Sumpah Orang Minyak (1958) : sinematografi hitam putih dalam konteks genre seram / Muhammad Asyraf Md Ali

Analisis dalam kajian ini adalah usaha mencari aspek sinematografi hitam putih di dalam filem Melayu. Definasi sinematografi ditinjau supaya penyampaian imej dari pengarah fotografi iaitu Abu Bakar Ali di dalam filem Sumpahan Orang Minyak (1958) arahan P. Ramlee. Konsep sinematografi sebagai satu me...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Md Ali, Muhammad Asyraf
Format: Student Project
Language:English
Published: Faculty of Film, Theatre and Animation 2016
Online Access:http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/16866/2/PPb_MUHAMMAD%20ASYRAF%20MD%20ALI%20FF%2016_5.pdf
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/16866/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.uitm.ir.16866
record_format eprints
spelling my.uitm.ir.168662019-06-17T06:32:34Z http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/16866/ Sumpah Orang Minyak (1958) : sinematografi hitam putih dalam konteks genre seram / Muhammad Asyraf Md Ali Md Ali, Muhammad Asyraf Analisis dalam kajian ini adalah usaha mencari aspek sinematografi hitam putih di dalam filem Melayu. Definasi sinematografi ditinjau supaya penyampaian imej dari pengarah fotografi iaitu Abu Bakar Ali di dalam filem Sumpahan Orang Minyak (1958) arahan P. Ramlee. Konsep sinematografi sebagai satu medium penyampaian naratif penceritaan diberi perhatian yang wajar dan tinjauan aspek tersebut dapat dijadikan ukuran untuk menetapkan tahap keberkesanan aspek sinematografi di dalam pembikinan filem khususnya filem hitam putih. Filem ini dipilih kerana tiada kajian mengenai teknik sinematografi hitam putih sedangkan filem ini adalah filem Melayu hitam putih pertama memenangi anugerah sinematografi hitam putih terbaik (1958) di Festival Filem Asia Pasifik ke-5 di Manila. Kebanyakan kajian sinematografi dikaji adalah dari filem Ibu Mertuaku, Semerah Padi, Antara Dua Darjat, Hang Jebat dan Dang Anom hasil penulisan Hamsah Mohammad (2000) dan Anuar Nor Arai (2007). Kajian tersebut lebih membincangkan sudut pengarahan dan sinematografi P. Ramlee dan Hussien Haniff terhadap sinematografi filem hitam putihnya. Kajian yang bertajuk Sumpah Orang Minyak (1958) : Sinematografi Hitam Putih Dalam Konteks Genre arahan P. Ramlee adalah satu kajian mengenai penyampaian aspek sinematografi di dalam filem hitam putih. Justeru, kajian ini akan membincangkan mengenai aspek sinematografi iaitu komposisi, pencahayaan dan film stock. Faculty of Film, Theatre and Animation 2016 Student Project NonPeerReviewed text en http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/16866/2/PPb_MUHAMMAD%20ASYRAF%20MD%20ALI%20FF%2016_5.pdf Md Ali, Muhammad Asyraf (2016) Sumpah Orang Minyak (1958) : sinematografi hitam putih dalam konteks genre seram / Muhammad Asyraf Md Ali. [Student Project] (Unpublished)
institution Universiti Teknologi Mara
building Tun Abdul Razak Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Mara
content_source UiTM Institutional Repository
url_provider http://ir.uitm.edu.my/
language English
description Analisis dalam kajian ini adalah usaha mencari aspek sinematografi hitam putih di dalam filem Melayu. Definasi sinematografi ditinjau supaya penyampaian imej dari pengarah fotografi iaitu Abu Bakar Ali di dalam filem Sumpahan Orang Minyak (1958) arahan P. Ramlee. Konsep sinematografi sebagai satu medium penyampaian naratif penceritaan diberi perhatian yang wajar dan tinjauan aspek tersebut dapat dijadikan ukuran untuk menetapkan tahap keberkesanan aspek sinematografi di dalam pembikinan filem khususnya filem hitam putih. Filem ini dipilih kerana tiada kajian mengenai teknik sinematografi hitam putih sedangkan filem ini adalah filem Melayu hitam putih pertama memenangi anugerah sinematografi hitam putih terbaik (1958) di Festival Filem Asia Pasifik ke-5 di Manila. Kebanyakan kajian sinematografi dikaji adalah dari filem Ibu Mertuaku, Semerah Padi, Antara Dua Darjat, Hang Jebat dan Dang Anom hasil penulisan Hamsah Mohammad (2000) dan Anuar Nor Arai (2007). Kajian tersebut lebih membincangkan sudut pengarahan dan sinematografi P. Ramlee dan Hussien Haniff terhadap sinematografi filem hitam putihnya. Kajian yang bertajuk Sumpah Orang Minyak (1958) : Sinematografi Hitam Putih Dalam Konteks Genre arahan P. Ramlee adalah satu kajian mengenai penyampaian aspek sinematografi di dalam filem hitam putih. Justeru, kajian ini akan membincangkan mengenai aspek sinematografi iaitu komposisi, pencahayaan dan film stock.
format Student Project
author Md Ali, Muhammad Asyraf
spellingShingle Md Ali, Muhammad Asyraf
Sumpah Orang Minyak (1958) : sinematografi hitam putih dalam konteks genre seram / Muhammad Asyraf Md Ali
author_facet Md Ali, Muhammad Asyraf
author_sort Md Ali, Muhammad Asyraf
title Sumpah Orang Minyak (1958) : sinematografi hitam putih dalam konteks genre seram / Muhammad Asyraf Md Ali
title_short Sumpah Orang Minyak (1958) : sinematografi hitam putih dalam konteks genre seram / Muhammad Asyraf Md Ali
title_full Sumpah Orang Minyak (1958) : sinematografi hitam putih dalam konteks genre seram / Muhammad Asyraf Md Ali
title_fullStr Sumpah Orang Minyak (1958) : sinematografi hitam putih dalam konteks genre seram / Muhammad Asyraf Md Ali
title_full_unstemmed Sumpah Orang Minyak (1958) : sinematografi hitam putih dalam konteks genre seram / Muhammad Asyraf Md Ali
title_sort sumpah orang minyak (1958) : sinematografi hitam putih dalam konteks genre seram / muhammad asyraf md ali
publisher Faculty of Film, Theatre and Animation
publishDate 2016
url http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/16866/2/PPb_MUHAMMAD%20ASYRAF%20MD%20ALI%20FF%2016_5.pdf
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/16866/
_version_ 1685648863233310720
score 13.188404