Penilaian kemajuan berasaskan sekolah kaedah kerja kursus sejarah (School-based assessment of history coursework)

Kertas kerja ini bertujuan untuk mengutarakan hasil kajian terhadap Penilaian Kemajuan Berasaskan Sekolah khasnya Kerja Kursus Sejarah (KKS), amnya pembelajaran berasaskan projek kerja kursus. Subjek ini wajib diambil oleh semua calon Penilaian Menengah Rendah untuk pensijilan. Fokus perbincangan ad...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Salleh, Mohamad Johdi, Ahmad, Abdul Razaq, Ayudin, Ahmad Rafaai
Format: Article
Language:English
Published: Universiti Kebangsaan Malaysia 2009
Subjects:
Online Access:http://irep.iium.edu.my/11623/1/Jurnal_-_PENDIDIKAN_UKM_-_Penilaian_Kemajuan_Berasaskan_Sekolah_Kerja_Kursus_Sejarah.pdf
http://irep.iium.edu.my/11623/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.iium.irep.11623
record_format dspace
spelling my.iium.irep.116232012-02-06T05:02:54Z http://irep.iium.edu.my/11623/ Penilaian kemajuan berasaskan sekolah kaedah kerja kursus sejarah (School-based assessment of history coursework) Salleh, Mohamad Johdi Ahmad, Abdul Razaq Ayudin, Ahmad Rafaai L Education (General) Kertas kerja ini bertujuan untuk mengutarakan hasil kajian terhadap Penilaian Kemajuan Berasaskan Sekolah khasnya Kerja Kursus Sejarah (KKS), amnya pembelajaran berasaskan projek kerja kursus. Subjek ini wajib diambil oleh semua calon Penilaian Menengah Rendah untuk pensijilan. Fokus perbincangan adalah mengenai elemen ‘perolehan dan pencapaian’ pelajar yang dinilai oleh guru-penilai terutama dari sudut pengajaran-pembelajaran. Hasil kajian mendapati, dalam perlaksanaannya, terdapat kekuatan dan kelebihan yang dimanfaatkan oleh pelajar. Walau bagaimanapun, pelajar-pelajar masih menghadapi berbagai masalah seperti kematangan pengetahuan, kelonggaran fakta, kecelaruan sumber, dan kelonggaran penjanaan kemahiran dalam menjalankan projek KKS. Dengan itu, objektif teras KKS untuk menghasilkan ‘little historian’ berorientasikan pembelajaran-penyelidikan seperti termaktub dalam falsafah pendidikan Sejarah masih memerlukan usaha gigih dari banyak pihak seperti disarankan di penghujung kertas kerja ini. Oleh kerana kesuntukan masa, kertas kerja ini tidak membincangkan secara teknikal penilaian dan pemarkahan hasil projek KKS pelajar seperti yang digariskan oleh Lembaga Peperiksaan Malaysia. Ini disebabkan ia memerlukan kajian yang amat berhati-hati supayamemperoleh hasil yang jitu, saranan praktikal, dan pengutaraan idea yang adil kepada semua pihak. Universiti Kebangsaan Malaysia 2009 Article REM application/pdf en http://irep.iium.edu.my/11623/1/Jurnal_-_PENDIDIKAN_UKM_-_Penilaian_Kemajuan_Berasaskan_Sekolah_Kerja_Kursus_Sejarah.pdf Salleh, Mohamad Johdi and Ahmad, Abdul Razaq and Ayudin, Ahmad Rafaai (2009) Penilaian kemajuan berasaskan sekolah kaedah kerja kursus sejarah (School-based assessment of history coursework). Malaysian Journal of Education , 34 (2). pp. 111-124. ISSN 2180-0782
institution Universiti Islam Antarabangsa Malaysia
building IIUM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider International Islamic University Malaysia
content_source IIUM Repository (IREP)
url_provider http://irep.iium.edu.my/
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Salleh, Mohamad Johdi
Ahmad, Abdul Razaq
Ayudin, Ahmad Rafaai
Penilaian kemajuan berasaskan sekolah kaedah kerja kursus sejarah (School-based assessment of history coursework)
description Kertas kerja ini bertujuan untuk mengutarakan hasil kajian terhadap Penilaian Kemajuan Berasaskan Sekolah khasnya Kerja Kursus Sejarah (KKS), amnya pembelajaran berasaskan projek kerja kursus. Subjek ini wajib diambil oleh semua calon Penilaian Menengah Rendah untuk pensijilan. Fokus perbincangan adalah mengenai elemen ‘perolehan dan pencapaian’ pelajar yang dinilai oleh guru-penilai terutama dari sudut pengajaran-pembelajaran. Hasil kajian mendapati, dalam perlaksanaannya, terdapat kekuatan dan kelebihan yang dimanfaatkan oleh pelajar. Walau bagaimanapun, pelajar-pelajar masih menghadapi berbagai masalah seperti kematangan pengetahuan, kelonggaran fakta, kecelaruan sumber, dan kelonggaran penjanaan kemahiran dalam menjalankan projek KKS. Dengan itu, objektif teras KKS untuk menghasilkan ‘little historian’ berorientasikan pembelajaran-penyelidikan seperti termaktub dalam falsafah pendidikan Sejarah masih memerlukan usaha gigih dari banyak pihak seperti disarankan di penghujung kertas kerja ini. Oleh kerana kesuntukan masa, kertas kerja ini tidak membincangkan secara teknikal penilaian dan pemarkahan hasil projek KKS pelajar seperti yang digariskan oleh Lembaga Peperiksaan Malaysia. Ini disebabkan ia memerlukan kajian yang amat berhati-hati supayamemperoleh hasil yang jitu, saranan praktikal, dan pengutaraan idea yang adil kepada semua pihak.
format Article
author Salleh, Mohamad Johdi
Ahmad, Abdul Razaq
Ayudin, Ahmad Rafaai
author_facet Salleh, Mohamad Johdi
Ahmad, Abdul Razaq
Ayudin, Ahmad Rafaai
author_sort Salleh, Mohamad Johdi
title Penilaian kemajuan berasaskan sekolah kaedah kerja kursus sejarah (School-based assessment of history coursework)
title_short Penilaian kemajuan berasaskan sekolah kaedah kerja kursus sejarah (School-based assessment of history coursework)
title_full Penilaian kemajuan berasaskan sekolah kaedah kerja kursus sejarah (School-based assessment of history coursework)
title_fullStr Penilaian kemajuan berasaskan sekolah kaedah kerja kursus sejarah (School-based assessment of history coursework)
title_full_unstemmed Penilaian kemajuan berasaskan sekolah kaedah kerja kursus sejarah (School-based assessment of history coursework)
title_sort penilaian kemajuan berasaskan sekolah kaedah kerja kursus sejarah (school-based assessment of history coursework)
publisher Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2009
url http://irep.iium.edu.my/11623/1/Jurnal_-_PENDIDIKAN_UKM_-_Penilaian_Kemajuan_Berasaskan_Sekolah_Kerja_Kursus_Sejarah.pdf
http://irep.iium.edu.my/11623/
_version_ 1643606517176336384
score 13.160551