Instrumen Kajian Hubungan Penglibatan Ibu Bapa Dalam Pendidikan Dan Temperamen Dengan Masalah Penyesuaian Tingkah Laku Kanak-Kanak: Satu Kajian Rintis

Masalah penyesuaian tingkah laku kanak-kanak merupakan satu fenomena sejagat yang berlaku di seluruh dunia. Masalah ini boleh menyebabkan wujud suasana yang tidak kondusif terutama ketika sesi pengajaran dan pembelajaran. Kanak-kanak yang mengalami masalah penyesuaian tingkah laku juga berhadapa...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Kamarul Shukri, Mat Teh, Zanariah, Mat Isa
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2017
Subjects:
Online Access:http://eprints.unisza.edu.my/837/1/FH03-FKI-18-13351.pdf
http://eprints.unisza.edu.my/837/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-unisza-ir.837
record_format eprints
spelling my-unisza-ir.8372020-10-28T02:52:50Z http://eprints.unisza.edu.my/837/ Instrumen Kajian Hubungan Penglibatan Ibu Bapa Dalam Pendidikan Dan Temperamen Dengan Masalah Penyesuaian Tingkah Laku Kanak-Kanak: Satu Kajian Rintis Kamarul Shukri, Mat Teh Zanariah, Mat Isa HQ The family. Marriage. Woman Masalah penyesuaian tingkah laku kanak-kanak merupakan satu fenomena sejagat yang berlaku di seluruh dunia. Masalah ini boleh menyebabkan wujud suasana yang tidak kondusif terutama ketika sesi pengajaran dan pembelajaran. Kanak-kanak yang mengalami masalah penyesuaian tingkah laku juga berhadapan dengan pelbagai risiko dalam hubungan sosial, perkembangan sosio emosi dan kognitif, personaliti, kesihatan mental dan fizikal, kesediaan belajar dan ke sekolah, kemahiran literasi dan numerasi serta kebolehan berbahasa. Tujuan kajian rintis ini adalah untuk mendapat kesahan dan kebolehpercayaan instrumen soal selidik penglibatan ibu bapa dalam pendidikan, temperamen dan masalah penyesuaian tingkah laku kanak-kanak. Instrumen dan ujian tersebut digunakan untuk menilai penglibatan ibu bapa dalam pendidikan dan temperamen dengan masalah penyesuaian tingkah laku kanak-kanak Tadika Yayasan Islam Negeri Terengganu (TYIT). Metodologi kajian melibatkan proses pembinaan instrumen dan ujian, kebolehbacaan, pemurnian instrumen serta penentuan kebolehpercayaan serta kesahan instrumen. Sampel kajian terdiri daripada 40 orang kanak-kanak TYIT. Hasil kajian menunjukkan bahawa pekali kebolehpercayaan untuk instrumen tersebut adalah tinggi, iaitu 0.933 untuk penglibatan ibu bapa dalam pendidikan, 0.924 untuk instrumen temperamen dan 0.911 untuk masalah penyesuaian tingkah laku. Bukti kesahan isi kandungan telah didapati daripada penyemakan panel pakar. Implikasi hasil kajian ini ialah instrumen tersebut boleh digunakan untuk menilai penglibatan ibu bapa dalam pendidikan, temperamen dengan masalah penyesuaian tingkah laku kanak-kanak TYIT kerana instrumen dan ujian tersebut memenuhi kriteria ciri psikometri kebolehpercayaan dan kesahan. 2017 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed text en http://eprints.unisza.edu.my/837/1/FH03-FKI-18-13351.pdf Kamarul Shukri, Mat Teh and Zanariah, Mat Isa (2017) Instrumen Kajian Hubungan Penglibatan Ibu Bapa Dalam Pendidikan Dan Temperamen Dengan Masalah Penyesuaian Tingkah Laku Kanak-Kanak: Satu Kajian Rintis. In: Seminar Kebangsaan Pascasiswazah Asuhan dan Didikan Kanak-Kanak 2017, 18 March 2017, Universiti Pendidikan Sultan Idris.
institution Universiti Sultan Zainal Abidin
building UNISZA Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Sultan Zainal Abidin
content_source UNISZA Institutional Repository
url_provider https://eprints.unisza.edu.my/
language English
topic HQ The family. Marriage. Woman
spellingShingle HQ The family. Marriage. Woman
Kamarul Shukri, Mat Teh
Zanariah, Mat Isa
Instrumen Kajian Hubungan Penglibatan Ibu Bapa Dalam Pendidikan Dan Temperamen Dengan Masalah Penyesuaian Tingkah Laku Kanak-Kanak: Satu Kajian Rintis
description Masalah penyesuaian tingkah laku kanak-kanak merupakan satu fenomena sejagat yang berlaku di seluruh dunia. Masalah ini boleh menyebabkan wujud suasana yang tidak kondusif terutama ketika sesi pengajaran dan pembelajaran. Kanak-kanak yang mengalami masalah penyesuaian tingkah laku juga berhadapan dengan pelbagai risiko dalam hubungan sosial, perkembangan sosio emosi dan kognitif, personaliti, kesihatan mental dan fizikal, kesediaan belajar dan ke sekolah, kemahiran literasi dan numerasi serta kebolehan berbahasa. Tujuan kajian rintis ini adalah untuk mendapat kesahan dan kebolehpercayaan instrumen soal selidik penglibatan ibu bapa dalam pendidikan, temperamen dan masalah penyesuaian tingkah laku kanak-kanak. Instrumen dan ujian tersebut digunakan untuk menilai penglibatan ibu bapa dalam pendidikan dan temperamen dengan masalah penyesuaian tingkah laku kanak-kanak Tadika Yayasan Islam Negeri Terengganu (TYIT). Metodologi kajian melibatkan proses pembinaan instrumen dan ujian, kebolehbacaan, pemurnian instrumen serta penentuan kebolehpercayaan serta kesahan instrumen. Sampel kajian terdiri daripada 40 orang kanak-kanak TYIT. Hasil kajian menunjukkan bahawa pekali kebolehpercayaan untuk instrumen tersebut adalah tinggi, iaitu 0.933 untuk penglibatan ibu bapa dalam pendidikan, 0.924 untuk instrumen temperamen dan 0.911 untuk masalah penyesuaian tingkah laku. Bukti kesahan isi kandungan telah didapati daripada penyemakan panel pakar. Implikasi hasil kajian ini ialah instrumen tersebut boleh digunakan untuk menilai penglibatan ibu bapa dalam pendidikan, temperamen dengan masalah penyesuaian tingkah laku kanak-kanak TYIT kerana instrumen dan ujian tersebut memenuhi kriteria ciri psikometri kebolehpercayaan dan kesahan.
format Conference or Workshop Item
author Kamarul Shukri, Mat Teh
Zanariah, Mat Isa
author_facet Kamarul Shukri, Mat Teh
Zanariah, Mat Isa
author_sort Kamarul Shukri, Mat Teh
title Instrumen Kajian Hubungan Penglibatan Ibu Bapa Dalam Pendidikan Dan Temperamen Dengan Masalah Penyesuaian Tingkah Laku Kanak-Kanak: Satu Kajian Rintis
title_short Instrumen Kajian Hubungan Penglibatan Ibu Bapa Dalam Pendidikan Dan Temperamen Dengan Masalah Penyesuaian Tingkah Laku Kanak-Kanak: Satu Kajian Rintis
title_full Instrumen Kajian Hubungan Penglibatan Ibu Bapa Dalam Pendidikan Dan Temperamen Dengan Masalah Penyesuaian Tingkah Laku Kanak-Kanak: Satu Kajian Rintis
title_fullStr Instrumen Kajian Hubungan Penglibatan Ibu Bapa Dalam Pendidikan Dan Temperamen Dengan Masalah Penyesuaian Tingkah Laku Kanak-Kanak: Satu Kajian Rintis
title_full_unstemmed Instrumen Kajian Hubungan Penglibatan Ibu Bapa Dalam Pendidikan Dan Temperamen Dengan Masalah Penyesuaian Tingkah Laku Kanak-Kanak: Satu Kajian Rintis
title_sort instrumen kajian hubungan penglibatan ibu bapa dalam pendidikan dan temperamen dengan masalah penyesuaian tingkah laku kanak-kanak: satu kajian rintis
publishDate 2017
url http://eprints.unisza.edu.my/837/1/FH03-FKI-18-13351.pdf
http://eprints.unisza.edu.my/837/
_version_ 1683234936881938432
score 13.2014675