Dialek suatu dimensi baharu dalam promosi perniagaan

Makalah ini meneliti penggunaan ragam bahasa berbentuk dialek tempatan dalam pelabelan. Nama perniagaan merupakan gaya atau tajuk yang menjadi pengenalan kepada sesebuah perniagaan. Selain fungsi tersebut, nama perniagaan harus menarik dan mudah disebut serta meninggalkan kesan ingatan berpanjang...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Nazilah, Mohamad, Siti Zanariah, Yusoff, Faradi, Rohani, Nor Hafizah, Abdullah, Sharipah Nur Mursalina, Syed Azmy
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2016
Subjects:
Online Access:http://eprints.unisza.edu.my/946/1/FH03-FBK-17-08923.pdf
http://eprints.unisza.edu.my/946/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-unisza-ir.946
record_format eprints
spelling my-unisza-ir.9462020-11-02T06:40:58Z http://eprints.unisza.edu.my/946/ Dialek suatu dimensi baharu dalam promosi perniagaan Nazilah, Mohamad Siti Zanariah, Yusoff Faradi, Rohani Nor Hafizah, Abdullah Sharipah Nur Mursalina, Syed Azmy H Social Sciences (General) HB Economic Theory Makalah ini meneliti penggunaan ragam bahasa berbentuk dialek tempatan dalam pelabelan. Nama perniagaan merupakan gaya atau tajuk yang menjadi pengenalan kepada sesebuah perniagaan. Selain fungsi tersebut, nama perniagaan harus menarik dan mudah disebut serta meninggalkan kesan ingatan berpanjangan kepada pengguna. Kajian ini akan memfokuskan bentuk nama perniagaan berunsurkan dialek yang terdapat di negeri Terengganu. Penelitian dilakukan secara kutipan data, soal selidik dan temu bual. Dapatan kajian mendapati bahawa penggunaan nama perniagaan berbentuk dialek tempatan mampu menarik pengguna ke premis perniagaan disebabkan mempunyai sebutan unik dan mesra pengguna. Kajian ini mengetengahkan satu lagi kaedah dalam promosi perniagaan dengan menggunakan dialek tempatan. 2016 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed text en http://eprints.unisza.edu.my/946/1/FH03-FBK-17-08923.pdf Nazilah, Mohamad and Siti Zanariah, Yusoff and Faradi, Rohani and Nor Hafizah, Abdullah and Sharipah Nur Mursalina, Syed Azmy (2016) Dialek suatu dimensi baharu dalam promosi perniagaan. In: INTERNATIONAL SEMINAR UUM-UMSIDA 2016, 25-27 Oct 2016, MALAYSIA.
institution Universiti Sultan Zainal Abidin
building UNISZA Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Sultan Zainal Abidin
content_source UNISZA Institutional Repository
url_provider https://eprints.unisza.edu.my/
language English
topic H Social Sciences (General)
HB Economic Theory
spellingShingle H Social Sciences (General)
HB Economic Theory
Nazilah, Mohamad
Siti Zanariah, Yusoff
Faradi, Rohani
Nor Hafizah, Abdullah
Sharipah Nur Mursalina, Syed Azmy
Dialek suatu dimensi baharu dalam promosi perniagaan
description Makalah ini meneliti penggunaan ragam bahasa berbentuk dialek tempatan dalam pelabelan. Nama perniagaan merupakan gaya atau tajuk yang menjadi pengenalan kepada sesebuah perniagaan. Selain fungsi tersebut, nama perniagaan harus menarik dan mudah disebut serta meninggalkan kesan ingatan berpanjangan kepada pengguna. Kajian ini akan memfokuskan bentuk nama perniagaan berunsurkan dialek yang terdapat di negeri Terengganu. Penelitian dilakukan secara kutipan data, soal selidik dan temu bual. Dapatan kajian mendapati bahawa penggunaan nama perniagaan berbentuk dialek tempatan mampu menarik pengguna ke premis perniagaan disebabkan mempunyai sebutan unik dan mesra pengguna. Kajian ini mengetengahkan satu lagi kaedah dalam promosi perniagaan dengan menggunakan dialek tempatan.
format Conference or Workshop Item
author Nazilah, Mohamad
Siti Zanariah, Yusoff
Faradi, Rohani
Nor Hafizah, Abdullah
Sharipah Nur Mursalina, Syed Azmy
author_facet Nazilah, Mohamad
Siti Zanariah, Yusoff
Faradi, Rohani
Nor Hafizah, Abdullah
Sharipah Nur Mursalina, Syed Azmy
author_sort Nazilah, Mohamad
title Dialek suatu dimensi baharu dalam promosi perniagaan
title_short Dialek suatu dimensi baharu dalam promosi perniagaan
title_full Dialek suatu dimensi baharu dalam promosi perniagaan
title_fullStr Dialek suatu dimensi baharu dalam promosi perniagaan
title_full_unstemmed Dialek suatu dimensi baharu dalam promosi perniagaan
title_sort dialek suatu dimensi baharu dalam promosi perniagaan
publishDate 2016
url http://eprints.unisza.edu.my/946/1/FH03-FBK-17-08923.pdf
http://eprints.unisza.edu.my/946/
_version_ 1683234951828340736
score 13.211869