Aplikasi moodle kit maya mari memintal dwibahasa
Murid-murid di Tahap Satu sekolah rendah dan di sekolah berkeperluan khas sering mengalami pelbagai masalah seperti masalah tingkah laku, masalah pengamatan, masalah kemahiran motor, masalah sosialisasi dan emosi Oleh itu, Aplikasi Moodle Kit Maya Mari MemintalDwibahasa terdiri daripada perisian un...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | Malay |
Published: |
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | http://irep.iium.edu.my/92699/1/MAALIC%20Cert%20Appreciation%20Dr%20Faridah%20Nazir.pdf http://irep.iium.edu.my/92699/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.iium.irep.92699 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
my.iium.irep.926992021-10-18T01:31:58Z http://irep.iium.edu.my/92699/ Aplikasi moodle kit maya mari memintal dwibahasa Nazir, Faridah LB Theory and practice of education LB1025 Teaching (principles and practices) PL5101 Malay Murid-murid di Tahap Satu sekolah rendah dan di sekolah berkeperluan khas sering mengalami pelbagai masalah seperti masalah tingkah laku, masalah pengamatan, masalah kemahiran motor, masalah sosialisasi dan emosi Oleh itu, Aplikasi Moodle Kit Maya Mari MemintalDwibahasa terdiri daripada perisian untuk latihan pemintal lidah disediakan dengan objektif agar (a) guru-guru dapat mengamalkan aktiviti berasaskan teknologi ketika proses pengajaran dan pembelajaran (PdP) di bilik darjah sebagai usaha membantu murid-murid Tahap Satu sekolah rendah dan di sekolah berkeperluan khas mencapai potensi maksimum sesuai dengan keupayaan mereka;(b) meningkatkan kemahiran mendengar, bertutur, membaca, pengamatan, tumpuan, minat dan mengurangkan stres murid murid Tahap Satu di sekolah rendah dan di sekolah pendidikan khas. Aplikasi Moodle Kit Maya Mari Memintal Dwibahasa telah diguna pakai di Sekolah Kebangsaan Taman Seri Pagi, Senawang, Negeri Sembilan dan Sekolah Menengah Pendidikan Khas Vokasional Shah Alam selama tiga bulan melalui kaedah pemerhatian ikut serta, latih tubi dan catatan. Dapatan kajian menunjukkan bahawa, murid murid Tahap Satu sekolah rendah dan di sekolah berkeperluan khas mendapat manfaat dari segi peningkatan kemahiran mendengar, bertutur, membaca, pengamatan dan koordinasi motor kasar dan halus. Aplikasi Moodle Kit Maya Mari Memintal Dwibahasa juga mampu menjadi terapi kepada murid-murid untuk menyelesaikan pelbagai masalah tingkah laku di bilik darjah kerana mengandungi aktiviti dan dilengkapi bahan yang menyeronokkan. Inovasi ini juga mempunyai kaitan dengan aspek Seni Bahasa yang memberi penekanan kepada “belajar sambil bermain” dan permainan bahasa. 2021-09-09 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed application/pdf ms http://irep.iium.edu.my/92699/1/MAALIC%20Cert%20Appreciation%20Dr%20Faridah%20Nazir.pdf Nazir, Faridah (2021) Aplikasi moodle kit maya mari memintal dwibahasa. In: 2 nd Malaysian Association of Applied Linguistics International Conference (MAALIC, 8-10 September 2021, Virtual. (Unpublished) |
institution |
Universiti Islam Antarabangsa Malaysia |
building |
IIUM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
International Islamic University Malaysia |
content_source |
IIUM Repository (IREP) |
url_provider |
http://irep.iium.edu.my/ |
language |
Malay |
topic |
LB Theory and practice of education LB1025 Teaching (principles and practices) PL5101 Malay |
spellingShingle |
LB Theory and practice of education LB1025 Teaching (principles and practices) PL5101 Malay Nazir, Faridah Aplikasi moodle kit maya mari memintal dwibahasa |
description |
Murid-murid di Tahap Satu sekolah rendah dan di sekolah berkeperluan khas sering mengalami pelbagai masalah seperti masalah tingkah laku, masalah pengamatan, masalah kemahiran motor, masalah sosialisasi dan emosi Oleh itu, Aplikasi Moodle Kit Maya Mari MemintalDwibahasa terdiri daripada perisian untuk latihan pemintal lidah disediakan dengan objektif agar (a) guru-guru dapat mengamalkan aktiviti berasaskan teknologi ketika proses pengajaran dan pembelajaran (PdP) di bilik darjah sebagai usaha membantu murid-murid Tahap Satu sekolah rendah dan di sekolah berkeperluan khas mencapai potensi maksimum sesuai dengan keupayaan mereka;(b) meningkatkan kemahiran mendengar, bertutur, membaca, pengamatan, tumpuan, minat dan mengurangkan stres murid murid Tahap Satu di sekolah rendah dan di sekolah pendidikan khas. Aplikasi Moodle Kit Maya Mari Memintal Dwibahasa telah diguna pakai di Sekolah Kebangsaan Taman Seri Pagi, Senawang, Negeri Sembilan dan Sekolah Menengah Pendidikan Khas Vokasional Shah Alam selama tiga bulan melalui kaedah pemerhatian ikut serta, latih tubi dan catatan. Dapatan kajian menunjukkan bahawa, murid murid Tahap Satu sekolah rendah dan di sekolah berkeperluan khas mendapat manfaat dari segi peningkatan kemahiran mendengar, bertutur, membaca, pengamatan dan koordinasi motor kasar dan halus. Aplikasi Moodle Kit Maya Mari Memintal Dwibahasa juga mampu menjadi terapi kepada murid-murid untuk menyelesaikan pelbagai masalah tingkah laku di bilik darjah kerana mengandungi aktiviti dan dilengkapi bahan yang menyeronokkan. Inovasi ini juga mempunyai kaitan dengan aspek Seni Bahasa yang memberi penekanan kepada “belajar sambil bermain” dan permainan bahasa. |
format |
Conference or Workshop Item |
author |
Nazir, Faridah |
author_facet |
Nazir, Faridah |
author_sort |
Nazir, Faridah |
title |
Aplikasi moodle kit maya mari memintal dwibahasa |
title_short |
Aplikasi moodle kit maya mari memintal dwibahasa |
title_full |
Aplikasi moodle kit maya mari memintal dwibahasa |
title_fullStr |
Aplikasi moodle kit maya mari memintal dwibahasa |
title_full_unstemmed |
Aplikasi moodle kit maya mari memintal dwibahasa |
title_sort |
aplikasi moodle kit maya mari memintal dwibahasa |
publishDate |
2021 |
url |
http://irep.iium.edu.my/92699/1/MAALIC%20Cert%20Appreciation%20Dr%20Faridah%20Nazir.pdf http://irep.iium.edu.my/92699/ |
_version_ |
1715189390112718848 |
score |
13.211869 |