EZ-Arabic 2.0 sebagai medium alternatif pembelajaran Bahasa Arab peringkat sekolah rendah

Kepesatan teknologi hari ini menjadi antara faktor perlunya para guru dan pelajar memanfaatkan teknologi dalam proses pengajaran dan pembelajaran (P&P). Situasi ini melibatkan proses P&P semua bidang pendidikan termasuk bidang bahasa di pelbagai peringkat sama ada peringkat sekolah mahupun i...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Yahaya, Mohd Firdaus, Nasir, Mohd Shahrizal, Sahrir, Muhammad Sabri, Abdul Hamid, Mohd Fauzi
Other Authors: Aziz, Aznida
Format: Book Chapter
Language:English
Published: Penerbit UniSZA, Terengganu, Malaysia 2016
Subjects:
Online Access:http://irep.iium.edu.my/50579/1/50579_Chapter_in_book_UniSZA_Press_2016.pdf
http://irep.iium.edu.my/50579/
https://penerbit.unisza.edu.my/index.php?option=com_content&view=article&id=167:isu-pendidikan-bahasa-arab-aspirasi-guru-autonomi-pelajar&catid=40&Itemid=142
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.iium.irep.50579
record_format dspace
spelling my.iium.irep.505792021-08-03T14:12:40Z http://irep.iium.edu.my/50579/ EZ-Arabic 2.0 sebagai medium alternatif pembelajaran Bahasa Arab peringkat sekolah rendah Yahaya, Mohd Firdaus Nasir, Mohd Shahrizal Sahrir, Muhammad Sabri Abdul Hamid, Mohd Fauzi PJ6001 Arabic Kepesatan teknologi hari ini menjadi antara faktor perlunya para guru dan pelajar memanfaatkan teknologi dalam proses pengajaran dan pembelajaran (P&P). Situasi ini melibatkan proses P&P semua bidang pendidikan termasuk bidang bahasa di pelbagai peringkat sama ada peringkat sekolah mahupun institusi pengajian tinggi. Dewasa ini, penggunaan multimedia dalam P&P merupakan antara kaedah yang banyak digunakan di semua peringkat pendidikan. Mayer (2001) mendefinisikan multimedia sebagai persembahan bahan pengajaran menggunakan perkataan dan gambar. Secara mudah dapat difahami bahawa pemanfaatan multimedia dalam proses P&P perlu sekurang-kurangnya melibatkan dua komponen bahan iaitu perkataan dan gambar yang dipersembahkan secara menarik dalam bentuk elektronik. Pendapat yang dikemukakan oleh Mayer, kemudiannya dikembangkan oleh pendapat-pendapat lain yang memasukkan elemen berunsur teknologi dalam penyediaan bahan pengajaran. Antaranya Bush (2007) menambah elemen suara dalam penerokaan bahasa, pemanfaatan jaringan internet melalui World Wide Web (WWW) (Joliffe, Ritter & Stevens 2001), serta pemanfaatan grafik yang menarik dalam pengajaran kosa kata bahasa (Salsbury 2006; Bush 2007). Selain itu, pemanfaatan teknologi dalam P&P bahasa semakin mendapat sambutan apabila wujudnya bahan-bahan berbentuk elektronik dalam bidang pendidikan bahasa seperti buku latihan elektronik, video digital, ujian mendengar secara interaktif, bahan bacaan atas talian dan sebagainya (Gill 2006). Merujuk kepada perkembangan positif pemanfaatan teknologi dalam P&P pendidikan bahasa, maka ia dilihat amat wajar untuk dimanfaatkan dalam P&P bahasa Arab khususnya yang melibatkan pelajar daripada kalangan bukan penutur jati. Bahan pengajaran yang menarik dan bersifat interaktif akan dapat menarik minat dan motivasi pelajar untuk mempelajari bahasa al-Quran ini dengan mudah dan berkesan. Selain itu, dengan pemanfaatan teknologi maklumat secara menyeluruh dalam P&P, ia mampu meningkatkan tahap kemahiran para pelajar untuk mendapat maklumat berkaitan pembelajaran dengan lebih cepat dan mudah. Penerbit UniSZA, Terengganu, Malaysia Aziz, Aznida Abdul Pisal, Nadhilah Yunus, Yuslaini 2016-05-01 Book Chapter PeerReviewed application/pdf en http://irep.iium.edu.my/50579/1/50579_Chapter_in_book_UniSZA_Press_2016.pdf Yahaya, Mohd Firdaus and Nasir, Mohd Shahrizal and Sahrir, Muhammad Sabri and Abdul Hamid, Mohd Fauzi (2016) EZ-Arabic 2.0 sebagai medium alternatif pembelajaran Bahasa Arab peringkat sekolah rendah. In: Isu pendidikan bahasa Arab: aspirasi guru-autonomi pelajar. Penerbit UniSZA, Terengganu, Malaysia, UniSZA, Terengganu, Malaysia, pp. 107-128. ISBN 978-967-0899-36-7 https://penerbit.unisza.edu.my/index.php?option=com_content&view=article&id=167:isu-pendidikan-bahasa-arab-aspirasi-guru-autonomi-pelajar&catid=40&Itemid=142
institution Universiti Islam Antarabangsa Malaysia
building IIUM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider International Islamic University Malaysia
content_source IIUM Repository (IREP)
url_provider http://irep.iium.edu.my/
language English
topic PJ6001 Arabic
spellingShingle PJ6001 Arabic
Yahaya, Mohd Firdaus
Nasir, Mohd Shahrizal
Sahrir, Muhammad Sabri
Abdul Hamid, Mohd Fauzi
EZ-Arabic 2.0 sebagai medium alternatif pembelajaran Bahasa Arab peringkat sekolah rendah
description Kepesatan teknologi hari ini menjadi antara faktor perlunya para guru dan pelajar memanfaatkan teknologi dalam proses pengajaran dan pembelajaran (P&P). Situasi ini melibatkan proses P&P semua bidang pendidikan termasuk bidang bahasa di pelbagai peringkat sama ada peringkat sekolah mahupun institusi pengajian tinggi. Dewasa ini, penggunaan multimedia dalam P&P merupakan antara kaedah yang banyak digunakan di semua peringkat pendidikan. Mayer (2001) mendefinisikan multimedia sebagai persembahan bahan pengajaran menggunakan perkataan dan gambar. Secara mudah dapat difahami bahawa pemanfaatan multimedia dalam proses P&P perlu sekurang-kurangnya melibatkan dua komponen bahan iaitu perkataan dan gambar yang dipersembahkan secara menarik dalam bentuk elektronik. Pendapat yang dikemukakan oleh Mayer, kemudiannya dikembangkan oleh pendapat-pendapat lain yang memasukkan elemen berunsur teknologi dalam penyediaan bahan pengajaran. Antaranya Bush (2007) menambah elemen suara dalam penerokaan bahasa, pemanfaatan jaringan internet melalui World Wide Web (WWW) (Joliffe, Ritter & Stevens 2001), serta pemanfaatan grafik yang menarik dalam pengajaran kosa kata bahasa (Salsbury 2006; Bush 2007). Selain itu, pemanfaatan teknologi dalam P&P bahasa semakin mendapat sambutan apabila wujudnya bahan-bahan berbentuk elektronik dalam bidang pendidikan bahasa seperti buku latihan elektronik, video digital, ujian mendengar secara interaktif, bahan bacaan atas talian dan sebagainya (Gill 2006). Merujuk kepada perkembangan positif pemanfaatan teknologi dalam P&P pendidikan bahasa, maka ia dilihat amat wajar untuk dimanfaatkan dalam P&P bahasa Arab khususnya yang melibatkan pelajar daripada kalangan bukan penutur jati. Bahan pengajaran yang menarik dan bersifat interaktif akan dapat menarik minat dan motivasi pelajar untuk mempelajari bahasa al-Quran ini dengan mudah dan berkesan. Selain itu, dengan pemanfaatan teknologi maklumat secara menyeluruh dalam P&P, ia mampu meningkatkan tahap kemahiran para pelajar untuk mendapat maklumat berkaitan pembelajaran dengan lebih cepat dan mudah.
author2 Aziz, Aznida
author_facet Aziz, Aznida
Yahaya, Mohd Firdaus
Nasir, Mohd Shahrizal
Sahrir, Muhammad Sabri
Abdul Hamid, Mohd Fauzi
format Book Chapter
author Yahaya, Mohd Firdaus
Nasir, Mohd Shahrizal
Sahrir, Muhammad Sabri
Abdul Hamid, Mohd Fauzi
author_sort Yahaya, Mohd Firdaus
title EZ-Arabic 2.0 sebagai medium alternatif pembelajaran Bahasa Arab peringkat sekolah rendah
title_short EZ-Arabic 2.0 sebagai medium alternatif pembelajaran Bahasa Arab peringkat sekolah rendah
title_full EZ-Arabic 2.0 sebagai medium alternatif pembelajaran Bahasa Arab peringkat sekolah rendah
title_fullStr EZ-Arabic 2.0 sebagai medium alternatif pembelajaran Bahasa Arab peringkat sekolah rendah
title_full_unstemmed EZ-Arabic 2.0 sebagai medium alternatif pembelajaran Bahasa Arab peringkat sekolah rendah
title_sort ez-arabic 2.0 sebagai medium alternatif pembelajaran bahasa arab peringkat sekolah rendah
publisher Penerbit UniSZA, Terengganu, Malaysia
publishDate 2016
url http://irep.iium.edu.my/50579/1/50579_Chapter_in_book_UniSZA_Press_2016.pdf
http://irep.iium.edu.my/50579/
https://penerbit.unisza.edu.my/index.php?option=com_content&view=article&id=167:isu-pendidikan-bahasa-arab-aspirasi-guru-autonomi-pelajar&catid=40&Itemid=142
_version_ 1707765650811781120
score 13.18916