Dialek suatu dimensi baharu dalam promosi perniagaan
Makalah ini meneliti penggunaan ragam bahasa berbentuk dialek tempatan dalam pelabelan. Nama perniagaan merupakan gaya atau tajuk yang menjadi pengenalan kepada sesebuah perniagaan. Selain fungsi tersebut, nama perniagaan harus menarik dan mudah disebut serta meninggalkan kesan ingatan berpanjang...
Saved in:
Main Authors: | , , , , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2016
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.unisza.edu.my/946/1/FH03-FBK-17-08923.pdf http://eprints.unisza.edu.my/946/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-unisza-ir.946 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my-unisza-ir.9462020-11-02T06:40:58Z http://eprints.unisza.edu.my/946/ Dialek suatu dimensi baharu dalam promosi perniagaan Nazilah, Mohamad Siti Zanariah, Yusoff Faradi, Rohani Nor Hafizah, Abdullah Sharipah Nur Mursalina, Syed Azmy H Social Sciences (General) HB Economic Theory Makalah ini meneliti penggunaan ragam bahasa berbentuk dialek tempatan dalam pelabelan. Nama perniagaan merupakan gaya atau tajuk yang menjadi pengenalan kepada sesebuah perniagaan. Selain fungsi tersebut, nama perniagaan harus menarik dan mudah disebut serta meninggalkan kesan ingatan berpanjangan kepada pengguna. Kajian ini akan memfokuskan bentuk nama perniagaan berunsurkan dialek yang terdapat di negeri Terengganu. Penelitian dilakukan secara kutipan data, soal selidik dan temu bual. Dapatan kajian mendapati bahawa penggunaan nama perniagaan berbentuk dialek tempatan mampu menarik pengguna ke premis perniagaan disebabkan mempunyai sebutan unik dan mesra pengguna. Kajian ini mengetengahkan satu lagi kaedah dalam promosi perniagaan dengan menggunakan dialek tempatan. 2016 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed text en http://eprints.unisza.edu.my/946/1/FH03-FBK-17-08923.pdf Nazilah, Mohamad and Siti Zanariah, Yusoff and Faradi, Rohani and Nor Hafizah, Abdullah and Sharipah Nur Mursalina, Syed Azmy (2016) Dialek suatu dimensi baharu dalam promosi perniagaan. In: INTERNATIONAL SEMINAR UUM-UMSIDA 2016, 25-27 Oct 2016, MALAYSIA. |
institution |
Universiti Sultan Zainal Abidin |
building |
UNISZA Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Sultan Zainal Abidin |
content_source |
UNISZA Institutional Repository |
url_provider |
https://eprints.unisza.edu.my/ |
language |
English |
topic |
H Social Sciences (General) HB Economic Theory |
spellingShingle |
H Social Sciences (General) HB Economic Theory Nazilah, Mohamad Siti Zanariah, Yusoff Faradi, Rohani Nor Hafizah, Abdullah Sharipah Nur Mursalina, Syed Azmy Dialek suatu dimensi baharu dalam promosi perniagaan |
description |
Makalah ini meneliti penggunaan ragam bahasa berbentuk dialek tempatan dalam pelabelan.
Nama perniagaan merupakan gaya atau tajuk yang menjadi pengenalan kepada sesebuah perniagaan. Selain
fungsi tersebut, nama perniagaan harus menarik dan mudah disebut serta meninggalkan kesan ingatan
berpanjangan kepada pengguna. Kajian ini akan memfokuskan bentuk nama perniagaan berunsurkan dialek
yang terdapat di negeri Terengganu. Penelitian dilakukan secara kutipan data, soal selidik dan temu bual.
Dapatan kajian mendapati bahawa penggunaan nama perniagaan berbentuk dialek tempatan mampu
menarik pengguna ke premis perniagaan disebabkan mempunyai sebutan unik dan mesra pengguna. Kajian
ini mengetengahkan satu lagi kaedah dalam promosi perniagaan dengan menggunakan dialek tempatan. |
format |
Conference or Workshop Item |
author |
Nazilah, Mohamad Siti Zanariah, Yusoff Faradi, Rohani Nor Hafizah, Abdullah Sharipah Nur Mursalina, Syed Azmy |
author_facet |
Nazilah, Mohamad Siti Zanariah, Yusoff Faradi, Rohani Nor Hafizah, Abdullah Sharipah Nur Mursalina, Syed Azmy |
author_sort |
Nazilah, Mohamad |
title |
Dialek suatu dimensi baharu dalam promosi perniagaan |
title_short |
Dialek suatu dimensi baharu dalam promosi perniagaan |
title_full |
Dialek suatu dimensi baharu dalam promosi perniagaan |
title_fullStr |
Dialek suatu dimensi baharu dalam promosi perniagaan |
title_full_unstemmed |
Dialek suatu dimensi baharu dalam promosi perniagaan |
title_sort |
dialek suatu dimensi baharu dalam promosi perniagaan |
publishDate |
2016 |
url |
http://eprints.unisza.edu.my/946/1/FH03-FBK-17-08923.pdf http://eprints.unisza.edu.my/946/ |
_version_ |
1683234951828340736 |
score |
13.211869 |