Tahap pencapaian murid-murid tahun enam dalam modul khatam al-Quran j-QAF: satu kajian di sekolah kebangsaan daerah Kuala Muda, Yan

Kajian ini dilakukan ke atas 3443 orang murid daripada 23 buah sekolah kebangsaan di dalam daerah Kuala Muda Yan kedah. Mereka terdiri daripada murid lelaki dan perempuan generasi pertama program j-QAF kohort 2005. Tujuan utama kajian ini adalah untuk mengetahui tahap pencapaian literasi al-...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Fairuz Samsudin,
Format: Thesis
Published: 2011
Subjects:
Online Access:http://library.oum.edu.my/repository/664/1/tahap_fairuz.pdf
http://library.oum.edu.my/repository/664/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.oum.664
record_format eprints
spelling my.oum.6642021-06-01T06:59:36Z Tahap pencapaian murid-murid tahun enam dalam modul khatam al-Quran j-QAF: satu kajian di sekolah kebangsaan daerah Kuala Muda, Yan Fairuz Samsudin, LB1501 Primary Education Kajian ini dilakukan ke atas 3443 orang murid daripada 23 buah sekolah kebangsaan di dalam daerah Kuala Muda Yan kedah. Mereka terdiri daripada murid lelaki dan perempuan generasi pertama program j-QAF kohort 2005. Tujuan utama kajian ini adalah untuk mengetahui tahap pencapaian literasi al-Quran secara keseluruhan daripada murid berdasarkan kepada Modul Khatam al-Quran j-QAF. Penyelidikan ini juga dijalankan untuk mengetahui apakah terdapat perbezaan tahap kebolehan bacaan al-Quran dikalangan murid berdasarkan jantina, lokasi sekolah dan skor markah bacaan mereka. Selain itu kajian ini cuba melihat peningkatan prestasi murid yang berlaku antara enam bulan pertama persekolahan dan enam bulan kedua persekolahan. Data yang dikumpul dianalisis menggunakan SPSS (Statistical Package For Social Science) versi 17 dan Mcrosoft Exel 2007. Analisis deskriptif digunakan untuk memberi tafsiran kepada data dan seterusnya menjawab persoalan kajian. Analisis mendapati 81% murid telah menguasai bacaan al-quran dan 18.4% murid masih di dalam sukatan Iqra satu hingga enam. Kemampuan murid dalam penguasaan bacaan al-Quran berada ditahap yang memuaskan. Kajian ini juga mendapati wujudnya peningkatan yang positif dalam literasi al-Quran murid antara enam bulan pertama persekolahan dan enam bulan kedua persekolahan. Walaubagaimanapun, matlamat utama program ini untuk 100% khatam al-Quran belum tercapai kerana masih terdapat 0.78% murid yang gagal menghabiskan sukatan khatam al-Quran bersama guru. Jumlah ini walaupun kecil, namun ia memerlukan perhatian segera agar tidak berlaku lagi keciciran pada masa akan datang. (Abstract by author) 2011 Thesis NonPeerReviewed text http://library.oum.edu.my/repository/664/1/tahap_fairuz.pdf Fairuz Samsudin, (2011) Tahap pencapaian murid-murid tahun enam dalam modul khatam al-Quran j-QAF: satu kajian di sekolah kebangsaan daerah Kuala Muda, Yan. Masters thesis, Open University Malaysia. http://library.oum.edu.my/repository/664/
institution Open University Malaysia
building OUM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Open University Malaysia
content_source OUM Knowledge Repository
url_provider http://library.oum.edu.my/repository/
topic LB1501 Primary Education
spellingShingle LB1501 Primary Education
Fairuz Samsudin,
Tahap pencapaian murid-murid tahun enam dalam modul khatam al-Quran j-QAF: satu kajian di sekolah kebangsaan daerah Kuala Muda, Yan
description Kajian ini dilakukan ke atas 3443 orang murid daripada 23 buah sekolah kebangsaan di dalam daerah Kuala Muda Yan kedah. Mereka terdiri daripada murid lelaki dan perempuan generasi pertama program j-QAF kohort 2005. Tujuan utama kajian ini adalah untuk mengetahui tahap pencapaian literasi al-Quran secara keseluruhan daripada murid berdasarkan kepada Modul Khatam al-Quran j-QAF. Penyelidikan ini juga dijalankan untuk mengetahui apakah terdapat perbezaan tahap kebolehan bacaan al-Quran dikalangan murid berdasarkan jantina, lokasi sekolah dan skor markah bacaan mereka. Selain itu kajian ini cuba melihat peningkatan prestasi murid yang berlaku antara enam bulan pertama persekolahan dan enam bulan kedua persekolahan. Data yang dikumpul dianalisis menggunakan SPSS (Statistical Package For Social Science) versi 17 dan Mcrosoft Exel 2007. Analisis deskriptif digunakan untuk memberi tafsiran kepada data dan seterusnya menjawab persoalan kajian. Analisis mendapati 81% murid telah menguasai bacaan al-quran dan 18.4% murid masih di dalam sukatan Iqra satu hingga enam. Kemampuan murid dalam penguasaan bacaan al-Quran berada ditahap yang memuaskan. Kajian ini juga mendapati wujudnya peningkatan yang positif dalam literasi al-Quran murid antara enam bulan pertama persekolahan dan enam bulan kedua persekolahan. Walaubagaimanapun, matlamat utama program ini untuk 100% khatam al-Quran belum tercapai kerana masih terdapat 0.78% murid yang gagal menghabiskan sukatan khatam al-Quran bersama guru. Jumlah ini walaupun kecil, namun ia memerlukan perhatian segera agar tidak berlaku lagi keciciran pada masa akan datang. (Abstract by author)
format Thesis
author Fairuz Samsudin,
author_facet Fairuz Samsudin,
author_sort Fairuz Samsudin,
title Tahap pencapaian murid-murid tahun enam dalam modul khatam al-Quran j-QAF: satu kajian di sekolah kebangsaan daerah Kuala Muda, Yan
title_short Tahap pencapaian murid-murid tahun enam dalam modul khatam al-Quran j-QAF: satu kajian di sekolah kebangsaan daerah Kuala Muda, Yan
title_full Tahap pencapaian murid-murid tahun enam dalam modul khatam al-Quran j-QAF: satu kajian di sekolah kebangsaan daerah Kuala Muda, Yan
title_fullStr Tahap pencapaian murid-murid tahun enam dalam modul khatam al-Quran j-QAF: satu kajian di sekolah kebangsaan daerah Kuala Muda, Yan
title_full_unstemmed Tahap pencapaian murid-murid tahun enam dalam modul khatam al-Quran j-QAF: satu kajian di sekolah kebangsaan daerah Kuala Muda, Yan
title_sort tahap pencapaian murid-murid tahun enam dalam modul khatam al-quran j-qaf: satu kajian di sekolah kebangsaan daerah kuala muda, yan
publishDate 2011
url http://library.oum.edu.my/repository/664/1/tahap_fairuz.pdf
http://library.oum.edu.my/repository/664/
_version_ 1702172336610869248
score 13.149126