Komunikasi visual dalam infografik khidmat masyarakat Covid-19 di media sosial

Kajian ini dilakukan bertujuan mengenal pasti simbol visual semiotik yang digunakan dalam infografik pesanan khidmat masyarakat dan menganalisis makna sebenar yang ingin disampaikan berdasarkan pendekatan pragmatik. Data kajian menggunakan bahan infografik khidmat masyarakat mengenai isu Covid-19 “K...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Johari, Arina, Rosly, Nurul Jamilah, Hashim, Nasihah, Yahya, Maizatul Azura
Format: Conference or Workshop Item
Language:Malay
Published: Pusat Pengajian Bahasa, Tamadun dan Falsafah Universiti Utara Malaysia 2020
Subjects:
Online Access:http://irep.iium.edu.my/87178/1/IREP%201.pdf
http://irep.iium.edu.my/87178/
http://slcp.uum.edu.my/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.iium.irep.87178
record_format dspace
spelling my.iium.irep.871782020-12-29T08:58:57Z http://irep.iium.edu.my/87178/ Komunikasi visual dalam infografik khidmat masyarakat Covid-19 di media sosial Johari, Arina Rosly, Nurul Jamilah Hashim, Nasihah Yahya, Maizatul Azura H10 Societies H61.8 Communication of information L Education (General) Kajian ini dilakukan bertujuan mengenal pasti simbol visual semiotik yang digunakan dalam infografik pesanan khidmat masyarakat dan menganalisis makna sebenar yang ingin disampaikan berdasarkan pendekatan pragmatik. Data kajian menggunakan bahan infografik khidmat masyarakat mengenai isu Covid-19 “Kitalah Barisan Hadapan” yang dikongsi oleh Kementerian Pengajian Tinggi di laman rasmi Twitter pada 2 September 2020. Metode penelitian analisis ialah kualitatif dengan mengaplikasikan kerangka teori Semiotik Peirce (1839-1914) dan Teori Relevan oleh Sperber dan Wilson (1986). Dapatan kajian menunjukkan simbol visual dalam bahan kajian menepati tiga elemen yang digariskan dalam teori semiotik, iaitu bentuk, warna, dan tulisan & mesej; menginterpretasikan usaha mengajak masyarakat supaya bersama-sama membantu kerajaan sepanjang pendemik Covid-19 dengan menjaga keselamatan diri sendiri serta ahli keluarga. Ketiga-tiga elemen semiotik visual yang dikenal pasti turut memperlihatkan hubungan makna sebenar melalui penggunaan maklumat konteks dan andaian kognitif yang terdapat dalam teori Relevan. Dapatan turut meperlihatkan simbol-simbol visual dalam data kajian bersifat jelas, tidak taksa serta dapat difahami dengan mudah dan tepat oleh khalayak sekali gus menepati ciri kesan kognitif yang tinggi dan kos memproses yang rendah. Situasi ini membuktikan penggunaan kedua-dua teori dalam kajia ini telah dapat membantu memperjelas maksud simbol visual yang hendak disampaikan oleh pihak kerajaan kepada khalayak sekali gus mencapai matlamat komunikasi visual yang dikehendaki. Pusat Pengajian Bahasa, Tamadun dan Falsafah Universiti Utara Malaysia 2020-12-03 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed application/pdf ms http://irep.iium.edu.my/87178/1/IREP%201.pdf Johari, Arina and Rosly, Nurul Jamilah and Hashim, Nasihah and Yahya, Maizatul Azura (2020) Komunikasi visual dalam infografik khidmat masyarakat Covid-19 di media sosial. In: Webinar NARADATA 2020 Bahasa, Sastera dan Budaya Penyelidikan Bahasa, Sastera dan Budaya dalam Era Pandemik, 3 December 2020, Kedah, Malaysia. http://slcp.uum.edu.my/
institution Universiti Islam Antarabangsa Malaysia
building IIUM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider International Islamic University Malaysia
content_source IIUM Repository (IREP)
url_provider http://irep.iium.edu.my/
language Malay
topic H10 Societies
H61.8 Communication of information
L Education (General)
spellingShingle H10 Societies
H61.8 Communication of information
L Education (General)
Johari, Arina
Rosly, Nurul Jamilah
Hashim, Nasihah
Yahya, Maizatul Azura
Komunikasi visual dalam infografik khidmat masyarakat Covid-19 di media sosial
description Kajian ini dilakukan bertujuan mengenal pasti simbol visual semiotik yang digunakan dalam infografik pesanan khidmat masyarakat dan menganalisis makna sebenar yang ingin disampaikan berdasarkan pendekatan pragmatik. Data kajian menggunakan bahan infografik khidmat masyarakat mengenai isu Covid-19 “Kitalah Barisan Hadapan” yang dikongsi oleh Kementerian Pengajian Tinggi di laman rasmi Twitter pada 2 September 2020. Metode penelitian analisis ialah kualitatif dengan mengaplikasikan kerangka teori Semiotik Peirce (1839-1914) dan Teori Relevan oleh Sperber dan Wilson (1986). Dapatan kajian menunjukkan simbol visual dalam bahan kajian menepati tiga elemen yang digariskan dalam teori semiotik, iaitu bentuk, warna, dan tulisan & mesej; menginterpretasikan usaha mengajak masyarakat supaya bersama-sama membantu kerajaan sepanjang pendemik Covid-19 dengan menjaga keselamatan diri sendiri serta ahli keluarga. Ketiga-tiga elemen semiotik visual yang dikenal pasti turut memperlihatkan hubungan makna sebenar melalui penggunaan maklumat konteks dan andaian kognitif yang terdapat dalam teori Relevan. Dapatan turut meperlihatkan simbol-simbol visual dalam data kajian bersifat jelas, tidak taksa serta dapat difahami dengan mudah dan tepat oleh khalayak sekali gus menepati ciri kesan kognitif yang tinggi dan kos memproses yang rendah. Situasi ini membuktikan penggunaan kedua-dua teori dalam kajia ini telah dapat membantu memperjelas maksud simbol visual yang hendak disampaikan oleh pihak kerajaan kepada khalayak sekali gus mencapai matlamat komunikasi visual yang dikehendaki.
format Conference or Workshop Item
author Johari, Arina
Rosly, Nurul Jamilah
Hashim, Nasihah
Yahya, Maizatul Azura
author_facet Johari, Arina
Rosly, Nurul Jamilah
Hashim, Nasihah
Yahya, Maizatul Azura
author_sort Johari, Arina
title Komunikasi visual dalam infografik khidmat masyarakat Covid-19 di media sosial
title_short Komunikasi visual dalam infografik khidmat masyarakat Covid-19 di media sosial
title_full Komunikasi visual dalam infografik khidmat masyarakat Covid-19 di media sosial
title_fullStr Komunikasi visual dalam infografik khidmat masyarakat Covid-19 di media sosial
title_full_unstemmed Komunikasi visual dalam infografik khidmat masyarakat Covid-19 di media sosial
title_sort komunikasi visual dalam infografik khidmat masyarakat covid-19 di media sosial
publisher Pusat Pengajian Bahasa, Tamadun dan Falsafah Universiti Utara Malaysia
publishDate 2020
url http://irep.iium.edu.my/87178/1/IREP%201.pdf
http://irep.iium.edu.my/87178/
http://slcp.uum.edu.my/
_version_ 1688547771097808896
score 13.160551