Hubungan public service motivation (PSM) dengan komitmen kakitangan awam: kajian ke atas badan berkanun di negeri Kedah / Sharifuzah Osman and Nor Azizah Zainal Abidin

Usaha kerajaan dalam meningkat kualiti perkhidmatan awam di negara ini tidak pernah berhenti malah sentiasa diperhebatkan dari masa ke semasa. Di bawah kepimpinan Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak, kualiti system penyampaian amat ditekankan. Tagline Satu Malaysia: rakyat didahulukan, prestasi diutama...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Osman, Sharifuzah, Zainal Abidin, Nor Azizah
Format: Conference or Workshop Item
Language:Malay
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/33508/1/33508.pdf
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/33508/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.uitm.ir.33508
record_format eprints
spelling my.uitm.ir.335082020-08-13T06:38:45Z http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/33508/ Hubungan public service motivation (PSM) dengan komitmen kakitangan awam: kajian ke atas badan berkanun di negeri Kedah / Sharifuzah Osman and Nor Azizah Zainal Abidin Osman, Sharifuzah Zainal Abidin, Nor Azizah Public administration Local government Usaha kerajaan dalam meningkat kualiti perkhidmatan awam di negara ini tidak pernah berhenti malah sentiasa diperhebatkan dari masa ke semasa. Di bawah kepimpinan Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak, kualiti system penyampaian amat ditekankan. Tagline Satu Malaysia: rakyat didahulukan, prestasi diutamakan merupakan petunjuk bahawa kerajaan amat komited terhadap usaha-usaha meningkatkan sistem penyampaian awam. Walau bagaimanapun, pencapaian matlamat tersebut memerlukan kesungguhan dan motivasi yang tinggi daripada penjawat awam. Tanpa pembolehubah tersebut, peranan sektor awam selaku pemudahcara kepada penciptaan kekayaan negara dan pemelihara kemaslahatan rakyat mungkin tidak dapat dilaksanakan dengan cekap dan berkesan. Kajian berkenaan motivasi dalam kalangan penjawat awam terutamanya di Barat mendapati bahawa komitmen kerja penjawat awam didorong oleh motif ingin berbakti dan menyediakan perkhidmatan yang terbaik kepada rakyat. Motif sedemikian dirujuk sebagai Public Service Motivation (PSM) oleh James L. Perry dan Lois Recascino Wise (1990). Kertas kerja ini akan membincangkan tentang (i) tahap PSM dan komitmen terhadap organisasi dan (ii) hubungan antara PSM dengan komitmen kerja penjawat awam berdasarkan hasil kajian yang telah dilaksanakan ke atas sebuah badan berkanun di negeri Kedah. 2010 Conference or Workshop Item PeerReviewed text ms http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/33508/1/33508.pdf Osman, Sharifuzah and Zainal Abidin, Nor Azizah (2010) Hubungan public service motivation (PSM) dengan komitmen kakitangan awam: kajian ke atas badan berkanun di negeri Kedah / Sharifuzah Osman and Nor Azizah Zainal Abidin. In: ICOPS 2010 : International Conference on Public Polices & Social Sciences : E-Proceedings, 26 to 27 May 2010, SP Inn Hotel, Sungai Petani Kedah, Malaysia.
institution Universiti Teknologi Mara
building Tun Abdul Razak Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Mara
content_source UiTM Institutional Repository
url_provider http://ir.uitm.edu.my/
language Malay
topic Public administration
Local government
spellingShingle Public administration
Local government
Osman, Sharifuzah
Zainal Abidin, Nor Azizah
Hubungan public service motivation (PSM) dengan komitmen kakitangan awam: kajian ke atas badan berkanun di negeri Kedah / Sharifuzah Osman and Nor Azizah Zainal Abidin
description Usaha kerajaan dalam meningkat kualiti perkhidmatan awam di negara ini tidak pernah berhenti malah sentiasa diperhebatkan dari masa ke semasa. Di bawah kepimpinan Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak, kualiti system penyampaian amat ditekankan. Tagline Satu Malaysia: rakyat didahulukan, prestasi diutamakan merupakan petunjuk bahawa kerajaan amat komited terhadap usaha-usaha meningkatkan sistem penyampaian awam. Walau bagaimanapun, pencapaian matlamat tersebut memerlukan kesungguhan dan motivasi yang tinggi daripada penjawat awam. Tanpa pembolehubah tersebut, peranan sektor awam selaku pemudahcara kepada penciptaan kekayaan negara dan pemelihara kemaslahatan rakyat mungkin tidak dapat dilaksanakan dengan cekap dan berkesan. Kajian berkenaan motivasi dalam kalangan penjawat awam terutamanya di Barat mendapati bahawa komitmen kerja penjawat awam didorong oleh motif ingin berbakti dan menyediakan perkhidmatan yang terbaik kepada rakyat. Motif sedemikian dirujuk sebagai Public Service Motivation (PSM) oleh James L. Perry dan Lois Recascino Wise (1990). Kertas kerja ini akan membincangkan tentang (i) tahap PSM dan komitmen terhadap organisasi dan (ii) hubungan antara PSM dengan komitmen kerja penjawat awam berdasarkan hasil kajian yang telah dilaksanakan ke atas sebuah badan berkanun di negeri Kedah.
format Conference or Workshop Item
author Osman, Sharifuzah
Zainal Abidin, Nor Azizah
author_facet Osman, Sharifuzah
Zainal Abidin, Nor Azizah
author_sort Osman, Sharifuzah
title Hubungan public service motivation (PSM) dengan komitmen kakitangan awam: kajian ke atas badan berkanun di negeri Kedah / Sharifuzah Osman and Nor Azizah Zainal Abidin
title_short Hubungan public service motivation (PSM) dengan komitmen kakitangan awam: kajian ke atas badan berkanun di negeri Kedah / Sharifuzah Osman and Nor Azizah Zainal Abidin
title_full Hubungan public service motivation (PSM) dengan komitmen kakitangan awam: kajian ke atas badan berkanun di negeri Kedah / Sharifuzah Osman and Nor Azizah Zainal Abidin
title_fullStr Hubungan public service motivation (PSM) dengan komitmen kakitangan awam: kajian ke atas badan berkanun di negeri Kedah / Sharifuzah Osman and Nor Azizah Zainal Abidin
title_full_unstemmed Hubungan public service motivation (PSM) dengan komitmen kakitangan awam: kajian ke atas badan berkanun di negeri Kedah / Sharifuzah Osman and Nor Azizah Zainal Abidin
title_sort hubungan public service motivation (psm) dengan komitmen kakitangan awam: kajian ke atas badan berkanun di negeri kedah / sharifuzah osman and nor azizah zainal abidin
publishDate 2010
url http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/33508/1/33508.pdf
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/33508/
_version_ 1685651068128591872
score 13.18916