Instrumen Kajian Hubungan Penglibatan Ibu Bapa Dalam Pendidikan Dan Temperamen Dengan Masalah Penyesuaian Tingkah Laku Kanak-Kanak: Satu Kajian Rintis

Masalah penyesuaian tingkah laku kanak-kanak merupakan satu fenomena sejagat yang berlaku di seluruh dunia. Masalah ini boleh menyebabkan wujud suasana yang tidak kondusif terutama ketika sesi pengajaran dan pembelajaran. Kanak-kanak yang mengalami masalah penyesuaian tingkah laku juga berhadapa...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Kamarul Shukri, Mat Teh, Zanariah, Mat Isa
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2017
Subjects:
Online Access:http://eprints.unisza.edu.my/837/1/FH03-FKI-18-13351.pdf
http://eprints.unisza.edu.my/837/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Masalah penyesuaian tingkah laku kanak-kanak merupakan satu fenomena sejagat yang berlaku di seluruh dunia. Masalah ini boleh menyebabkan wujud suasana yang tidak kondusif terutama ketika sesi pengajaran dan pembelajaran. Kanak-kanak yang mengalami masalah penyesuaian tingkah laku juga berhadapan dengan pelbagai risiko dalam hubungan sosial, perkembangan sosio emosi dan kognitif, personaliti, kesihatan mental dan fizikal, kesediaan belajar dan ke sekolah, kemahiran literasi dan numerasi serta kebolehan berbahasa. Tujuan kajian rintis ini adalah untuk mendapat kesahan dan kebolehpercayaan instrumen soal selidik penglibatan ibu bapa dalam pendidikan, temperamen dan masalah penyesuaian tingkah laku kanak-kanak. Instrumen dan ujian tersebut digunakan untuk menilai penglibatan ibu bapa dalam pendidikan dan temperamen dengan masalah penyesuaian tingkah laku kanak-kanak Tadika Yayasan Islam Negeri Terengganu (TYIT). Metodologi kajian melibatkan proses pembinaan instrumen dan ujian, kebolehbacaan, pemurnian instrumen serta penentuan kebolehpercayaan serta kesahan instrumen. Sampel kajian terdiri daripada 40 orang kanak-kanak TYIT. Hasil kajian menunjukkan bahawa pekali kebolehpercayaan untuk instrumen tersebut adalah tinggi, iaitu 0.933 untuk penglibatan ibu bapa dalam pendidikan, 0.924 untuk instrumen temperamen dan 0.911 untuk masalah penyesuaian tingkah laku. Bukti kesahan isi kandungan telah didapati daripada penyemakan panel pakar. Implikasi hasil kajian ini ialah instrumen tersebut boleh digunakan untuk menilai penglibatan ibu bapa dalam pendidikan, temperamen dengan masalah penyesuaian tingkah laku kanak-kanak TYIT kerana instrumen dan ujian tersebut memenuhi kriteria ciri psikometri kebolehpercayaan dan kesahan.