Penggunaan Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Oleh Pelajar Cemerlang, Sederhana Dan Lemah Bahasa

Pelbagai kajian yang dijalankan mendapati bahawa tahap penguasaan bahasa Arab dalam kalangan pelajar Malaysia masih berada pada tahap yang kurang memuaskan berbanding pembelajaran bahasa asing kedua yang lain di Malaysia. Kelemahan dalam menggunakan strategi pembelajaran bahasa (SPB) serta kekuranga...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Linamalini, Mat Nafi, Kamarul Shukri, Mat Teh
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2016
Subjects:
Online Access:http://eprints.unisza.edu.my/901/1/FH03-FKI-17-08953.pdf
http://eprints.unisza.edu.my/901/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-unisza-ir.901
record_format eprints
spelling my-unisza-ir.9012020-10-29T02:52:42Z http://eprints.unisza.edu.my/901/ Penggunaan Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Oleh Pelajar Cemerlang, Sederhana Dan Lemah Bahasa Linamalini, Mat Nafi Kamarul Shukri, Mat Teh L Education (General) LB Theory and practice of education P Philology. Linguistics Pelbagai kajian yang dijalankan mendapati bahawa tahap penguasaan bahasa Arab dalam kalangan pelajar Malaysia masih berada pada tahap yang kurang memuaskan berbanding pembelajaran bahasa asing kedua yang lain di Malaysia. Kelemahan dalam menggunakan strategi pembelajaran bahasa (SPB) serta kekurangan pengetahuan mengenai SBP dalam kalangan pelajar merupakan di antara faktor yang menghalang kepada keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran bahasa Arab. Pelajar cemerlang bahasa didapati menggunakan SPB tertentu dalam pembelajaran mereka. Namun, sebahagian daripada strategi tersebut tidak dapat diperhatikan dan mereka juga kurang berkongsi maklumat berkaitan dengan strategi pembelajaran yang mereka gunakan. Justeru, kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap penggunaan SPB oleh pelajar cemerlang, sederhana dan lemah ketika belajar bahasa Arab. Ia juga bertujuan untuk mengenal pasti sama ada terdapat korelasi signifikan antara penggunaan SPB dengan pencapaian bahasa Arab. Kajian ini melibatkan 200 orang reponden daripada dua buah IPT di Kelantan iaitu Kolej lslam Antarabangsa Sultan Ismail Petra (KIAS) dan Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya, Nilam Puri (APIUM). Kajian tinjauan yang bersifat kuantitatif ini menggunakan soal selidik strategi pembelajaran bahasa SILL versi 7.0 dan ujian pencapaian bahasa Arab sebagai alat kajian utama untuk mengumpul data. Dapatan kajian menunjukkan para pelajar menggunakan keseluruhan strategi pada tahap sederhana. Strategi Metafizik merupakan strategi yang paling kerap digunakan oleh PCB, PSB dan PLB. Ujian korelasi Pearson menunjukkan tidak terdapat korelasi signifikan antara penggunaan SPB dengan pencapaian bahasa Arab. 2016 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed text en http://eprints.unisza.edu.my/901/1/FH03-FKI-17-08953.pdf Linamalini, Mat Nafi and Kamarul Shukri, Mat Teh (2016) Penggunaan Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Oleh Pelajar Cemerlang, Sederhana Dan Lemah Bahasa. In: Seminar Antarabangsa Pengajaran Bahasa Dan Sastera Arab Kepada Penutur Bukan Arab, 30 Oct 2016.
institution Universiti Sultan Zainal Abidin
building UNISZA Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Sultan Zainal Abidin
content_source UNISZA Institutional Repository
url_provider https://eprints.unisza.edu.my/
language English
topic L Education (General)
LB Theory and practice of education
P Philology. Linguistics
spellingShingle L Education (General)
LB Theory and practice of education
P Philology. Linguistics
Linamalini, Mat Nafi
Kamarul Shukri, Mat Teh
Penggunaan Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Oleh Pelajar Cemerlang, Sederhana Dan Lemah Bahasa
description Pelbagai kajian yang dijalankan mendapati bahawa tahap penguasaan bahasa Arab dalam kalangan pelajar Malaysia masih berada pada tahap yang kurang memuaskan berbanding pembelajaran bahasa asing kedua yang lain di Malaysia. Kelemahan dalam menggunakan strategi pembelajaran bahasa (SPB) serta kekurangan pengetahuan mengenai SBP dalam kalangan pelajar merupakan di antara faktor yang menghalang kepada keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran bahasa Arab. Pelajar cemerlang bahasa didapati menggunakan SPB tertentu dalam pembelajaran mereka. Namun, sebahagian daripada strategi tersebut tidak dapat diperhatikan dan mereka juga kurang berkongsi maklumat berkaitan dengan strategi pembelajaran yang mereka gunakan. Justeru, kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap penggunaan SPB oleh pelajar cemerlang, sederhana dan lemah ketika belajar bahasa Arab. Ia juga bertujuan untuk mengenal pasti sama ada terdapat korelasi signifikan antara penggunaan SPB dengan pencapaian bahasa Arab. Kajian ini melibatkan 200 orang reponden daripada dua buah IPT di Kelantan iaitu Kolej lslam Antarabangsa Sultan Ismail Petra (KIAS) dan Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya, Nilam Puri (APIUM). Kajian tinjauan yang bersifat kuantitatif ini menggunakan soal selidik strategi pembelajaran bahasa SILL versi 7.0 dan ujian pencapaian bahasa Arab sebagai alat kajian utama untuk mengumpul data. Dapatan kajian menunjukkan para pelajar menggunakan keseluruhan strategi pada tahap sederhana. Strategi Metafizik merupakan strategi yang paling kerap digunakan oleh PCB, PSB dan PLB. Ujian korelasi Pearson menunjukkan tidak terdapat korelasi signifikan antara penggunaan SPB dengan pencapaian bahasa Arab.
format Conference or Workshop Item
author Linamalini, Mat Nafi
Kamarul Shukri, Mat Teh
author_facet Linamalini, Mat Nafi
Kamarul Shukri, Mat Teh
author_sort Linamalini, Mat Nafi
title Penggunaan Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Oleh Pelajar Cemerlang, Sederhana Dan Lemah Bahasa
title_short Penggunaan Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Oleh Pelajar Cemerlang, Sederhana Dan Lemah Bahasa
title_full Penggunaan Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Oleh Pelajar Cemerlang, Sederhana Dan Lemah Bahasa
title_fullStr Penggunaan Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Oleh Pelajar Cemerlang, Sederhana Dan Lemah Bahasa
title_full_unstemmed Penggunaan Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Oleh Pelajar Cemerlang, Sederhana Dan Lemah Bahasa
title_sort penggunaan strategi pembelajaran bahasa arab oleh pelajar cemerlang, sederhana dan lemah bahasa
publishDate 2016
url http://eprints.unisza.edu.my/901/1/FH03-FKI-17-08953.pdf
http://eprints.unisza.edu.my/901/
_version_ 1683234945834680320
score 13.164666