Keberkesanan perkhidmatan meja rujukan di perpustakaan / Abdul Ismail Mohd Jawi

Perkhidmatan meja rujukan telah bertapak bertahun lamanya dalam memenuhi keperluan memberikan bantuan serta informasi dikalangan sebilangan kecil mahupun besar individu tertentu.. Perkhidmatan ini telah berubah dan berevolusi daripada segi konvensional sehinggalah kepada pengurusan meja rujukan seca...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mohd Jawi, Abdul Ismail
Format: Student Project
Language:English
Published: 2006
Subjects:
Online Access:http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/32193/1/PPb_ABDUL%20ISMAIL%20IM%2006_5.pdf
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/32193/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Perkhidmatan meja rujukan telah bertapak bertahun lamanya dalam memenuhi keperluan memberikan bantuan serta informasi dikalangan sebilangan kecil mahupun besar individu tertentu.. Perkhidmatan ini telah berubah dan berevolusi daripada segi konvensional sehinggalah kepada pengurusan meja rujukan secara "on-line" dalam membantu serta memanfaatkan pengguna dalam pelbagai permasalahan seperti proses pencarian maklumat serta pencarian bahan-bahan.. Perkhidmatan meja rujukan juga boleh di definisikan sebagai satu pusat perkhidmatan di dalam perpustakaan yang menyediakan atau membekalkan jawapan terhadap soalan-soalan yang bercirikan informasi serta arahan berkaitan dengan cara-cara menggunakan sumber-sumber di perpustakaan. Meja rujukan biasanya dikendalikan oleh pustakawan profesional yang terlatih, berpengetahuan serta berkemahiran dalam selok belok perpustakan serta asas-asas kepustakawanan. Apabila seseorang individu mempunyai pertanyaan berkenaan dengan bagaimana untuk mencari maklumat tertentu atau cara-cara untuk menggunakan sebarang perkhidmatan di dalam perpustakaan, mereka bolehlah mendapatkan bantuan atau tunjuk ajar dari pustakawan rujukan yang ditempatkan di meja rujukan. Fungsi dan peranan meja rujukan adalah tidak lebih dari sebagai pusat krisis yang menangani permasalahan yang dihadapi oleh pengguna di perpustakaan, sebagai penyiasatan dan sumber ramalan serta sebagai unit maklumat dan komunikasi. Perkhidmatan meja rujukan juga telah menjangkau tahap yang kritikal dalam proses evolusinya, di mana dengan penggunaan dan pertumbuhan sistem teknologi maklumat yang kian pesat, peningkatan dari segi permintaan dan harapan daripada pengguna perpustakaan, telah mendorong kepada perubahan yang lebih menjurus ke arah mengendalikan pengguna berbanding dengan mengendalikan teknologi.