Sumpah Orang Minyak (1958) : sinematografi hitam putih dalam konteks genre seram / Muhammad Asyraf Md Ali
Analisis dalam kajian ini adalah usaha mencari aspek sinematografi hitam putih di dalam filem Melayu. Definasi sinematografi ditinjau supaya penyampaian imej dari pengarah fotografi iaitu Abu Bakar Ali di dalam filem Sumpahan Orang Minyak (1958) arahan P. Ramlee. Konsep sinematografi sebagai satu me...
Saved in:
Main Author: | Md Ali, Muhammad Asyraf |
---|---|
Format: | Student Project |
Language: | English |
Published: |
Faculty of Film, Theatre and Animation
2016
|
Online Access: | http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/16866/2/PPb_MUHAMMAD%20ASYRAF%20MD%20ALI%20FF%2016_5.pdf http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/16866/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Similar Items
-
Komposisi tari melayu dalam filem P. Ramlee Sumpah Orang Minyak (1958): analisis terhadap tarian Tudung Periuk
by: Sharip Zainal Sagkif Shek, et al.
Published: (2020) -
Genre filem seram Hollywood yang mempertengahkan watak ibu tunggal dalam konteks tekanan
by: Salaus, E.
Published: (2007) -
Baju putih hitam Naufal
by: Dziyaul Afnan, Abdul Rahman
Published: (2017) -
Kerusi hitam bertukar putih
by: Kadir Dikoh, et al.
Published: (2009) -
Kasut Hitam Atau Putih Ya?
by: Utusan Malaysia
Published: (2019)