Persepsi pelajar terhadap pensyarah Unit Pendidikan Islam Politeknik Tuanku Syed Sirajuddin / Norhafizah Mohd Ghazali

Proses pembentukan akhlak dan penerapan nilai murni dalam diri pelajar yang sering dikaitkan dengan mata pelajaran Pendidikan Islam dilihat sebagai tidak berhasil apabila penyakit sosial seperti keruntuhan akhlak dan masalah disiplin semakin menular dalam kalangan pelajar. Amalan pengajaran berkesan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mohd Ghazali, Mohd Ghazali
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2019
Subjects:
Online Access:http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/34210/1/34208.pdf
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/34210/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.uitm.ir.34210
record_format eprints
spelling my.uitm.ir.342102020-09-30T02:31:43Z http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/34210/ Persepsi pelajar terhadap pensyarah Unit Pendidikan Islam Politeknik Tuanku Syed Sirajuddin / Norhafizah Mohd Ghazali Mohd Ghazali, Mohd Ghazali Total quality management in education. Total quality management in higher education Educational evaluation Proses pembentukan akhlak dan penerapan nilai murni dalam diri pelajar yang sering dikaitkan dengan mata pelajaran Pendidikan Islam dilihat sebagai tidak berhasil apabila penyakit sosial seperti keruntuhan akhlak dan masalah disiplin semakin menular dalam kalangan pelajar. Amalan pengajaran berkesan yang kurang dipraktikkan menyebabkan pelajar tidak menguasai kemahiran insaniah yang amat dititikberatkan pada masa kini. Oleh itu, tujuan penyelidikan ini dijalankan untuk membuat penilaian secara kritis tentang persepsi pelajar terhadap pensyarah Unit Pendidikan Islam dari sudut kaedah pengajaran, gaya interaksi dan gaya personaliti. Responden terdiri daripada 120 orang pelajar semester dua Politeknik Tuanku Syed Sirajuddin, Perlis. Kajian ini berbentuk kuantitatif yang menggunakan elemen soal selidik untuk proses pengumpulan data. Hasil kajian mendapati persepsi positif diberikan oleh pelajar terhadap pensyarah Unit Pendidikan Islam. Sesungguhnya, usaha dalam meningkatkan keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran memerlukan kerjasama yang padu daripada pensyarahpensyarah, pihak Unit Latihan dan Pendidikan Lanjutan (ULPL) serta pihak pengurusan politeknik. 2019 Conference or Workshop Item PeerReviewed text en http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/34210/1/34208.pdf Mohd Ghazali, Mohd Ghazali (2019) Persepsi pelajar terhadap pensyarah Unit Pendidikan Islam Politeknik Tuanku Syed Sirajuddin / Norhafizah Mohd Ghazali. In: International Innovation in Teaching and Learning 2019 & Language Education Conference (i-InTeLEC 2019, 17-18 April 2019, Rainbow Paradise Beach Resort, Pulau Pinang.
institution Universiti Teknologi Mara
building Tun Abdul Razak Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Mara
content_source UiTM Institutional Repository
url_provider http://ir.uitm.edu.my/
language English
topic Total quality management in education. Total quality management in higher education
Educational evaluation
spellingShingle Total quality management in education. Total quality management in higher education
Educational evaluation
Mohd Ghazali, Mohd Ghazali
Persepsi pelajar terhadap pensyarah Unit Pendidikan Islam Politeknik Tuanku Syed Sirajuddin / Norhafizah Mohd Ghazali
description Proses pembentukan akhlak dan penerapan nilai murni dalam diri pelajar yang sering dikaitkan dengan mata pelajaran Pendidikan Islam dilihat sebagai tidak berhasil apabila penyakit sosial seperti keruntuhan akhlak dan masalah disiplin semakin menular dalam kalangan pelajar. Amalan pengajaran berkesan yang kurang dipraktikkan menyebabkan pelajar tidak menguasai kemahiran insaniah yang amat dititikberatkan pada masa kini. Oleh itu, tujuan penyelidikan ini dijalankan untuk membuat penilaian secara kritis tentang persepsi pelajar terhadap pensyarah Unit Pendidikan Islam dari sudut kaedah pengajaran, gaya interaksi dan gaya personaliti. Responden terdiri daripada 120 orang pelajar semester dua Politeknik Tuanku Syed Sirajuddin, Perlis. Kajian ini berbentuk kuantitatif yang menggunakan elemen soal selidik untuk proses pengumpulan data. Hasil kajian mendapati persepsi positif diberikan oleh pelajar terhadap pensyarah Unit Pendidikan Islam. Sesungguhnya, usaha dalam meningkatkan keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran memerlukan kerjasama yang padu daripada pensyarahpensyarah, pihak Unit Latihan dan Pendidikan Lanjutan (ULPL) serta pihak pengurusan politeknik.
format Conference or Workshop Item
author Mohd Ghazali, Mohd Ghazali
author_facet Mohd Ghazali, Mohd Ghazali
author_sort Mohd Ghazali, Mohd Ghazali
title Persepsi pelajar terhadap pensyarah Unit Pendidikan Islam Politeknik Tuanku Syed Sirajuddin / Norhafizah Mohd Ghazali
title_short Persepsi pelajar terhadap pensyarah Unit Pendidikan Islam Politeknik Tuanku Syed Sirajuddin / Norhafizah Mohd Ghazali
title_full Persepsi pelajar terhadap pensyarah Unit Pendidikan Islam Politeknik Tuanku Syed Sirajuddin / Norhafizah Mohd Ghazali
title_fullStr Persepsi pelajar terhadap pensyarah Unit Pendidikan Islam Politeknik Tuanku Syed Sirajuddin / Norhafizah Mohd Ghazali
title_full_unstemmed Persepsi pelajar terhadap pensyarah Unit Pendidikan Islam Politeknik Tuanku Syed Sirajuddin / Norhafizah Mohd Ghazali
title_sort persepsi pelajar terhadap pensyarah unit pendidikan islam politeknik tuanku syed sirajuddin / norhafizah mohd ghazali
publishDate 2019
url http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/34210/1/34208.pdf
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/34210/
_version_ 1685651163175714816
score 13.19449