Hubungan Penglibatan Ibu Bapa Dalam Pendidikan dan Masalah Penyesuaian Tingkah Laku Kanak-Kanak
Masalah penyesuaian tingkah laku kanak-kanak merupakan satu fenomena universal yang berlaku di seluruh dunia. Masalah ini tidak pernah berakhir dan semakin kompleks mutakhir ini. Banyak kajian telah dilakukan secara praktikal dan saintifik untuk mengenal pasti faktor yang menyumbang kepada permas...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2017
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.unisza.edu.my/836/1/FH03-FKI-18-13353.pdf http://eprints.unisza.edu.my/836/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-unisza-ir.836 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my-unisza-ir.8362020-10-28T02:48:09Z http://eprints.unisza.edu.my/836/ Hubungan Penglibatan Ibu Bapa Dalam Pendidikan dan Masalah Penyesuaian Tingkah Laku Kanak-Kanak Zanariah, Mat Isa Kamarul Shukri, Mat Teh Mohd Ramzan, Awang HQ The family. Marriage. Woman L Education (General) LB1501 Primary Education Masalah penyesuaian tingkah laku kanak-kanak merupakan satu fenomena universal yang berlaku di seluruh dunia. Masalah ini tidak pernah berakhir dan semakin kompleks mutakhir ini. Banyak kajian telah dilakukan secara praktikal dan saintifik untuk mengenal pasti faktor yang menyumbang kepada permasalahan ini. Kanak-kanak yang mengalami masalah penyesuaian tingkah laku akan memberi kesan kepada tindak balas individu, hubungan sosial, perkembangan emosi dan kognitif, personaliti, kesihatan mental dan fizikal, kemahiran literasi dan numerasi, kebolehan berbahasa, kesediaan belajar dan ke sekolah. Kajian ini bertujuan mengukur penglibatan ibu bapa dalam pendidikan kanak-kanak di tadika. Tiga jenis penglibatan ibu bapa dalam pendidikan telah dikenal pasti. Data kuantitatif dikumpul daripada 380 ibu bapa yang menghantar anak-anak ke Tadika Yayasan Islam Terengganu (TYIT) yang dipilih secara rawak mudah di lapan daerah di negeri Terengganu. Dapatan kajian menunjukkan terdapat tiga jenis penglibatan ibu bapa dalam pendidikan iaitu penglibatan di rumah, di sekolah dan interaksi rumah-sekolah. Keseluruhannya penglibatan ibu bapa dalam pendidikan berada pada tahap yang sederhana. Hasil analisis One Way Anova menunjukkan terdapat perbezaan min yang signifikan pada tahap penglibatan ibu bapa dalam pendidikan dengan masalah penyesuaian tingkah laku kanak-kanak di TYIT. Kajian ini menunjukkan bahawa ibu bapa perlu melibatkan diri dalam pendidikan kanak-kanak di rumah, sekolah dan interaksi rumah sekolah. Disyorkan kerajaan menyediakan garis panduan dalam melaksanakan program penglibatan ibu bapa, menyediakan dana untuk menyokong kewangan tadika dan menggalakkan majikan memberi pelepasan masa untuk ibu bapa terlibat dalam aktiviti sekolah. 2017 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed text en http://eprints.unisza.edu.my/836/1/FH03-FKI-18-13353.pdf Zanariah, Mat Isa and Kamarul Shukri, Mat Teh and Mohd Ramzan, Awang (2017) Hubungan Penglibatan Ibu Bapa Dalam Pendidikan dan Masalah Penyesuaian Tingkah Laku Kanak-Kanak. In: The International Seminar On Islamic Jurisprudence In Contemporary Society (Islac 2017), 4-5 March 2017, UNISZA. |
institution |
Universiti Sultan Zainal Abidin |
building |
UNISZA Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Sultan Zainal Abidin |
content_source |
UNISZA Institutional Repository |
url_provider |
https://eprints.unisza.edu.my/ |
language |
English |
topic |
HQ The family. Marriage. Woman L Education (General) LB1501 Primary Education |
spellingShingle |
HQ The family. Marriage. Woman L Education (General) LB1501 Primary Education Zanariah, Mat Isa Kamarul Shukri, Mat Teh Mohd Ramzan, Awang Hubungan Penglibatan Ibu Bapa Dalam Pendidikan dan Masalah Penyesuaian Tingkah Laku Kanak-Kanak |
description |
Masalah penyesuaian tingkah laku kanak-kanak merupakan satu fenomena
universal yang berlaku di seluruh dunia. Masalah ini tidak pernah berakhir dan
semakin kompleks mutakhir ini. Banyak kajian telah dilakukan secara praktikal dan
saintifik untuk mengenal pasti faktor yang menyumbang kepada permasalahan ini.
Kanak-kanak yang mengalami masalah penyesuaian tingkah laku akan memberi
kesan kepada tindak balas individu, hubungan sosial, perkembangan emosi dan
kognitif, personaliti, kesihatan mental dan fizikal, kemahiran literasi dan numerasi,
kebolehan berbahasa, kesediaan belajar dan ke sekolah. Kajian ini bertujuan
mengukur penglibatan ibu bapa dalam pendidikan kanak-kanak di tadika. Tiga jenis
penglibatan ibu bapa dalam pendidikan telah dikenal pasti. Data kuantitatif dikumpul
daripada 380 ibu bapa yang menghantar anak-anak ke Tadika Yayasan Islam
Terengganu (TYIT) yang dipilih secara rawak mudah di lapan daerah di negeri
Terengganu. Dapatan kajian menunjukkan terdapat tiga jenis penglibatan ibu bapa
dalam pendidikan iaitu penglibatan di rumah, di sekolah dan interaksi rumah-sekolah.
Keseluruhannya penglibatan ibu bapa dalam pendidikan berada pada tahap yang
sederhana. Hasil analisis One Way Anova menunjukkan terdapat perbezaan min
yang signifikan pada tahap penglibatan ibu bapa dalam pendidikan dengan masalah
penyesuaian tingkah laku kanak-kanak di TYIT. Kajian ini menunjukkan bahawa ibu
bapa perlu melibatkan diri dalam pendidikan kanak-kanak di rumah, sekolah dan
interaksi rumah sekolah. Disyorkan kerajaan menyediakan garis panduan dalam
melaksanakan program penglibatan ibu bapa, menyediakan dana untuk menyokong
kewangan tadika dan menggalakkan majikan memberi pelepasan masa untuk ibu
bapa terlibat dalam aktiviti sekolah. |
format |
Conference or Workshop Item |
author |
Zanariah, Mat Isa Kamarul Shukri, Mat Teh Mohd Ramzan, Awang |
author_facet |
Zanariah, Mat Isa Kamarul Shukri, Mat Teh Mohd Ramzan, Awang |
author_sort |
Zanariah, Mat Isa |
title |
Hubungan Penglibatan Ibu Bapa Dalam Pendidikan dan Masalah Penyesuaian Tingkah Laku Kanak-Kanak |
title_short |
Hubungan Penglibatan Ibu Bapa Dalam Pendidikan dan Masalah Penyesuaian Tingkah Laku Kanak-Kanak |
title_full |
Hubungan Penglibatan Ibu Bapa Dalam Pendidikan dan Masalah Penyesuaian Tingkah Laku Kanak-Kanak |
title_fullStr |
Hubungan Penglibatan Ibu Bapa Dalam Pendidikan dan Masalah Penyesuaian Tingkah Laku Kanak-Kanak |
title_full_unstemmed |
Hubungan Penglibatan Ibu Bapa Dalam Pendidikan dan Masalah Penyesuaian Tingkah Laku Kanak-Kanak |
title_sort |
hubungan penglibatan ibu bapa dalam pendidikan dan masalah penyesuaian tingkah laku kanak-kanak |
publishDate |
2017 |
url |
http://eprints.unisza.edu.my/836/1/FH03-FKI-18-13353.pdf http://eprints.unisza.edu.my/836/ |
_version_ |
1683234936722554880 |
score |
13.160551 |