Hubungan Penglibatan Ibu Bapa Dalam Pendidikan dan Masalah Penyesuaian Tingkah Laku Kanak-Kanak
Masalah penyesuaian tingkah laku kanak-kanak merupakan satu fenomena universal yang berlaku di seluruh dunia. Masalah ini tidak pernah berakhir dan semakin kompleks mutakhir ini. Banyak kajian telah dilakukan secara praktikal dan saintifik untuk mengenal pasti faktor yang menyumbang kepada permas...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2017
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.unisza.edu.my/836/1/FH03-FKI-18-13353.pdf http://eprints.unisza.edu.my/836/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Masalah penyesuaian tingkah laku kanak-kanak merupakan satu fenomena
universal yang berlaku di seluruh dunia. Masalah ini tidak pernah berakhir dan
semakin kompleks mutakhir ini. Banyak kajian telah dilakukan secara praktikal dan
saintifik untuk mengenal pasti faktor yang menyumbang kepada permasalahan ini.
Kanak-kanak yang mengalami masalah penyesuaian tingkah laku akan memberi
kesan kepada tindak balas individu, hubungan sosial, perkembangan emosi dan
kognitif, personaliti, kesihatan mental dan fizikal, kemahiran literasi dan numerasi,
kebolehan berbahasa, kesediaan belajar dan ke sekolah. Kajian ini bertujuan
mengukur penglibatan ibu bapa dalam pendidikan kanak-kanak di tadika. Tiga jenis
penglibatan ibu bapa dalam pendidikan telah dikenal pasti. Data kuantitatif dikumpul
daripada 380 ibu bapa yang menghantar anak-anak ke Tadika Yayasan Islam
Terengganu (TYIT) yang dipilih secara rawak mudah di lapan daerah di negeri
Terengganu. Dapatan kajian menunjukkan terdapat tiga jenis penglibatan ibu bapa
dalam pendidikan iaitu penglibatan di rumah, di sekolah dan interaksi rumah-sekolah.
Keseluruhannya penglibatan ibu bapa dalam pendidikan berada pada tahap yang
sederhana. Hasil analisis One Way Anova menunjukkan terdapat perbezaan min
yang signifikan pada tahap penglibatan ibu bapa dalam pendidikan dengan masalah
penyesuaian tingkah laku kanak-kanak di TYIT. Kajian ini menunjukkan bahawa ibu
bapa perlu melibatkan diri dalam pendidikan kanak-kanak di rumah, sekolah dan
interaksi rumah sekolah. Disyorkan kerajaan menyediakan garis panduan dalam
melaksanakan program penglibatan ibu bapa, menyediakan dana untuk menyokong
kewangan tadika dan menggalakkan majikan memberi pelepasan masa untuk ibu
bapa terlibat dalam aktiviti sekolah. |
---|