Penilaian kemajuan berasaskan sekolah kaedah kerja kursus sejarah (School-based assessment of history coursework)
Kertas kerja ini bertujuan untuk mengutarakan hasil kajian terhadap Penilaian Kemajuan Berasaskan Sekolah khasnya Kerja Kursus Sejarah (KKS), amnya pembelajaran berasaskan projek kerja kursus. Subjek ini wajib diambil oleh semua calon Penilaian Menengah Rendah untuk pensijilan. Fokus perbincangan ad...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Universiti Kebangsaan Malaysia
2009
|
Subjects: | |
Online Access: | http://irep.iium.edu.my/11623/1/Jurnal_-_PENDIDIKAN_UKM_-_Penilaian_Kemajuan_Berasaskan_Sekolah_Kerja_Kursus_Sejarah.pdf http://irep.iium.edu.my/11623/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.iium.irep.11623 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
my.iium.irep.116232012-02-06T05:02:54Z http://irep.iium.edu.my/11623/ Penilaian kemajuan berasaskan sekolah kaedah kerja kursus sejarah (School-based assessment of history coursework) Salleh, Mohamad Johdi Ahmad, Abdul Razaq Ayudin, Ahmad Rafaai L Education (General) Kertas kerja ini bertujuan untuk mengutarakan hasil kajian terhadap Penilaian Kemajuan Berasaskan Sekolah khasnya Kerja Kursus Sejarah (KKS), amnya pembelajaran berasaskan projek kerja kursus. Subjek ini wajib diambil oleh semua calon Penilaian Menengah Rendah untuk pensijilan. Fokus perbincangan adalah mengenai elemen ‘perolehan dan pencapaian’ pelajar yang dinilai oleh guru-penilai terutama dari sudut pengajaran-pembelajaran. Hasil kajian mendapati, dalam perlaksanaannya, terdapat kekuatan dan kelebihan yang dimanfaatkan oleh pelajar. Walau bagaimanapun, pelajar-pelajar masih menghadapi berbagai masalah seperti kematangan pengetahuan, kelonggaran fakta, kecelaruan sumber, dan kelonggaran penjanaan kemahiran dalam menjalankan projek KKS. Dengan itu, objektif teras KKS untuk menghasilkan ‘little historian’ berorientasikan pembelajaran-penyelidikan seperti termaktub dalam falsafah pendidikan Sejarah masih memerlukan usaha gigih dari banyak pihak seperti disarankan di penghujung kertas kerja ini. Oleh kerana kesuntukan masa, kertas kerja ini tidak membincangkan secara teknikal penilaian dan pemarkahan hasil projek KKS pelajar seperti yang digariskan oleh Lembaga Peperiksaan Malaysia. Ini disebabkan ia memerlukan kajian yang amat berhati-hati supayamemperoleh hasil yang jitu, saranan praktikal, dan pengutaraan idea yang adil kepada semua pihak. Universiti Kebangsaan Malaysia 2009 Article REM application/pdf en http://irep.iium.edu.my/11623/1/Jurnal_-_PENDIDIKAN_UKM_-_Penilaian_Kemajuan_Berasaskan_Sekolah_Kerja_Kursus_Sejarah.pdf Salleh, Mohamad Johdi and Ahmad, Abdul Razaq and Ayudin, Ahmad Rafaai (2009) Penilaian kemajuan berasaskan sekolah kaedah kerja kursus sejarah (School-based assessment of history coursework). Malaysian Journal of Education , 34 (2). pp. 111-124. ISSN 2180-0782 |
institution |
Universiti Islam Antarabangsa Malaysia |
building |
IIUM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
International Islamic University Malaysia |
content_source |
IIUM Repository (IREP) |
url_provider |
http://irep.iium.edu.my/ |
language |
English |
topic |
L Education (General) |
spellingShingle |
L Education (General) Salleh, Mohamad Johdi Ahmad, Abdul Razaq Ayudin, Ahmad Rafaai Penilaian kemajuan berasaskan sekolah kaedah kerja kursus sejarah (School-based assessment of history coursework) |
description |
Kertas kerja ini bertujuan untuk mengutarakan hasil kajian terhadap Penilaian Kemajuan Berasaskan Sekolah khasnya Kerja Kursus Sejarah (KKS), amnya pembelajaran berasaskan projek kerja kursus. Subjek ini wajib diambil oleh semua calon Penilaian Menengah Rendah untuk pensijilan. Fokus perbincangan adalah mengenai elemen ‘perolehan dan pencapaian’ pelajar yang dinilai oleh guru-penilai terutama dari sudut pengajaran-pembelajaran. Hasil kajian mendapati, dalam perlaksanaannya, terdapat kekuatan dan kelebihan yang dimanfaatkan oleh pelajar. Walau bagaimanapun,
pelajar-pelajar masih menghadapi berbagai masalah seperti kematangan pengetahuan, kelonggaran fakta, kecelaruan sumber, dan kelonggaran penjanaan kemahiran dalam
menjalankan projek KKS. Dengan itu, objektif teras KKS untuk menghasilkan ‘little historian’ berorientasikan pembelajaran-penyelidikan seperti termaktub dalam falsafah
pendidikan Sejarah masih memerlukan usaha gigih dari banyak pihak seperti disarankan di penghujung kertas kerja ini. Oleh kerana kesuntukan masa, kertas kerja ini tidak
membincangkan secara teknikal penilaian dan pemarkahan hasil projek KKS pelajar seperti yang digariskan oleh Lembaga Peperiksaan Malaysia. Ini disebabkan ia
memerlukan kajian yang amat berhati-hati supayamemperoleh hasil yang jitu, saranan praktikal, dan pengutaraan idea yang adil kepada semua pihak. |
format |
Article |
author |
Salleh, Mohamad Johdi Ahmad, Abdul Razaq Ayudin, Ahmad Rafaai |
author_facet |
Salleh, Mohamad Johdi Ahmad, Abdul Razaq Ayudin, Ahmad Rafaai |
author_sort |
Salleh, Mohamad Johdi |
title |
Penilaian kemajuan berasaskan sekolah kaedah kerja kursus sejarah (School-based assessment of history coursework) |
title_short |
Penilaian kemajuan berasaskan sekolah kaedah kerja kursus sejarah (School-based assessment of history coursework) |
title_full |
Penilaian kemajuan berasaskan sekolah kaedah kerja kursus sejarah (School-based assessment of history coursework) |
title_fullStr |
Penilaian kemajuan berasaskan sekolah kaedah kerja kursus sejarah (School-based assessment of history coursework) |
title_full_unstemmed |
Penilaian kemajuan berasaskan sekolah kaedah kerja kursus sejarah (School-based assessment of history coursework) |
title_sort |
penilaian kemajuan berasaskan sekolah kaedah kerja kursus sejarah (school-based assessment of history coursework) |
publisher |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2009 |
url |
http://irep.iium.edu.my/11623/1/Jurnal_-_PENDIDIKAN_UKM_-_Penilaian_Kemajuan_Berasaskan_Sekolah_Kerja_Kursus_Sejarah.pdf http://irep.iium.edu.my/11623/ |
_version_ |
1643606517176336384 |
score |
13.211869 |