Bagaimana pengiklanan televisyen dan suratkhabar menjadikan kanak kanak 3 hingga 12 tahun sebagai daya tarikan dalam iklan mereka / Mohd Sukri Che Hamid

Pemilihan tesis yang bertajuk "Penggunaan kanak kanak 3 hingga 12 tahun dalam periklanan televisyen dan surat khabar di Malaysia" menjadi pilihan saya kerana topik ini sungguh menarik. Tujuannya adalah untuk melihat dan mengkaji sejauh manakah penglibatan kanak kanak dalam iklan. Mengapa m...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Che Hamid, Mohd Sukri
Format: Thesis
Language:English
Published: 2000
Subjects:
Online Access:http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/14700/1/TD_MOHD%20SUKRI%20CHE%20HAMID%20AD%2000_5.pdf
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/14700/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.uitm.ir.14700
record_format eprints
spelling my.uitm.ir.147002016-09-21T04:46:35Z http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/14700/ Bagaimana pengiklanan televisyen dan suratkhabar menjadikan kanak kanak 3 hingga 12 tahun sebagai daya tarikan dalam iklan mereka / Mohd Sukri Che Hamid Che Hamid, Mohd Sukri Multimedia art Commercial art. Advertising art Pemilihan tesis yang bertajuk "Penggunaan kanak kanak 3 hingga 12 tahun dalam periklanan televisyen dan surat khabar di Malaysia" menjadi pilihan saya kerana topik ini sungguh menarik. Tujuannya adalah untuk melihat dan mengkaji sejauh manakah penglibatan kanak kanak dalam iklan. Mengapa mereka menjadi visual pilihan. Apakah ciri ciri menarik yang ada pada kanak kanak. Hubungan kanak kanak dengan keluarga, budaya dan persekitaran. Pihak pengiklan mendapati kanak kanak mampu mencuit hati pengguna dan penonton. Kaedah yang digunakan ialah dengan meneliti, membuat kajian dan menghuraikannya. Kenapa kanak kanak dimasukkan dalam beberapa jenis iklan, mengapa mereka dimasukkan dan apakah mesej yang mahu disampaikan. Sejauh mana keberkesanan iklan tersebut. Apakah badan dan akta yang terlibat. Bagaimana periklanan pada zaman dahulu dan perbezaan dengan sekarang. Stesen televisyen menjadi tumpuan pengiklan diikuti surat khabar, radio dan majalah. Periklanan televisyen paling banyak dibuat. Hasil keputusan mendapati kanak kanak memang dieksploitasi sepenuhnya untuk kepentingan pengiklan. Kanak kanak tidak sahaja ditumpukan pada iklan susu dan makanan ringan malah telah dimasukkan dalam iklan perbankan, pengangkutan dan sebagainya. Skop telah diperkembangkan.Kesimpulannya kanak kanak dan iklan memang tidak boleh dipisahkan kerana kanak kanak mempunyai daya pujuk yang cukup berjaya sebab itulah mereka telah dimasukkan kedalam pelbagai jenis iklan. Apa yang membimbangkan ialah tidak ada kawalan yang betul betul dibuat keatas iklan iklan mengelirukan ini walaupun telah diwujudkan badan dan pihak yang bertanggungjawab. Persoalan ini masih tidak terjawab sehingga ke hari ini. Penulis mendapati ada pihak yang cuba mengupas isu ini contohnya Persatuan Pengguna Kebangsaan (FOMCA) tetapi usaha mereka tidak mempunyai jalan penyelesaian. Rumusan yang boleh dibuat ialah penggunaan kanak kanak dalam iklan berleluasa dan masih lagi pada tahap yang dapat dikawal. Belum terdapat lagi iklan yang betul betul menghentam budaya dan adat Timur atau menyentuh isu isu sensitif seperti politik. Tahap disclaimer (pernyataan yang dibuat berfungsi untuk memberi maklumat, penerangan yang mempunyai potensi untuk disalah anggap, atau kenyataan mengelirukan didalam sesuatu iklan) yang masih dibawah paras bahaya. Walaupun. ianya masih belum diperingkat serins tapi langkah berjaga jaga harus diambil secepat mungkin. Jangan biarkan pihak pengiklan menggunakan kanak kanak sebagai daya pemujuk sesuka hati. Kalau pihak berkuasa tidak mulakan sekarang sudah pasti jalan penyelesaian tidak akan terhasil. 2000 Thesis NonPeerReviewed text en http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/14700/1/TD_MOHD%20SUKRI%20CHE%20HAMID%20AD%2000_5.pdf Che Hamid, Mohd Sukri (2000) Bagaimana pengiklanan televisyen dan suratkhabar menjadikan kanak kanak 3 hingga 12 tahun sebagai daya tarikan dalam iklan mereka / Mohd Sukri Che Hamid. Degree thesis, Universiti Teknologi MARA.
institution Universiti Teknologi Mara
building Tun Abdul Razak Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Mara
content_source UiTM Institutional Repository
url_provider http://ir.uitm.edu.my/
language English
topic Multimedia art
Commercial art. Advertising art
spellingShingle Multimedia art
Commercial art. Advertising art
Che Hamid, Mohd Sukri
Bagaimana pengiklanan televisyen dan suratkhabar menjadikan kanak kanak 3 hingga 12 tahun sebagai daya tarikan dalam iklan mereka / Mohd Sukri Che Hamid
description Pemilihan tesis yang bertajuk "Penggunaan kanak kanak 3 hingga 12 tahun dalam periklanan televisyen dan surat khabar di Malaysia" menjadi pilihan saya kerana topik ini sungguh menarik. Tujuannya adalah untuk melihat dan mengkaji sejauh manakah penglibatan kanak kanak dalam iklan. Mengapa mereka menjadi visual pilihan. Apakah ciri ciri menarik yang ada pada kanak kanak. Hubungan kanak kanak dengan keluarga, budaya dan persekitaran. Pihak pengiklan mendapati kanak kanak mampu mencuit hati pengguna dan penonton. Kaedah yang digunakan ialah dengan meneliti, membuat kajian dan menghuraikannya. Kenapa kanak kanak dimasukkan dalam beberapa jenis iklan, mengapa mereka dimasukkan dan apakah mesej yang mahu disampaikan. Sejauh mana keberkesanan iklan tersebut. Apakah badan dan akta yang terlibat. Bagaimana periklanan pada zaman dahulu dan perbezaan dengan sekarang. Stesen televisyen menjadi tumpuan pengiklan diikuti surat khabar, radio dan majalah. Periklanan televisyen paling banyak dibuat. Hasil keputusan mendapati kanak kanak memang dieksploitasi sepenuhnya untuk kepentingan pengiklan. Kanak kanak tidak sahaja ditumpukan pada iklan susu dan makanan ringan malah telah dimasukkan dalam iklan perbankan, pengangkutan dan sebagainya. Skop telah diperkembangkan.Kesimpulannya kanak kanak dan iklan memang tidak boleh dipisahkan kerana kanak kanak mempunyai daya pujuk yang cukup berjaya sebab itulah mereka telah dimasukkan kedalam pelbagai jenis iklan. Apa yang membimbangkan ialah tidak ada kawalan yang betul betul dibuat keatas iklan iklan mengelirukan ini walaupun telah diwujudkan badan dan pihak yang bertanggungjawab. Persoalan ini masih tidak terjawab sehingga ke hari ini. Penulis mendapati ada pihak yang cuba mengupas isu ini contohnya Persatuan Pengguna Kebangsaan (FOMCA) tetapi usaha mereka tidak mempunyai jalan penyelesaian. Rumusan yang boleh dibuat ialah penggunaan kanak kanak dalam iklan berleluasa dan masih lagi pada tahap yang dapat dikawal. Belum terdapat lagi iklan yang betul betul menghentam budaya dan adat Timur atau menyentuh isu isu sensitif seperti politik. Tahap disclaimer (pernyataan yang dibuat berfungsi untuk memberi maklumat, penerangan yang mempunyai potensi untuk disalah anggap, atau kenyataan mengelirukan didalam sesuatu iklan) yang masih dibawah paras bahaya. Walaupun. ianya masih belum diperingkat serins tapi langkah berjaga jaga harus diambil secepat mungkin. Jangan biarkan pihak pengiklan menggunakan kanak kanak sebagai daya pemujuk sesuka hati. Kalau pihak berkuasa tidak mulakan sekarang sudah pasti jalan penyelesaian tidak akan terhasil.
format Thesis
author Che Hamid, Mohd Sukri
author_facet Che Hamid, Mohd Sukri
author_sort Che Hamid, Mohd Sukri
title Bagaimana pengiklanan televisyen dan suratkhabar menjadikan kanak kanak 3 hingga 12 tahun sebagai daya tarikan dalam iklan mereka / Mohd Sukri Che Hamid
title_short Bagaimana pengiklanan televisyen dan suratkhabar menjadikan kanak kanak 3 hingga 12 tahun sebagai daya tarikan dalam iklan mereka / Mohd Sukri Che Hamid
title_full Bagaimana pengiklanan televisyen dan suratkhabar menjadikan kanak kanak 3 hingga 12 tahun sebagai daya tarikan dalam iklan mereka / Mohd Sukri Che Hamid
title_fullStr Bagaimana pengiklanan televisyen dan suratkhabar menjadikan kanak kanak 3 hingga 12 tahun sebagai daya tarikan dalam iklan mereka / Mohd Sukri Che Hamid
title_full_unstemmed Bagaimana pengiklanan televisyen dan suratkhabar menjadikan kanak kanak 3 hingga 12 tahun sebagai daya tarikan dalam iklan mereka / Mohd Sukri Che Hamid
title_sort bagaimana pengiklanan televisyen dan suratkhabar menjadikan kanak kanak 3 hingga 12 tahun sebagai daya tarikan dalam iklan mereka / mohd sukri che hamid
publishDate 2000
url http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/14700/1/TD_MOHD%20SUKRI%20CHE%20HAMID%20AD%2000_5.pdf
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/14700/
_version_ 1685648556961038336
score 13.18916