Keberkesanan Media Sosial Terhadap Komunikasi Kanak-Kanak Berusia Bawah 12 Tahun

Kanak-kanak banyak terdedah kepada skrin terutamanya bagi tujuan kelas dalam talian malah mereka juga tidak terlepas untuk mengikuti trend dengan kemunculan aplikasi media sosial yang tular pada waktu kini. Kajian ini dijalankan kerana jumlah kanak-kanak yang mempunyai masalah untuk berkomunikasi se...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Nahar, Nora'Azian, Hamidi, Nur’ainun Mardhiah, Abu Zarim, Nurqistina Najhah, Wan Samsuddin, Wan Nur Aqilah, Ismail, Siti Umairah
Format: Proceeding Paper
Language:English
Published: KSTCL Press 2024
Subjects:
Online Access:http://irep.iium.edu.my/117269/1/%28e-Prosiding%20SBBS%202024%20%281%29%20%281%29.pdf
http://irep.iium.edu.my/117269/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.iium.irep.117269
record_format dspace
spelling my.iium.irep.1172692024-12-30T08:59:22Z http://irep.iium.edu.my/117269/ Keberkesanan Media Sosial Terhadap Komunikasi Kanak-Kanak Berusia Bawah 12 Tahun Nahar, Nora'Azian Hamidi, Nur’ainun Mardhiah Abu Zarim, Nurqistina Najhah Wan Samsuddin, Wan Nur Aqilah Ismail, Siti Umairah PL5101 Malay Kanak-kanak banyak terdedah kepada skrin terutamanya bagi tujuan kelas dalam talian malah mereka juga tidak terlepas untuk mengikuti trend dengan kemunculan aplikasi media sosial yang tular pada waktu kini. Kajian ini dijalankan kerana jumlah kanak-kanak yang mempunyai masalah untuk berkomunikasi semakin bertambah (speech delay) serta selari dengan keadaan semasa yang memperlihatkan bahawa kanak-kanak dan remaja semakin terpengaruh dengan perkara yang terdapat dalam media sosial. Pengkaji sebelum ini juga lebih menumpukan skop kajian mereka terhadap remaja berbanding dengan kanak-kanak. Objektif kajian ini ialah mengkaji kaitan antara tempoh masa yang diluangkan oleh kanak-kanak di media sosial dengan interaksi sosial mereka dan mengaitkan hubungan antara Teori Ekologi Bronfenbrenner dengan komunikasi kanak-kanak bawah 12 tahun. Reka bentuk kualitatif telah dipilih dan dijalankan melalui kaedah temu bual. Instrumen yang dipilih bagi menjalankan kajian ini adalah kutipan data melalui panggilan telefon kepada ibu bapa yang mempunyai anak-anak berusia 12 tahun dan ke bawah. Hasil kajian ini telah menunjukkan kaitan bahawa tempoh masa yang diluangkan oleh kanak-kanak di media sosial boleh mempengaruhi interaksi sosial mereka serta menunjukkan bahawa penggunaan media sosial secara terkawal boleh membendung masalah komunikasi, moral dan akhlak kanak-kanak. Kajian ini juga telah membuktikan hubungan antara Teori Ekologi Bronfenbrenner dengan komunikasi kanak-kanak bawah 12 tahun iaitu perkembangan kanak-kanak dipengaruhi oleh persekitaran mereka. Sebagai cadangan penambahbaikan, pengkaji akan datang boleh mengaitkan kajian ini dengan Teori Kognitif Jean Piaget bagi menerangkan bagaimana media sosial ini boleh mempengaruhi tumbesaran kanak-kanak pada peringkat sensorimotor, peringkat pra-operasi dan peringkat operasi konkrit. KSTCL Press 2024 Proceeding Paper PeerReviewed application/pdf en http://irep.iium.edu.my/117269/1/%28e-Prosiding%20SBBS%202024%20%281%29%20%281%29.pdf Nahar, Nora'Azian and Hamidi, Nur’ainun Mardhiah and Abu Zarim, Nurqistina Najhah and Wan Samsuddin, Wan Nur Aqilah and Ismail, Siti Umairah (2024) Keberkesanan Media Sosial Terhadap Komunikasi Kanak-Kanak Berusia Bawah 12 Tahun. In: Seminar Bahasa, Budaya dan Sastera 2024 Peringkat Kebangsaan, Kulliyyah Pelancongan Mampan dan Bahasa Kontemporari UIAM Kampus Pagoh.
institution Universiti Islam Antarabangsa Malaysia
building IIUM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider International Islamic University Malaysia
content_source IIUM Repository (IREP)
url_provider http://irep.iium.edu.my/
language English
topic PL5101 Malay
spellingShingle PL5101 Malay
Nahar, Nora'Azian
Hamidi, Nur’ainun Mardhiah
Abu Zarim, Nurqistina Najhah
Wan Samsuddin, Wan Nur Aqilah
Ismail, Siti Umairah
Keberkesanan Media Sosial Terhadap Komunikasi Kanak-Kanak Berusia Bawah 12 Tahun
description Kanak-kanak banyak terdedah kepada skrin terutamanya bagi tujuan kelas dalam talian malah mereka juga tidak terlepas untuk mengikuti trend dengan kemunculan aplikasi media sosial yang tular pada waktu kini. Kajian ini dijalankan kerana jumlah kanak-kanak yang mempunyai masalah untuk berkomunikasi semakin bertambah (speech delay) serta selari dengan keadaan semasa yang memperlihatkan bahawa kanak-kanak dan remaja semakin terpengaruh dengan perkara yang terdapat dalam media sosial. Pengkaji sebelum ini juga lebih menumpukan skop kajian mereka terhadap remaja berbanding dengan kanak-kanak. Objektif kajian ini ialah mengkaji kaitan antara tempoh masa yang diluangkan oleh kanak-kanak di media sosial dengan interaksi sosial mereka dan mengaitkan hubungan antara Teori Ekologi Bronfenbrenner dengan komunikasi kanak-kanak bawah 12 tahun. Reka bentuk kualitatif telah dipilih dan dijalankan melalui kaedah temu bual. Instrumen yang dipilih bagi menjalankan kajian ini adalah kutipan data melalui panggilan telefon kepada ibu bapa yang mempunyai anak-anak berusia 12 tahun dan ke bawah. Hasil kajian ini telah menunjukkan kaitan bahawa tempoh masa yang diluangkan oleh kanak-kanak di media sosial boleh mempengaruhi interaksi sosial mereka serta menunjukkan bahawa penggunaan media sosial secara terkawal boleh membendung masalah komunikasi, moral dan akhlak kanak-kanak. Kajian ini juga telah membuktikan hubungan antara Teori Ekologi Bronfenbrenner dengan komunikasi kanak-kanak bawah 12 tahun iaitu perkembangan kanak-kanak dipengaruhi oleh persekitaran mereka. Sebagai cadangan penambahbaikan, pengkaji akan datang boleh mengaitkan kajian ini dengan Teori Kognitif Jean Piaget bagi menerangkan bagaimana media sosial ini boleh mempengaruhi tumbesaran kanak-kanak pada peringkat sensorimotor, peringkat pra-operasi dan peringkat operasi konkrit.
format Proceeding Paper
author Nahar, Nora'Azian
Hamidi, Nur’ainun Mardhiah
Abu Zarim, Nurqistina Najhah
Wan Samsuddin, Wan Nur Aqilah
Ismail, Siti Umairah
author_facet Nahar, Nora'Azian
Hamidi, Nur’ainun Mardhiah
Abu Zarim, Nurqistina Najhah
Wan Samsuddin, Wan Nur Aqilah
Ismail, Siti Umairah
author_sort Nahar, Nora'Azian
title Keberkesanan Media Sosial Terhadap Komunikasi Kanak-Kanak Berusia Bawah 12 Tahun
title_short Keberkesanan Media Sosial Terhadap Komunikasi Kanak-Kanak Berusia Bawah 12 Tahun
title_full Keberkesanan Media Sosial Terhadap Komunikasi Kanak-Kanak Berusia Bawah 12 Tahun
title_fullStr Keberkesanan Media Sosial Terhadap Komunikasi Kanak-Kanak Berusia Bawah 12 Tahun
title_full_unstemmed Keberkesanan Media Sosial Terhadap Komunikasi Kanak-Kanak Berusia Bawah 12 Tahun
title_sort keberkesanan media sosial terhadap komunikasi kanak-kanak berusia bawah 12 tahun
publisher KSTCL Press
publishDate 2024
url http://irep.iium.edu.my/117269/1/%28e-Prosiding%20SBBS%202024%20%281%29%20%281%29.pdf
http://irep.iium.edu.my/117269/
_version_ 1819909427551010816
score 13.223943