Pelajar tahfiz: isu dan cadangan / Hisam Satari
Pendidikan al-Quran telah wujud sejak berabad lamanya bermula ketika Nabi Muhammad s.a.w sedang beribadat di Gua Hira’ (Kamarul Azmi & Aderi 2015). Peristiwa pengumpulan al-Quran sejak dari zaman Khalifah Islam yang pertama dan ketiga juga menggambarkan kepedulian pemimpin kepada kemuliaan al-Qu...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Monograph |
Language: | English |
Published: |
Universiti Teknologi MARA, Negeri Sembilan
2024
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/106957/1/106957.pdf https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/106957/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.uitm.ir.106957 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uitm.ir.1069572024-11-28T09:58:15Z https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/106957/ Pelajar tahfiz: isu dan cadangan / Hisam Satari Satari, Hisam Islam Pendidikan al-Quran telah wujud sejak berabad lamanya bermula ketika Nabi Muhammad s.a.w sedang beribadat di Gua Hira’ (Kamarul Azmi & Aderi 2015). Peristiwa pengumpulan al-Quran sejak dari zaman Khalifah Islam yang pertama dan ketiga juga menggambarkan kepedulian pemimpin kepada kemuliaan al-Quran yang wajib dijaga dalam hati-hati umat Islam sepanjang zaman sehingga hari kiamat. Kewujudan pusat-pusat tahfiz di seluruh pelusuk dunia juga menggambarkan satu langkah untuk memastikan supaya kitab suci al-Quran sentiasa hidup dan dijadikan sebagai pedoman kehidupan. Walaupun terdapat isu kelemahan pendidikan tahfiz ini, kecenderungan ibu bapa menghantar anak mereka ke pusat-pusat pendidikan tahfiz semakin bertambah kerana melihat kepada kelebihan yang akan dinikmati dari segi ganjaran dan kelebihan di sisi Allah Taala. Universiti Teknologi MARA, Negeri Sembilan 2024-11 Monograph NonPeerReviewed text en https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/106957/1/106957.pdf Pelajar tahfiz: isu dan cadangan / Hisam Satari. (2024) Bulletin. Universiti Teknologi MARA, Negeri Sembilan. |
institution |
Universiti Teknologi Mara |
building |
Tun Abdul Razak Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Mara |
content_source |
UiTM Institutional Repository |
url_provider |
http://ir.uitm.edu.my/ |
language |
English |
topic |
Islam |
spellingShingle |
Islam Satari, Hisam Pelajar tahfiz: isu dan cadangan / Hisam Satari |
description |
Pendidikan al-Quran telah wujud sejak berabad lamanya bermula ketika Nabi Muhammad s.a.w sedang beribadat di Gua Hira’ (Kamarul Azmi & Aderi 2015). Peristiwa pengumpulan al-Quran sejak dari zaman Khalifah Islam yang pertama dan ketiga juga menggambarkan kepedulian pemimpin kepada kemuliaan al-Quran yang wajib dijaga dalam hati-hati umat Islam sepanjang zaman sehingga hari kiamat. Kewujudan pusat-pusat tahfiz di seluruh pelusuk dunia juga menggambarkan satu langkah untuk memastikan supaya kitab suci al-Quran sentiasa hidup dan dijadikan sebagai pedoman kehidupan. Walaupun terdapat isu kelemahan pendidikan tahfiz ini, kecenderungan ibu bapa menghantar anak mereka ke pusat-pusat pendidikan tahfiz semakin bertambah kerana melihat kepada kelebihan yang akan dinikmati dari segi ganjaran dan kelebihan di sisi Allah Taala. |
format |
Monograph |
author |
Satari, Hisam |
author_facet |
Satari, Hisam |
author_sort |
Satari, Hisam |
title |
Pelajar tahfiz: isu dan cadangan / Hisam Satari |
title_short |
Pelajar tahfiz: isu dan cadangan / Hisam Satari |
title_full |
Pelajar tahfiz: isu dan cadangan / Hisam Satari |
title_fullStr |
Pelajar tahfiz: isu dan cadangan / Hisam Satari |
title_full_unstemmed |
Pelajar tahfiz: isu dan cadangan / Hisam Satari |
title_sort |
pelajar tahfiz: isu dan cadangan / hisam satari |
publisher |
Universiti Teknologi MARA, Negeri Sembilan |
publishDate |
2024 |
url |
https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/106957/1/106957.pdf https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/106957/ |
_version_ |
1817847383014244352 |
score |
13.219503 |