Tarmuji, Nor Habibah |
author_facet |
Mustari, Ruaain Abdul Hamid, Norakmal Tarmuji, Nor Habibah |
author_sort |
Mustari, Ruaain |
title |
Sumbangan murabbi ke arab pemantapan akademik: Penilaian
terhadap tahap kepuasan dan pencapaian pelajar / Ruaain Hj Mustari, Norakmal Abdul Hamid and Nor Habibah Tarmuji |
title_short |
Sumbangan murabbi ke arab pemantapan akademik: Penilaian
terhadap tahap kepuasan dan pencapaian pelajar / Ruaain Hj Mustari, Norakmal Abdul Hamid and Nor Habibah Tarmuji |
title_full |
Sumbangan murabbi ke arab pemantapan akademik: Penilaian
terhadap tahap kepuasan dan pencapaian pelajar / Ruaain Hj Mustari, Norakmal Abdul Hamid and Nor Habibah Tarmuji |
title_fullStr |
Sumbangan murabbi ke arab pemantapan akademik: Penilaian
terhadap tahap kepuasan dan pencapaian pelajar / Ruaain Hj Mustari, Norakmal Abdul Hamid and Nor Habibah Tarmuji |
title_full_unstemmed |
Sumbangan murabbi ke arab pemantapan akademik: Penilaian
terhadap tahap kepuasan dan pencapaian pelajar / Ruaain Hj Mustari, Norakmal Abdul Hamid and Nor Habibah Tarmuji |
title_sort |
sumbangan murabbi ke arab pemantapan akademik: penilaian
terhadap tahap kepuasan dan pencapaian pelajar / ruaain hj mustari, norakmal abdul hamid and nor habibah tarmuji |
publishDate |
2013 |
url |
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/40681/1/40681.PDF http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/40681/ |
_version_ |
1696979066354139136 |
score |
13.160551 |